لکه های پوستی خطرناک

سرطان پوست چیست؟ عکسهایی از انواع سرطان پوست و خالهای سرطانی

سرطان پوست شامل تغییرات غیرعادی در لایه بیرونی پوست می‌شود. سرطان پوست متداول ترین و شایع ترین نوع سرطان در تمام جهان بوده و ۷۵ درصد کل سرطان در جهان را تشکیل می‌دهد و هرچند اکثر مبتلایان به سرطان پوست شفا می‌یابند، اما بدلیل شیوع زیاد آن یکی از نگرانی‌های بزرگ افراد بحساب می‌آید. شما می‌توانید با کاهش قرارگیری در برابر اشعه فرابنفش و یا عدم قرارگیری دربرابر این اشعه، از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کرده و یا خطر آن را کاهش دهید.

انواع سرطان پوست و نشانه‌های آن

سرطان پوست می‌تواند در همه نقاط بدن بوجود بیاید، اما معمولا در نقاطی‌ این سرطان رخ می‌دهد که بیشتر از همه در معرض آفتاب هستند. سرطان پوست در همه افراد با هرنگ پوستی را مبتلا می‌کند. در ادامه بشرح انواع سرطان پوست و نشانه‌های آن می‌پردازیم:

کارسینوم سلول بازال (Basal cell carcinoma)

کارسینوم سلول بازال معمولا در نواحی در معرض آفتاب از جمله گردن یا صورت رخ می‌دهد. این نوع سرطان پوست ممکن است، بشکل:

  1. یک برآمدگی چرکی یا سفید در صورت
  2. یا یک زخم صاف، که رنگ پوست و یا قهوه‌ای رخ دهد.

کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous cell carcinoma)

بیشتر اوقات، کارسینوم سلول سنگفرشی در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، گوش‌ها و دست‌های فرد رخ می‌دهد. افرادیکه پوستشان تیره بوده، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان در نواحی‌ای که درمعرض آفتاب نیستند، از جمله پاها می‌باشند. این نوع سرطان پوست ممکن است در شکل:

  1. یک برآمدگی قرمز و سفت
  2. یک ضایعه مسطح، پوسته پوسته و دلمه بسته

ملانوم (Melanoma)

ملانوم نوعی است سرطان است که می‌تواند در هر نقطه بدن از پوست عادی گرفته تا یک خال سرطانی بوجود آید. ملانوم معمولا در تنه، سر و یا گردن مردان ظاهر میشود. در زنان این نوع سرطان معمولا برروی پاها ظاهر می‌گردد. در ملانوم، بیماری می‌تواند در نقاطی که در معرض آفتاب نیست، هم رخ دهد. در افرادیکه رنگ پوست آنها تیره است، ملانوم معمولا در کف پا، کف دست و یا زیر ناخن دست‌ یا پا ظاهر می‌شود.  ملانوم معمولا سرطانی شدید و خطرناک بوده ومی‌بایست درمان آن بموقع شروع شود. نشانه‌های ملانوم شامل:

  1. لکه‌های قهوه‌ای بزرگ برروی پوست با خال‌های تیره تر در درونشان
  2. خالی‌ که در اندازه، رنگ، حساسیت آن تغییر ایجاد می‌شود و یا خونریزی می‌کند.
  3. زخم یا ضایعه‌ای که سرخ، سفید، آبی و یا مشکی آبی باشد.
  4. زخم های تیره برروی کف دست، کف پا، ناخن‌های دست و پا و یا نقاط پوشیده در مخاط همچون بینی، دهان، مقعد و یا واژن ظاهر می‌شوند.

زمانیکه دچار هر تغییری در پوست خود شدید که شما را آزرده خاطر می‌کند به پزشک مراجعه نمایید، البته همه این تغییرات نشانه سرطان نیستند و پزشک سرطانی بودن و یا نبودن آنها را مشخص می‌کند.

چه کسانی در خطر ابتلا به سرطان پوست هستند؟

عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد شامل:

  • پوست روشن. هر فردی بدون توجه به رنگ پوستش ممکن است دچار سرطان شود، با اینحال افرادیکه رنگدانه کمتری در پوستشان دارند، در برابر اشعه فرابنفش آسیب پذیرترند.
  • سابقه آفتاب سوختگی. افرادیکه سابقه آفتاب سوختگی و تاول های نتیجه آفتاب سوختگی در کودکی و نوجوانیشان دارند، خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها بیشتر است. در ضمن آفتاب سوختگی در بزرگسالی هم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
  • قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور آفتاب. همه افرادیکه مدت زیادی زیر نور خورشید بدون محافظ هایی همچون لباس و کرم ضد آفتاب قرار می‌گیرند در خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. راههای برنزه کردن، از جمله خوابیدن در تخت‌های برنزه کننده و یا قرار گرفتن در برابر لامپ های برنزه کننده، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. برنزه شدن پوست، واکنش پوست به تشعشع بیش از حد اشعه ماوراء بنفش است.
  • آب و هوای آفتابی و یا آب و هوای مناطق مرتفع. افرادیکه در مناطق آفتابی، گرم زندگی می‌کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض نور خورشید هستند. زندگی در مناطق مرتفع که نورخورشید در آنجا در شدیدتر و قوی تر است، نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را می‌افزاید.
  • خال‌ ها. افرادیکه بدن آنها پر از خال بوده و یا خال های غیرعادی بنام خال‌های دیسپلاستیک (که معمولا بزرگ تر از خال های عادی می‌باشند) در بدنشان وجود دارد، بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان پوست می‌باشند. اگر شما سابقه خال‌های غیرعادی در بدنتان دارید، آنها را مرتب بمنظور نظارت بر تغییراتشان چک کنید.
  • ضایعات پیش سرطانی پوست. ضایعات پیش سرطانی پوست بنام کراتوز آکتینیک خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند. این ضایعات پیش سرطانی معمولا بشکل تکه های فلس مانند که رنگ‌های متفاوتی از قهوه‌ای تا صورتی داشته و معمولا برروی صورت، سر و دست‌های افراد پوست روشن که آفتاب به آنها آسیب زده است، خود را نشان می‌دهند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست. اگر یکی از والدین و یا خواهر و برادر شما مبتلا به سرطان پوست هستند، خطر ابتلا به این نوع سرطان در شما افزایش می‌یابد.
  • سابقه قبلی ابتلا به سرطان پوست. درصورتیکه شما قبلا به سرطان پوست مبتلا شده‌اید، خطر ابتلای دوباره شما به سرطان پوست بالاست.
  • ضعف سیستم ایمنی. افرادیکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها بیشتر می‌باشد. این افراد شامل بیماران مبتلا به اچی ای وی/ ایدز یا سرطان خون و یا افرادیکه بعد از تعویض عضوی از بدنشان مهار کننده های سیستم ایمنی دریافت می‌کنند، می‌باشد.
  • قرار گرفتن در معرض تشعشع. افرادیکه از رادیوتراپی برای درمان بیماریهایی از جمله، اگزما و آکنه استفاده می‌کنند، ممکن است خطر ابتلای آنها به سرطان پوست افزایش یابد.

عکسهایی از انواع سرطان پوست و خالهای سرطانی

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

لکه های سفید قارچی روی پوست

معمولا این تغییر رنگ روی پوست نتیجه‌ی از بین رفتن رنگ‌دانه‌های پوستی است و ممکن است هر آدمی را صرف‌نظر از جنس یا رنگ پوست، تحت تاثیر قرار دهد. هر چند، اگر پوست تیره‌ای داشته باشید، این لکه‌ها به دلیل تضاد بین رنگ سفیدشان و رنگ تیره‌ی پوست شما، نمایان‌تر می‌شوند.

تعدادی از علت‌های بروز لکه های سفید روی پوست عبارت‌ هستند از ویتیلیگو، انواع عفونت‌ها، اختلالات خود ایمنی، حساسیت، یا آسیب‌های پوستی. البته درمان‌های مختلفی نیز برای این لکه‌ها وجود دارند که می‌توانند به کاهش و کم‌رنگ شدن این لکه‌ها یا نقطه‌های سفید کمک کنند.

نام پزشکی لکه های سفید روی پوست ، هایپوپیگمِنتِیشِن است. به گفته‌ی متخصص پوست، دکتر استفان اس. گاردنر، لکه‌های سفید هنگامی ظاهر می‌شوند که تولید ملانین در پوست کاهش می‌یابد. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که باعث رنگی شدن پوست، مو، و چشم‌ها می‌شود.

در ادامه به رایج‌ترین علت‌های بروز لکه های سفید روی پوست و درمان‌هایی که ممکن است آنها را کاهش دهند، اشاره می‌کنیم.

آسیب پوستی

آسیب پوستی یکی از رایج‌ترین علت‌های بروز لکه‌های پوستی است. این آسیب‌ها می‌توانند به دلیل سوختگی، آفتاب‌ سوختگی، آکنه، یا هر دلیل دیگری باشد که ممکن است باعث آسیب پوستی شود. گاهی اوقات به این حالت هایپوپیگمِنتِیشِن پس از التهاب می‌گویند.

اگر به هرگونه آسیب پوستی دچار شده‌اید، اقدام سریع برای درمان آن بسیار مهم و ضروری است. با این کار از آسیب به ملانوسیت‌هایی که باعث تولید ملانین می‌شوند، پیشگیری می‌کنید؛ و در نتیجه، جلوی بروز لکه‌های سفید پوستی را نیز می‌گیرید.

روش درمان

یکی از بهترین روش‌های درمان آسیب پوستی، استفاده از ژل آلوئه‌ورا به صورت مستقیم بر روی نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست است. آلوئه‌ورا حاوی خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، و ضد میکروبی است. آلوئه‌ورا رطوبت پوست را بالا می‌برد و با این کار، مانع از پیشرفت آسیب پوستی می‌شود؛ به علاوه، فواید فراوان دیگری نیز برای سلامتی پوست دارد. مقاله‌ای که در مجله‌ی بررسی‌های فارماکوگنوزی منتشر شد نیز به این مسئله اشاره دارد که آلوئه‌ورا می‌تواند برای درمان اختلالات رنگ‌دانه‌ای مفید باشد.

برای درمان آسیب پوستی و پیشگیری از ایجاد لکه‌های سفید تنها کافی است که ژل آلوئه‌ورا را روزی سه مرتبه بر روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.

روش طبیعی و موثر دیگر برای درمان آسیب و التهاب پوستی استفاده از فندق افسون‌گر است. فندق افسون‌گر ضد باکتری، ضد التهاب، و یک داروی قابض طبیعی است که از خشکی پوست‌تان جلوگیری می‌کند. می‌توانید به حدود ۳۰ گرم از فندق افسون‌گر، چند قطره روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس اضافه کنید. سپس این ترکیب را با استفاده از پنبه بر روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.

اگزما یا پسوریازیس

اگزما یا پسوریازیس نیز می‌توانند یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه‌های سفید پوستی باشند. پژوهشی در دانشگاه راکفلر کشف کرد، در زمانی که اگزما یا پسوریازیس به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند، پروتئین‌های موجود در سلول‌ها مانع از تولید ملانین و در نتیجه باعث ایجاد لکه‌های سفید می‌شوند. سپس هنگامی که التهاب برطرف می‌شود، این لکه‌ها به‌تدریج تیره رنگ و تبدیل به هایپرپیگمنتیشن می‌شوند.

روش درمان

برای درمان اگزما و پسوریازیس، و برای پیشگیری از تغییر رنگ و ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌توانید از آلوئه‌ورا و فندق افسون‌گر استفاده کنید. این دو را می‌توانید به همان شیوه‌ای که برای درمان آسیب‌های پوستی ذکر شد، استفاده نمایید. به علاوه می‌توانید برای درمان اگزما از روغن نارگیل نیز بهره ببرید.

هم‌چنین سرکه‌ی سیب یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان اگزما است، و البته فواید فراوان دیگری نیز برای سلامتی پوست دارد. می‌توانید سرکه‌ی سیب را با میزان مساوی آب، رقیق کنید و با پنبه روی نواحی مورد نظر بمالید. البته پس از استفاده از سرکه‌ی سیب باید برای جلوگیری از خشکی پوست، آن را مرطوب کنید. برای این کار نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری است و اسیدهای چرب موجود در آن، پوست‌تان را تقویت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند روغن نارگیل ماده‌ی طبیعی بسیار موثری برای درمان اگزما است.

تینِئا وِرسیکالر – عفونت قارچی

تغییر رنگ پوست ممکن است عامل دیگری نیز داشته باشد: تینئا ورسیکالر. این بیماری یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های سفید شود. به گفته‌ی دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی (AOCD)، این قارچ‌ها با تولید اسیدهای خاصی باعث ایجاد تغییر در رنگ پوست می‌شوند. این لکه‌ها در اثر نور آفتاب تیره نمی‌شوند، و بنابراین سفید رنگ باقی می‌مانند.

روش درمان

یکی از بهترین راه‌های درمان عفونت‌ّهای قارچی و در نتیجه، جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید پوستی استفاده از روغن درخت چای است. دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی توصیه می‌کند برای درمان این عفونت‌ها از شوینده‌ی ضدقارچ موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید و آن را روی نواحی مورد نظر بمالید و بعد از چند دقیقه خوب بشویید. ولی با وجود این، می‌توانید در حمام با افزودن ۸ تا قطره روغن درخت چای در ازای هر ۳۰ میلی‌گرم شامپوی بدن، خودتان نیز ماده‌ی شوینده‌ی ضد قارچ بسازید؛ و بعد از این‌که تمام نواحی عفونی را به این ماده آغشته کردید، چند دقیقه صبر کنید و سپس بدن‌تان را به خوبی با آب بشویید. هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری از هر نوع روغن حامل اضافه کنید و روی نواحی عفونی بمالید.

مواد طبیعی دیگری که می‌توانید برای درمان عفونت‌ّهای قارچی از آنها نیز استفاده کنید، عبارت هستند از:

روغن نارگیل
سرکه‌ی سیب
آلوئه‌ورا
ویتیلیگو (لک و پیس)

ویتیلیگو یا همان لک و پیس یکی از علل رایج ایجاد لکه های سفید روی پوست محسوب می‌شود.

دکتر ملیسا کنراد استوپلر در مصاحبه‌ با وب‌ام‌دی اظهارکرد، ویتیلیگو باعث می‌شود لکه های سفید روی پوست نمایان شوند. پزشکان باور دارند این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست را تخریب می‌کند.

اگر دچار ویتیلیگو هستید، همیشه باید از پوست‌تان در مقابل تابش فرابنفش (UV) محافظت کنید؛ و این یک توصیه‌ی جدی و مهم است. موسسه‌ی مایو کلینیک توصیه می‌کند هنگامی که در فضای باز هستید، آن نواحی پوست را که دچار ویتیلیگو است، بپوشانید یا از ضد آفتاب با طیف وسیع، با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. ضد آفتاب می‌تواند از پوست‌تان مراقبت کند، و هم‌زمان باعث می‌شود سایر نواحی پوست‌ نیز کم‌تر دچار آفتاب سوختگی یا تغییر رنگ در اثر نور آفتاب شود. این مسئله باعث می‌شود اختلاف رنگ میان نواحی آسیب‌دیده‌ی ناشی از ویتیلیگو و سایر نواحی پوست کم‌تر شود؛ از این رو لکه‌ها و نقطه‌های سفید کم‌تر قابل مشاهده باشند.

درمان قطعی و از بین بردن لکه های سفید ناشی از ویتیلیگو کار بسیار دشواری است. با وجود این، پژوهش جالبی در ۱۹۹۹ به‌عمل آمد که طی آن از فنول به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی پوست استفاده شد. گاهی اوقات به فنول، اسید کربولیک نیز گفته می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، اثر لایه‌برداری فنول می‌تواند به بازسازی رنگ‌دانه‌های لکه‌های آسیب‌دیده ناشی از ویتیلیگو کمک کند.

لکه‌های ناشناخته‌ی هیپوملانوزیس (IGH)

لکه‌های ناشناخته‌ی هیپوملانوزیس لکه‌های سفیدی هستند که عمدتا در ساق پا و بازوها ظاهر می‌شوند. به گفته‌ی دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی (AOCD)، هنوز هیچ‌کس علت دقیق بروز IGH را نمی‌داند. آنها معتقدند این بیماری ممکن است ناشی از تابش اشعه‌ی فرابنفش در نور آفتاب یا سایر نقاط باشد.

آن‌ها توصیه می‌کنند مانند نحوه‌ی برخورد با ویتیلیگو، برای کنترل این بیماری نیز باید از ضد آفتاب‌ با SPF بالا استفاده و از حمام آفتاب خودداری کنید.

پس از گذشت ۳ ماه از پژوهشی که در آن از فنول به عنوان عامل بازسازی رنگ‌دانه‌های پوست در مورد ویتیلیگو استفاده شد، ۷۵ درصد نواحی آسیب‌دیده‌ی تحت درمان بهبود یافت. بنابراین پژوهش‌گران نتیجه گرفتند این روش نیز می‌تواند یک روش مقرون به صرفه و سریع برای درمان IGH باشد.

پیتریازیس آلبا

بیماری پوستی پیتریازیس آلبا با لکه‌های پولکی شکل و قرمز رنگ شروع می‌شود. وقتی این لکه‌ها برطرف می‌شوند، معمولا لکه‌ها یا نقطه‌های کم‌رنگ یا سفیدی روی پوست به جای می‌گذارند. دلیل بروز پیتریازیس آلبا هم‌چنان نامعلوم است، ولی به اعتقاد دکتر کوین برمن، این بیماری می‌تواند با اگزما و حساسیت در ارتباط باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، میزان خشکی این نواحی را کاهش دهید و پوست‌تان را آب‌رسانی کنید. به این ترتیب، می‌توانید پیتریازیس آلبا را با استفاده از مواد طبیعی و با روش مشابه‌ی درمان اگزما درمان کنید. می‌توانید از روغن گل سرخ یا روغن ویتامین E برای بهبود این بیماری و کاهش خشکی پوست استفاده کنید.

هم‌چنین می‌توانید از خواص ضدباکتری و ضدالتهابی آلوئه‌ورا نیز استفاده کنید. در حقیقت، ژل آلوئه‌ورا طی کارآزمایی‌های بالینی نشان داد نسبت به ژل هیدروکورتیزون یک درصد عملکرد بهتری دارد. پزشکان غالبا برای درمان پیتریازیس آلبا، کرم هیدروکورتیزون تجویز می‌کنند.

خال هاله‌دار

خال هاله‌دار یا هالو نووس خال‌های معمولی هستند که اطراف‌شان هاله‌ی سفیدرنگی ظاهر شده است. برخی اعتقاد دارند لکه‌های سفیدرنگی که اطراف برخی خال‌ها ایجاد می‌شود، ناشی از واکنش خودایمنی بدن نسبت به آن خال هستند.

معمولا خال‌‌های هاله‌دار نیاز به درمان ندارند، ولی باید این‌گونه خال‌های را به متخصص پوست نشان دهید.

همیشه به خاطر داشته باشید، روی این‌گونه خال‌ها از ضدآفتاب بیش‌تری استفاده کنید، زیرا خال‌های هاله‌دار بیش‌تر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند.

بیماری لیکن اسکلروسوس

لیکن اسکلروسوس یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست و لکه‌های سفید شوند.

بیماری لیکن اسکلروسوس آن‌چنان رایج نیست، و عمدتا در دوران پس از یائسگی در زنان دیده شده است، ولی این بیماری ممکن است در مردان نیز اتفاق بیفتد.

یکی از علائم بیماری لیکن اسکلروسوس لکه های سفید روی پوست و نازک شدن پوست آن نواحی است. این لکه‌ها می‌توانند در هر جای بدن ظاهر شوند، ولی عمدتا در نواحی آلت تناسلی و مقعد مشاهده شده‌اند. این بیماری ممکن است دردناک و با خارش همراه باشد. از آن‌جا که پوست تحت تاثیر لیکن اسکلروسوس کمی نازک می‌شود، ممکن است سریع‌تر از نقاط دیگر بدن پاره شود و خون‌ریزی کند.

به اعتقاد مایو کلینیک، هنوز علت لیکن اسکلروسوس مشخص نیست؛ با وجود این، ممکن است با اختلالات خودایمنی یا اختلالات هورمونی در ارتباط باشد. لیکن اسکلروسوس یک بیماری فراگیر است؛ پس چنانچه علائم آن وخیم شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 ورفه‌آ

مورفه‌آ یک بیماری پوستی نادر است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست، و گاهی اوقات ایجاد لکه‌های سفید نیز بشود. معمولا این لکه‌های سفید دردناک نیستند، و خودبه‌خود نیز بهبود می‌یابند.

در این شرایط، مایو کلینیک توصیه می‌کند برای آب‌رسانی به پوست از مرطوب‌کننده‌ها استفاده و از دوش گرفتن‌های طولانی و با آب داغ خودداری کنید. ترکیب ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل نیز برای بهبود این بیماری مفید است. هر دوی این مواد به پوست‌تان ظاهری شاداب و سالم می‌دهند.

در پایان، به برخی دیگر از روغن‌هایی که برای مرطوب کردن پوست مفید هستند، اشاره می‌کنیم:

روغن آووکادو
روغن بادام شیرین
روغن هسته‌ی هلو
روغن هسته‌ی زردآلو
روغن هسته‌ی انگور
ترجمه:تحریریه سایت کسب و کار بازده_امیررضا مصطفایی

لک سفید کم رنگ

لکه های سفید روی پوست:علت ها و درمان ها

لکه های سفید روی پوست ممکن است به چند دلیل ایجاد شوند، و اندازه‌ی آنها می‌تواند از نقطه‌های سفید کوچک تا لکه‌های بزرگ سفید رنگ متغیر باشد. این نوع از تغییر رنگ پوست ممکن است در هر جای بدن ظاهر شود؛ روی گردن، شانه‌ها، بالای کمر، ساق پا، و بازوها.

لکه های سفید روی پوست

معمولا این تغییر رنگ روی پوست نتیجه‌ی از بین رفتن رنگ‌دانه‌های پوستی است و ممکن است هر آدمی را صرف‌نظر از جنس یا رنگ پوست، تحت تاثیر قرار دهد. هر چند، اگر پوست تیره‌ای داشته باشید، این لکه‌ها به دلیل تضاد بین رنگ سفیدشان و رنگ تیره‌ی پوست شما، نمایان‌تر می‌شوند.

تعدادی از علت‌های بروز لکه های سفید روی پوست عبارت‌ هستند از ویتیلیگو، انواع عفونت‌ها، اختلالات خود ایمنی، حساسیت، یا آسیب‌های پوستی. البته درمان‌های مختلفی نیز برای این لکه‌ها وجود دارند که می‌توانند به کاهش و کم‌رنگ شدن این لکه‌ها یا نقطه‌های سفید کمک کنند.

نام پزشکی لکه های سفید روی پوست ، هایپوپیگمِنتِیشِن است. به گفته‌ی متخصص پوست، دکتر استفان اس. گاردنر، لکه های سفید پوستی هنگامی ظاهر می‌شوند که تولید ملانین در پوست کاهش می‌یابد. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که باعث رنگی شدن پوست، مو، و چشم‌ها می‌شود.

در ادامه به رایج‌ترین علت‌های بروز لکه های سفید روی پوست و درمان‌هایی که ممکن است آنها را کاهش دهند، اشاره می‌کنیم:

۱. آسیب پوستی

آسیب پوستی یکی از رایج‌ترین علت‌های بروز لکه های پوستی است. این آسیب‌ها می‌توانند به دلیل سوختگی، آفتاب‌ سوختگی، آکنه، یا هر دلیل دیگری باشد که ممکن است باعث آسیب پوستی شود. گاهی اوقات به این حالت هایپوپیگمِنتِیشِن پس از التهاب می‌گویند.

اگر به هرگونه آسیب پوستی دچار شده‌اید، اقدام سریع برای درمان آن بسیار مهم و ضروری است. با این کار از آسیب به ملانوسیت‌هایی که باعث تولید ملانین می‌شوند، پیشگیری می‌کنید؛ و در نتیجه، جلوی بروز لکه های سفید پوستی را نیز می‌گیرید.

مطلب مرتبط : ۱۱ راه طبیعی از بین بردن خال ، زگیل ، و لکه های پیری

Vitiligo

روش درمان

یکی از بهترین روش‌های درمان آسیب پوستی، استفاده از ژل آلوئه‌ورا به صورت مستقیم بر روی نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست است. آلوئه‌ورا حاوی خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، و ضد میکروبی است. آلوئه‌ورا رطوبت پوست را بالا می‌برد و با این کار، مانع از پیشرفت آسیب پوستی می‌شود؛ به علاوه، فواید فراوان دیگری نیز برای سلامتی پوست دارد. مقاله‌ای که در مجله‌ی بررسی‌های فارماکوگنوزی منتشر شد نیز به این مسئله اشاره دارد که آلوئه‌ورا می‌تواند برای درمان اختلالات رنگ‌دانه‌ای مفید باشد.

برای درمان آسیب پوستی و پیشگیری از ایجاد لکه‌های سفید تنها کافی است که ژل آلوئه‌ورا را روزی سه مرتبه بر روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.

روش طبیعی و موثر دیگر برای درمان آسیب و التهاب پوستی استفاده از فندق افسون‌گر است. فندق افسون‌گر ضد باکتری، ضد التهاب، و یک داروی قابض طبیعی است که از خشکی پوست‌تان جلوگیری می‌کند. می‌توانید به حدود ۳۰ گرم از فندق افسون‌گر، چند قطره روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس اضافه کنید. سپس این ترکیب را با استفاده از پنبه بر روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.

مطلب مرتبط : ۲۰ درمان خانگی برای از بین بردن زائده های گوشتی

۲. اگزما یا پسوریازیس

اگزما یا پسوریازیس نیز می‌توانند یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه‌های سفید پوستی باشند. پژوهشی در دانشگاه راکفلر کشف کرد، در زمانی که اگزما یا پسوریازیس به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند، پروتئین‌های موجود در سلول‌ها مانع از تولید ملانین و در نتیجه باعث ایجاد لکه‌های سفید می‌شوند. سپس هنگامی که التهاب برطرف می‌شود، این لکه‌ها به‌تدریج تیره رنگ و تبدیل به هایپرپیگمنتیشن می‌شوند.

روش درمان

برای درمان اگزما و پسوریازیس، و برای پیشگیری از تغییر رنگ و ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌توانید از آلوئه‌ورا و فندق افسون‌گر استفاده کنید. این دو را می‌توانید به همان شیوه‌ای که برای درمان آسیب‌های پوستی ذکر شد، استفاده نمایید. به علاوه می‌توانید برای درمان اگزما از روغن نارگیل نیز بهره ببرید.

هم‌چنین سرکه‌ی سیب یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان اگزما است، و البته فواید فراوان دیگری نیز برای سلامتی پوست دارد. می‌توانید سرکه‌ی سیب را با میزان مساوی آب، رقیق کنید و با پنبه روی نواحی مورد نظر بمالید. البته پس از استفاده از سرکه‌ی سیب باید برای جلوگیری از خشکی پوست، آن را مرطوب کنید. برای این کار نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری است و اسیدهای چرب موجود در آن، پوست‌تان را تقویت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند روغن نارگیل ماده‌ی طبیعی بسیار موثری برای درمان اگزما است.

مطلب مرتبط : ۲۹ درمان خانگی برای از بین بردن جای زخم

۳. تینِئا وِرسیکالر – عفونت قارچی

تغییر رنگ پوست ممکن است عامل دیگری نیز داشته باشد: تینئا ورسیکالر. این بیماری یک عفونت قارچی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های سفید شود. به گفته‌ی دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی (AOCD)، این قارچ‌ها با تولید اسیدهای خاصی باعث ایجاد تغییر در رنگ پوست می‌شوند. این لکه‌ها در اثر نور آفتاب تیره نمی‌شوند، و بنابراین سفید رنگ باقی می‌مانند.

روش درمان

یکی از بهترین راه‌های درمان عفونت‌ّهای قارچی و در نتیجه، جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید پوستی استفاده از روغن درخت چای است. دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی توصیه می‌کند برای درمان این عفونت‌ها از شوینده‌ی ضدقارچ موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید و آن را روی نواحی مورد نظر بمالید و بعد از چند دقیقه خوب بشویید. ولی با وجود این، می‌توانید در حمام با افزودن ۸ تا قطره روغن درخت چای در ازای هر ۳۰ میلی‌گرم شامپوی بدن، خودتان نیز ماده‌ی شوینده‌ی ضد قارچ بسازید؛ و بعد از این‌که تمام نواحی عفونی را به این ماده آغشته کردید، چند دقیقه صبر کنید و سپس بدن‌تان را به خوبی با آب بشویید. هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری از هر نوع روغن حامل اضافه کنید و روی نواحی عفونی بمالید.

مواد طبیعی دیگری که می‌توانید برای درمان عفونت‌ّهای قارچی از آنها نیز استفاده کنید، عبارت هستند از:

  • روغن نارگیل
  • سرکه‌ی سیب
  • آلوئه‌ورا

مطلب مرتبط : ۵ درمان خانگی برای از بین بردن جای جوش

۴. ویتیلیگو (لک و پیس)

ویتیلیگو یا همان لک و پیس یکی از علل رایج ایجاد لکه های سفید روی پوست محسوب می‌شود.

دکتر ملیسا کنراد استوپلر در مصاحبه‌ با وب‌ام‌دی اظهارکرد، ویتیلیگو باعث می‌شود لکه های سفید روی پوست نمایان شوند. پزشکان باور دارند این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست را تخریب می‌کند.

اگر دچار ویتیلیگو هستید، همیشه باید از پوست‌تان در مقابل تابش فرابنفش (UV) محافظت کنید؛ و این یک توصیه‌ی جدی و مهم است. موسسه‌ی مایو کلینیک توصیه می‌کند هنگامی که در فضای باز هستید، آن نواحی پوست را که دچار ویتیلیگو است، بپوشانید یا از ضد آفتاب با طیف وسیع، با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. ضد آفتاب می‌تواند از پوست‌تان مراقبت کند، و هم‌زمان باعث می‌شود سایر نواحی پوست‌ نیز کم‌تر دچار آفتاب سوختگی یا تغییر رنگ در اثر نور آفتاب شود. این مسئله باعث می‌شود اختلاف رنگ میان نواحی آسیب‌دیده‌ی ناشی از ویتیلیگو و سایر نواحی پوست کم‌تر شود؛ از این رو لکه‌ها و نقطه‌های سفید کم‌تر قابل مشاهده باشند.

درمان قطعی و از بین بردن لکه های سفید ناشی از ویتیلیگو کار بسیار دشواری است. با وجود این، پژوهش جالبی در ۱۹۹۹ به‌عمل آمد که طی آن از فنول به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی پوست استفاده شد. گاهی اوقات به فنول، اسید کربولیک نیز گفته می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، اثر لایه‌برداری فنول می‌تواند به بازسازی رنگ‌دانه‌های لکه‌های آسیب‌دیده ناشی از ویتیلیگو کمک کند.

مطلب مرتبط : ۵ راه‌کار برای از بین بردن موهای زائد صورت

۵. لکه‌های ناشناخته‌ی هیپوملانوزیس (IGH)

لکه‌های ناشناخته‌ی هیپوملانوزیس لکه‌های سفیدی هستند که عمدتا در ساق پا و بازوها ظاهر می‌شوند. به گفته‌ی دانشکده‌ی امریکایی امراض پوستی و استخوانی (AOCD)، هنوز هیچ‌کس علت دقیق بروز IGH را نمی‌داند. آنها معتقدند این بیماری ممکن است ناشی از تابش اشعه‌ی فرابنفش در نور آفتاب یا سایر نقاط باشد.

آن‌ها توصیه می‌کنند مانند نحوه‌ی برخورد با ویتیلیگو، برای کنترل این بیماری نیز باید از ضد آفتاب‌ با SPF بالا استفاده و از حمام آفتاب خودداری کنید.

پس از گذشت ۳ ماه از پژوهشی که در آن از فنول به عنوان عامل بازسازی رنگ‌دانه‌های پوست در مورد ویتیلیگو استفاده شد، ۷۵ درصد نواحی آسیب‌دیده‌ی تحت درمان بهبود یافت. بنابراین پژوهش‌گران نتیجه گرفتند این روش نیز می‌تواند یک روش مقرون به صرفه و سریع برای درمان IGH باشد.

۵. پیتریازیس آلبا

بیماری پوستی پیتریازیس آلبا با لکه‌های پولکی شکل و قرمز رنگ شروع می‌شود. وقتی این لکه‌ها برطرف می‌شوند، معمولا لکه‌ها یا نقطه‌های کم‌رنگ یا سفیدی روی پوست به جای می‌گذارند. دلیل بروز پیتریازیس آلبا هم‌چنان نامعلوم است، ولی به اعتقاد دکتر کوین برمن، این بیماری می‌تواند با اگزما و حساسیت در ارتباط باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، میزان خشکی این نواحی را کاهش دهید و پوست‌تان را آب‌رسانی کنید. به این ترتیب، می‌توانید پیتریازیس آلبا را با استفاده از مواد طبیعی و با روش مشابه‌ی درمان اگزما درمان کنید. می‌توانید از روغن گل سرخ یا روغن ویتامین E برای بهبود این بیماری و کاهش خشکی پوست استفاده کنید.

هم‌چنین می‌توانید از خواص ضدباکتری و ضدالتهابی آلوئه‌ورا نیز استفاده کنید. در حقیقت، ژل آلوئه‌ورا طی کارآزمایی‌های بالینی نشان داد نسبت به ژل هیدروکورتیزون یک درصد عملکرد بهتری دارد. پزشکان غالبا برای درمان پیتریازیس آلبا، کرم هیدروکورتیزون تجویز می‌کنند.

۶. خال هاله‌دار

خال هاله‌دار یا هالو نووس خال‌های معمولی هستند که اطراف‌شان هاله‌ی سفیدرنگی ظاهر شده است. برخی اعتقاد دارند لکه‌های سفیدرنگی که اطراف برخی خال‌ها ایجاد می‌شود، ناشی از واکنش خودایمنی بدن نسبت به آن خال هستند.

معمولا خال‌‌های هاله‌دار نیاز به درمان ندارند، ولی باید این‌گونه خال‌های را به متخصص پوست نشان دهید.

همیشه به خاطر داشته باشید، روی این‌گونه خال‌ها از ضدآفتاب بیش‌تری استفاده کنید، زیرا خال‌های هاله‌دار بیش‌تر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند.

۷. بیماری لیکن اسکلروسوس

لیکن اسکلروسوس یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست و لکه‌های سفید شوند.

بیماری لیکن اسکلروسوس آن‌چنان رایج نیست، و عمدتا در دوران پس از یائسگی در زنان دیده شده است، ولی این بیماری ممکن است در مردان نیز اتفاق بیفتد.

یکی از علائم بیماری لیکن اسکلروسوس لکه های سفید روی پوست و نازک شدن پوست آن نواحی است. این لکه‌ها می‌توانند در هر جای بدن ظاهر شوند، ولی عمدتا در نواحی آلت تناسلی و مقعد مشاهده شده‌اند. این بیماری ممکن است دردناک و با خارش همراه باشد. از آن‌جا که پوست تحت تاثیر لیکن اسکلروسوس کمی نازک می‌شود، ممکن است سریع‌تر از نقاط دیگر بدن پاره شود و خون‌ریزی کند.

به اعتقاد مایو کلینیک، هنوز علت لیکن اسکلروسوس مشخص نیست؛ با وجود این، ممکن است با اختلالات خودایمنی یا اختلالات هورمونی در ارتباط باشد. لیکن اسکلروسوس یک بیماری فراگیر است؛ پس چنانچه علائم آن وخیم شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۸. مورفه‌آ

مورفه‌آ یک بیماری پوستی نادر است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست، و گاهی اوقات ایجاد لکه‌های سفید نیز بشود. معمولا این لکه‌های سفید دردناک نیستند، و خودبه‌خود نیز بهبود می‌یابند.

در این شرایط، مایو کلینیک توصیه می‌کند برای آب‌رسانی به پوست از مرطوب‌کننده‌ها استفاده و از دوش گرفتن‌های طولانی و با آب داغ خودداری کنید. ترکیب ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل نیز برای بهبود این بیماری مفید است. هر دوی این مواد به پوست‌تان ظاهری شاداب و سالم می‌دهند.

در پایان، به برخی دیگر از روغن‌هایی که برای مرطوب کردن پوست مفید هستند، اشاره می‌کنیم:

  • روغن آووکادو
  • روغن بادام شیرین
  • روغن هسته‌ی هلو
  • روغن هسته‌ی زردآلو
  • روغن هسته‌ی انگور

درمان گیاهی لکه های سفید روی پوست

ماسک گیاهی : ماسک هایی برای برطرف کردن لکه های سفید پوست

برای از بین بردن لکه های سفید صورت از یکی از ماسک های زیر می توان استفاده کرد:

انواع ماسک گیاهی

۱- تخم شاهی

تخم شاهی را کوبیده و با کمی عسل مخلوط نمایید،

سپس این ماسک را بر روی لکه ها قرار دهید،

این عمل را روزی یک بار انجام دهیدتا به مرور زمان از لکه های سفید پوست کاسته شود.

۲- چغندر قند

ورقه هایی از چغندر را درست کرده و بر روی لکه های سفید پوست قرار دهید.

این ماسک نیز باعث از بین رفتن لکه های سفید پوست می شود.

۳- دانه نخود

ضماد دانه نخود را تهیه کرده و آن را با عسل مخلوط نمایید.

از این ماسک برای از بین بردن لکه های سفید پوست استفاده نمایید و به مدت ۴۰ دقیقه روی لکه ها قرار داده و سپس صورت را بشویید.

(این ماسک علاوه بر از بین بردن لکه های سفید صورت ، لکه های سیاه و کک و مک و خارش پوست را نیز از بین می برد و باعث می شود تا زردی چهره نیز گرفته شود و اگر به سرتان بمالید برای تقویت موها بسیار مفید می باشد.

۴- جوشانده برگ و تخم جعفری

جوشانده برگ و تخم جعفری را اگر صاف نموده و بر روی لکه های سفید پوست قرار دهید و این عمل را هر روز ، روزی چند بار تکرار کنید ، کم کم لکه ها بر طرف خواهند شد.

۵– پوست کدو حلوایی

پوست کدوحلوایی را خشک کرده و بعد آنرا بسوزانید،

این پوست سوخته را با سرکه مخلوط نموده و هر روز در محل لکه ها بمالید تا بهبودی حاصل شود.

۶- مخلوط گرد فلفل سیاه با کوبیده قارچ خوراکی

ضمادی که از مخلوط گرد فلفل سیاه با کوبیده قارچ خوراکی، ساخته باشند چنانچه در محل لکه های سفید پوست قرار دهند اثر شفابخش دارد.

۷- سیر

برای درمان لکه های سفید پوست مقداری سیرخام را با کمی نشادر مخلوط نموده و بر محل لکه های پوست قرار دهید. این عمل را تکرار کرده تا بهبودی کامل حاصل شود.

آب سیر را گرفته با کمی عسل مخلوط کنید و بر روی لکه های سفید پوست قرار دهید تا این لکه ها از بین روند.

۸- پیاز

ضماد تخم پیاز برای معالجه لکه های پوستی سفید رنگ مفید است.

۹- خردل با سرکه

اگر لکه ها در بدن باشند خردل و سرکه یا آهنگ زرنیخ در آب حل کنید و به محل لکه ها بمالید.

۱۰- پرسیاوشون

ضماد خاکستر پرسیاوشان توام با روغن زیتون بیماری های پوستی به خصوص “پزوزیازیس” و “داءالثعلب” را درمان می کند.

لکه های قهوه ای قارچی روی پوست

لکه های قهوه ای قارچی روی پوست
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp
Telegram

لکه های قهوه ای  قارچی روی پوست در اثر نوعی قارچ که در پوست شما زندگی می کند ایجاد می شود. هنگامی که این قارچ ها از کنترل خارج می شوند، بیماری پوستی و لکه روی پوست ظاهر می شود. عفونت به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • به دلیل چربی پوست
  • زندگی در محیط با آب و هوای گرم
  • بیش از حد عرق کردن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف

این بیماری بر پوست های با رنگ های مختلف و نوجوانان و افراد جوان تاثیر می گذارد.

علائم و نشانه های لکه های قهوه ای قارچی روی پوست

نشت اسید از قارچ های در حال رشد باعث تغییر رنگ قسمت های مختلف پوست می شود. این قسمت ها نقاط با رنگ های متفاوت می باشد. علائم و نشانه های عفونت عبارتند از:

  • لکه های به رنگ سفید، صورتی، قرمز یا قهوه ای و این لکه ها می توانند روشن تر یا تیره تر از پوست باشند.
  • لکه ها مشابه با سایر قسمت های پوست برنزه نمی شوند.
  • لکه ها در هر قسمتی از بدن دیده می شود اما بیشتر در گردن، سینه، پشت و بازوها قابل مشاهده است.
  • لکه ها در طول آب و هوای سرد ناپدید می شوند و در آب و هوای گرم و شرجی بدتر می شوند. آن ها خشک می شوند، پوسته می شوند و ممکن است بخارند و باعث ناراحتی شوند.

تشخیص لکه های قهوه ای قارچی روی پوست

پزشک با توجه به ظاهر لکه ها بیماری را تشخیص می دهد. پزشک از نور ماورابنفش استفاده می کند که لکه ها به صورت مناطق زرد- سبز دیده می شوند. پزشک نمونه ای از پوست می گیرد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند. 

درمان لکه های قهوه ای چگونه است؟

درمان لکه های قهوه ای قارچی

درمان شامل استفاده از کرم، لوسین و شامپو است. همچنین قرص نیز برای درمان استفاده می شود. نوع درمان به سایز، محل و ضخامت منطقه تحت تاثیر بستگی دارد. انواع گزینه های درمان عبارتند از:

  • ضدقارچ موضعی: این محصولات به طور مستقیم بر روی پوست قرار داده شده و به شکل لوسین، کروم، صابون و شامپو می باشد. این محصولات رشد قارچ را تحت کنترل قرار می دهد. محصولات ضدقارچ دارای روی، پیریتیون، سولفید سلنیوم، میکونازول، کلوتریمازول و تربینافین می باشند. 
  • قرص های ضدقارچ: این قرص ها برای درمان لکه های قهوه ای قارچی استفاده می شوند. همچنین برای کاهش عفونت استفاده می شوند. این قرص ها با تجویز پزشک خریداری می شوند و عوارض جانبی دارند. همچنین در هنگام استفاده از قرص ها باید تحت نظارت پزشک باشید.

درمان معمولا عفونت قارچی را کاهش می دهد. تغییر رنگ پوست ممکن است چند ماه طول بکشد.

نکاتی برای کنترل لکه های قهوه ای قارچی روی پوست

این بیماری کاملا رایج است زیرا قارچی که باعث عفونت می شود در پوست وجود دارد. پاک کننده ها یک یا دو بار در ماه استفاده می شوند تا اثر لکه ها را از بین ببرند. اگر عفونت دوباره برگشت کرد می توانید از این پاک کننده ها استفاده کنید به خصوص اگر در محیطی گرم و شرجی زندگی می کنید. در اینجا چند نکته برای مدیریت و کنترل لکه های قهوه ای قارچی روی پوست ارائه شده است:

  • از محصولات مخصوص پوست چرب استفاده نکنید.
  • کمتر در معرض خورشید قرار بگیرید. نور آفتاب باعث بدتر شدن شرایط می شود.
  • اگر باید زیر نور خورشید قرار بگیرید از شامپوهای ضدقارچ به طور روزانه پیش از قرار گرفتن در معرض نور استفاده کنید. 
  • هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. از ضدآفتاب بدون چربی با کمترین SPF=30 استفاده کنید.
  • لباس های تنگ نپوشید.
  • از لباس های نخی استفاده کنید تا میزان عرق کردن شما کاهش یابد.

تصاویر خالهای خطرناک

چه نوع خال هایی سرطانی هستند؟

پوست

از دسته بیماری هایی است که ممکن است تشخیص دیرهنگام آن دردسر ساز شود چراکه ضایعات پوستی زیادی وجود دارد که فرد مبتلا به آن ممکن است هیچگاه احتمال خطرناک بودنشان را ندهد و پیگیر آن‌ها نباشد.

به گزارش مفدا، سرطان پوست از دسته بیماری هایی است که ممکن است تشخیص دیرهنگام آن دردسر ساز شود چراکه ضایعات پوستی زیادی وجود دارد که فرد مبتلا به آن ممکن است هیچگاه احتمال خطرناک بودنشان را ندهد و پیگیر آن‌ها نباشد.

۱-چه کسانی به سرطان پوست مبتلا می شوند و چرا؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید اصلی ترین دلیل برای ابتلا به سرطان پوست است. اما این موضوع نمی تواند توسعه سرطان در قسمت هایی از بدن که در معرض نور خورشید نبوده اند را توضیح دهد. قرار گرفتن در معرض آسیب های محیطی، درمان با تابش و حتی وراثت نقش مهمی در این شرایط بازی می کند. اگرچه هر فردی می تواند به سرطان پوست مبتلا شود اما خطر ابتلا برای افراد زیر بالاتر است:

  • افرادی با پوست روشن و چشمانی روشن
  • حضور تعداد زیاد خال هایی با شکل نامنظم و با اندازه بزرگ
  • سابقه خانوادگی سرطان پوست
  • سابقه مواجهه با نور خورشید یا آفتاب سوختگی
  • زندگی در ارتفاعات بالا یا زندگی در نواحی با نور خورشید زیاد
  • درمان با تابش

۲- نشانه های هشدار دهنده سرطان پوست:

سرطان پوست که در برگیرنده کارسینوم سلول قاعده‌ای، ملانوم و کارسینوم سلول سنگفرشی است اغلب به عنوان یک تغییر در پوست آغاز می شود. این موارد می تواند زائده جدید پوستی یا ضایعات پوستی پیش سرطانی باشد که سرطان نیستند اما می توانند با گذشت زمان به سرطان تبدیل شوند.

تخمین زده شده است ۴۰ تا ۵۰ درصد افرادی که پوست روشن دارند و ۶۵ ساله هستند حداقل به یک نوع سرطان پوست مبتلا خواهند شد. سرطان پوست اگر در مراحل اولیه شناسایی شود می تواند درمان گردد.

۳-کراتوز اکتینیک:

کراتوز اکتینیک actinic_keratosis

این تکه های کوچک پوستی به خاطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می گردد اغلب بر روی سر، گردن و دست دیده می شود اما ممکن است در هر جایی از بدن رشد پیدا کند.

این موارد می تواند نشانه اولیه هشداردهنده سرطان پوست باشد اما به سختی می توان گفت که چنین تکه هایی از پوست در گذر زمان تغییر خواهند کرد و سرطانی خواهند شد. بیشتر این موارد به سرطان تبدیل نمی شوند اما پزشکان توصیه می کنند درمان اولیه برای جلوگیری از توسعه این بیماری انجام شود.

افرادی که پوست روشن دارند، بلوند هستند، موهای قرمز دارند یا چشم هایشان آبی یا سبز است در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

۴-التهاب لب اکتینیک:

dermnet_photo_of_actinic_cheilitis التهاب لب اکتینیک

التهاب لب اکتینیک در ارتباط با کراتوز اکتینیک بوده و شرایط پیش سرطانی است که معمولا در قسمت های پایینی لب دیده می شود.تکه های پوسته پوسته یا ناهمواری های های دائمی در لب می تواند در این شرایط وجود داشته باشد.

نشانه هایی که شیوع کمتری دارد در برگیرنده تورم لب، از دست دادن مرز بین لب و پوست و خط لب برجسته می باشد. این نوع بیماری اگر درمان نشده رها شود می تواند به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شود که یک وضعیت تهاجمی است.

۵-شاخ پوستی:

dermnet_photo_of_cutaneous_horn شاخ پوستی

این نوع بیماری به صورت زائده های قیفی شکلی ایجاد می شود که با پایه قرمز رنگ توسعه می یابد. این نوع زائده از کراتین ساخته شده است. شاخ پوستی نوع خاصی از کراتوز اکتینیک محسوب می شود. اندازه و شکل این زائده ها می تواند متغیر باشد اما بیشتر آنها طول چند میلی متری دارند. کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است در پایه آن دیده شود. معمولا این بیماری در افراد کهنسالی که پوست روشن دارند و سابقه قابل توجهی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارند دیده می شود.

۶-چه زمانی خال می تواند دردسر ساز باشد؟

خال بالای لبها PRinc_photo_of_benign_nevus_above_lip

همانطور که می دانید خال یک نوع زائده پوستی بدون خطر از ملانوسیت است. ملانوسیت ها رنگدانه های پوست هستند. اگرچه تعداد کمی از خال ها سرطانی هستند اما خال های غیر عادی و غیر طبیعی ممکن است به سرطان تبدیل شوند. خال های طبیعی ظاهر مسطح یا برجسته ای دارند ممکن است در ابتدا مسطح باشند و با گذشت زمان برجسته شوند. سطح چنین خال هایی عموما نرم است.

خال هایی که ممکن است به سرطان پوست منجر شوند اغلب شکل نامنظمی دارند، ممکن است در برگیرنده رنگ باشند و اندازه آن ها بزرگتر از پاک کن است. بیشتر خال ها در جوانان توسعه پیدا می کند.

۷-خال غیرمعمول یا دیسپلاستیک:

خال غیرمعمول یا دیسپلاستیک

خال های غیر معمول سرطانی نیستند اما می توانند به سرطان تبدیل شوند. این موارد در نواحی از بدن یافت می شوند که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند یا در برابر نور خورشید محافظت گشته اند. خال های غیر معمول ممکن است بزرگ تر باشند و شکل غیر طبیعی تری داشته باشند. این موارد ممکن است مسطح یا برجسته باشند یا سطح نرم یا سفتی داشته باشند. چنین خال هایی معمولا رنگ ترکیبی از صورتی، قرمز و قهوه ای را دارند.

۸-ویژگی خال خود را بدانید:

بیشتر خال ها در بدن یک فرد ظاهر مشابهی دارند. خال یا لکه هایی که از بقیه موارد متفاوت باشد ممکن است مشخصه و ویژگی های سرطان پوست را داشته باشد. پس در چنین شرایطی خال باید توسط پزشک پوست بررسی گردد. این خال ها ممکن است بعدا سرطانی گردند. دانستن ویژگی های خال به هنگام بررسی آن ها می تواند بسیار مهم باشد.

۹-تقارن خال:

عدم تقارن به این معنی است که یک طرف از خال با طرف دیگر آن سازگار و هماهنگ نیست. به خاطر داشته باشید که خال های معمولی و طبیعی ظاهر متقارنی دارند. زمانی که خال ها یا لکه های خود را بررسی می کنید، یک خط فرضی از وسط خال بکشید و دو نیمه آن را با هم مقایسه کنید. اگر دو نیمه با هم برابر نبود و ظاهر یکسانی نداشت حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

۱۰-مرز خال:

مرز خال

اگر مرز یا لبه های خال نامنظم، محو یا ناصاف بود بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. ضایعات پوستی سرطانی اغلب حاشیه و مرز ناصافی دارند.

۱۱-رنگ خال:

رنگ خال

خالی که رنگ یکسانی با سایر موارد نداشته باشد یا سایه ای از رنگ های قهوه ای، سیاه، آبی، سفید، قرمز یا زرد مایل به قهوه ای باشد مشکوک است. خال های طبیعی اغلب یک سایه واحد از رنگ را دارند. خالی که سایه های رنگی مختلفی دارد یا روشن و تیره است باید توسط پزشک متخصص بررسی گردد.

۱۲-قطر خال:

قطر خال

اگر قطر خال بزرگتر باشد باید به آن مشکوک شوید.

۱۳-تغییرات در خال:

تغییرات در خال

خالی که با گذشت زمان تغییر می کند(بزرگتر می شود، رنگ آن تغییر پیدا می کند، شروع به خارش یا خونریزی می کند) باید توسط پزشک متخصص بررسی گردد. اگر بخشی از خال به تازگی تغییر یافته یا برجسته تر شده است حتما با یک پزشک در مورد آن مشورت کنید.

ضایعات پوستی سرطانی در اندازه های مختلفی رشد می کنند و ارتفاع آن ها به سرعت تغییر پیدا می کند.

۱۴-نکاتی برای غربالگری خال ها:

پوست خود را به صورت منظم بررسی کنید. موقعیت عمومی برای ملانوم در مردان بر روی کمر و در زنان پا است. اما کل بدن می تواند خال داشته باشد یا نقاط مشکوکی بر روی آن ایجاد گردد. برای بررسی بدن، کار خود را از سر آغاز کنید و به سمت پایین بیایید. نواحی پوشیده و مخفی را بررسی کنید. بین انگشتان دست و پا، کشاله ران، کف پا، پشت زانو را بررسی نمایید.

پوست سر و گردن را برای پیدا کردن خال مورد بررسی قرار دهید. از اینه استفاده کنید یا از اعضای خانواده بخواهید شما را در یافتن چنین مواردی کمک کنند. مراقب خال های جدید باشید. از خال های خود عکس بگیرید و تغییرات آن را با گذشت زمان بررسی کنید. اگر نوجوان هستید، باردارید یا وارد دوران یائسگی شده اید بهتر است توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید.

۱۵-خال ها چگونه ارزیابی می شوند؟

ارزیابی خال PRinc_photo_of_dermatologist_screening_for_melanoma

اگر خال یا لکه ای را بر روی بدن خود پیدا کردید که نشانه های ملانوم یا سرطان پوست را داشت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند نمونه ای از بافت را بردارد و آن را مورد بررسی قرار دهد. اگر سرطانی بودن ان تایید گردد، کل خال و پوست اطراف آن برداشته می شود و سپس بخیه می خورد. ممکن است درمان های بیشتری مورد نیاز باشد.

۱۶-مبانی اولیه سرطان پوست:

ملانوم بدخیم به خصوص در مراحل نهایی بسیار حاد و جدی است و درمان آن دشوار خواهد بود. تشخیص و درمان اولیه می تواند نرخ زنده ماندن را افزایش دهد. سرطان های پوستی غیر ملانوم همچون کارسینوم سلول قاعده‌ای و کارسینوم سلول سنگفرشی است. هر دوی این موارد شایع هستند و اگر در مراحل اولیه شناسایی گردند قابل درمان خواهند بود. افرادی که سرطان پوست داشته اند ممکن است دوباره به ان مبتلا گردند. این افراد باید حداقل سالی یکبار مورد بررسی قرار گیرند.

۱۷-ملانوم:

ملانوم همانند سایر سرطان های پوستی شایع نیست اما می تواند بسیار حاد و مرگبار باشد. نشانه های احتمالی این بیماری در برگیرنده تغییر در ظاهر خال یا ناحیه رنگدانه دار پوست است. اگر خال موجود بر روی بدن تغییر اندازه ، شکل یا رنگ داد یا اینکه لبه های نامنظمی داشت ، بیشتر از یک رنگ در خود داشت، متقارن نبود، خارش یا خونریزی داشت حتما با پزشک مشورت کنید.

۱۸-کارسینوم سلول سنگفرشی:

کارسینوم سلول سنگفرشی

این سرطان پوست غیر ملانومی ممکن است به صورت زائده های پوسته پوسته، قرمز و سفت ظاهر شود که خونریزی می کند یا به صورت زخمی ظاهر می شود که درمان نمی یابد. اینگونه موارد اغلب بر روی بینی، پیشانی، گوش، لب پایینی، دست و سایر نواحی که در معرض نور خورشید قرار گرفته است دیده می شود.

اگر کارسینوم سلول سنگفرشی در مراحل اولیه شناسایی و تشخیص داده شود قابل درمان است. اگر سرطان پوست پیشرفته تر شود، درمان به مراحله ای که سرطان در آن قرار دارد بستگی خواهد داشت.

۱۹-بیماری بوون:

بیماری بوون نوعی سرطان پوست است که به آن کارسینوم سلول سنگفرشی درجا نیز گفته می شود. این نوع سرطان پوست به سمت خارج رشد و توسعه پیدا می کند.

کارسینوم سلول سنگفرشی تهاجمی می تواند به سمت داخل توسعه پیدا کند و قسمت های داخلی بدن را درگیر سازد. بیماری بوون به صورت لکه های قرمز رنگ ناهموار و پوسته پوسته دیده می شود. معمولا این بیماری با راش پوستی، اگزما،قارچ یا پسوریازیس اشتباه گرفته می شود.

۲۰-کارسینوم سلول قاعده‌ای:

کارسینوم سلول قاعده‌ای

این نوع سرطان رایج ترین سرطان پوست محسوب می شود و درمان آن اسان است. از انجایی که کارسینوم سلول قاعده‌ای به آرامی توسعه پیدا می کند اغلب در بزرگسالان دیده می شود. این موارد ممکن است فرم متفاوتی داشته باشند که در برگیرنده مومی یا مرواریدی سفید است که اغلب رگ های خونی واضحی در آن دیده می شود.

تومورها می تواند به صورت لکه های مسطح، پوسته پوسته یا به رنگ قهوه ای در کمر، قفسه سینه یا در موارد نادر به صورت زخم های مومی یا سفید ظاهر شوند.

انواع لکه های پوستی خطرناک

گروه اجتماعی: یکی از مرگبارترین و در عین حال قابل پیشگیری و درمان­پذیرترین سرطان­های شایع در اروپای همیشه ابری و البته دیگر مناطق دنیا، سرطان پوست و به گفتار عام، ملانوم پوستی است که بیش از 75 درصد از اهالی زمین را درگیر خود کرده. این بیماری که درواقع شکستن اولین سد دفاعی بدن در بیماری­ها راه ورود به بافت­های داخلی را هموار می­کند با کمی توجه و البته پیشگیری شکست می­خورد. در این مطلب به کوچک­ترین و کم اهمیت­ترین­هایی اشاره شد که اگر به موقع مورد توجه قرار بگیرند روند درمان بیماری و پیشرفت آن را کنترل و متوقف می­کند.

خودبینی ماهانه

به گزارش بولتن نیوز به نقل از مجله سیب سبز، انواع سرطان پوست، تقریباً همیشه قابل علاج است به شرط آن که در اوایل بروز و شروع پراکندگی شناسایی شوند. به همین دلیل متخصصان توصیه می­کنند هر ماه یک بار به صورت دقیق، پوست بدن خود را وارسی کرده و هر مورد تازه ایجاد شد در آن را جدی بگیرید.

برای اولین بررسی پوست بدن باید به این نکات توجه کنید:

· حمام کنید تا پوست­تان تمیز و عاری از هر نوع آلودگی و عرق باشد.

· در اتاقی با نور طبیعی قرار بگیرید.

· مقابل آینه بایستید و از بالاترین قسمت بدن که سر است، شروع کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرطان پوست کف سر یکی از شایع­ترین انواع کشنده سرطان پوست است! برای این کار کافی است موها را شانه کرده و به کمک همان شانه یا هر وسیله دیگر موها را کنار زده یا بلند کنید و کف سر را به خوبی ببینید. هر تغییر رنگ، خال، لک و حتی ریزش موی نقطه­ای جدید را مورد توجه قرار دهید. برای بررسی دقیق بخش­های ناپیدای کف سر می­توانید از فرد دیگری کمک بگیرید.

کدام تغییرات پوستی خطرناک است؟

· قسمت­های مختلف صورت را همراه با ضربه­های آرام پوستی معاینه کنید. ورم­ها، خشکی غیرمعمول، خارش­های همراه با پوسته پوسته شدن سطحی و لک­های بزرگ شونده­ همگی از موارد مشکوک در صورت هستند.

· در اولین معاینه ممکن است موارد بسیار زیادی به چشم بیایند که نگران­کننده باشد ولی با دانستن نکات کلیدی، موارد مشکوک قابل شناسایی هستند، پس نگران نباشید.

· دست­ها، انگشتان و کف دست خود را به دقت بررسی کنید.

· نواحی که کمتر در معرض دید هستند کمتر هم بررسی می­شوند و نباید فراموش کرد که از مناطق شایع بروز بیماری­های پوستی هستند. پس از همراه یا پزشک بخواهید به دقت بررسی شوند.

· پا، از جمله ناخن پا، کف پا و فضاهای بین انگشتان را به دقت بررسی کنید.

· به طور کلی قسمت­هایی از بدن که بیشتر از همه در معرض نور خورشید قرار دارند همیشه به عنوان آسیب­پذیرترین اندام­ها مورد توجه قرار می­گیرند. شما نیز برای بررسی این موارد به معاینه ماهانه اکتفا نکنید و این بخش­ها را با حوصله و تکرار بیشتری بررسی کنید.

پیگیری به کمک تکنولوژی

این لازم است که شما در هر معاینه خال­ها و لک­های همیشگی و مادرزادی پوست خود را ببینید. این دیدن به تنهایی کافی نیست و باید همیشه توجه ویژه­ای به ابعاد رنگ، تقارن، موی روییده شده و حال پوست روی آن داشته باشید.

توصیه می­کنیم برای این کار از نقاط مشکوک یا همیشگی عکس تهیه کنید تا بررسی­های آینده تغییرات مشخص شود. بین سایت­های مخصوص سلامت، نرم­افزارهای ویژه با نقشه کاملی از پوست بدن هست که می­توانید آن را دانلود کنید و به کمک برنامه­های مرتبط با آن اطلاعات و ویژگی­های خاص هر نوع لک یا زائده پوستی دیگر را ثبت و ضبط کنید و از آن به عنوان یک مرجع معتبر برای بررسی­های ماهانه استفاده کنید.

در مواردی، نرم­افزارها می­توانند در صورت مشکوک بودن موارد ثبت شده به کاربر هشدار مراجعه به پزشک بدهند.

این علائم را هم بررسی کنید

از ابتدای تاریخ زیبایی­شناسی در تمدن­های مختلف و توجه به زیبایی همیشه وجود یک خال یا لکه خاص روی صورت مورد توجه، علاقه و گاهی وحشت و قدرت بوده است! اما آنچه نگران­کننده است این که همین خال­های جذاب و زیبایی­بخش ممکن است در طولانی مدت عامل اصلی ایجاد و ظهور بیماری­های سختی باشند. برای این که خیال­تان بابت خال­های زیبای صورت­تان راحت شود به این نکات دقت کنید.

به طور کلی، خال­های طبیعی یا خال ملاتوسیتیک این ویژگی­ها را دارند:

· متقارن هستند یعنی از یک نقطه در مرکز خال، دو طرف کاملاً قرینه هستند. این خال­ها گرد یا بیضی شکلند.

· لبه­های خارجی خال به طور منظم و به خوشی تعریف شده است. این مرز بین خال و پوست یک دست و بدون لرزش و تیزی است.

· رنگ این خال­ها به یک دست بوده و معمولاً قهوه­ای مایل به زرد، قهوه­ای یا به رنگ پوست هستند.

· قطر یا اندازه آنها معمولاً 6 میلی­متر یا کوچک­تر است.

· خال­های طبیعی بدن هر فرد معمولاً شبیه هم هستند که در همان اندازه در بخش­های مختلف دیده می­شوند.

· این خال­ها بیشتر در بخش­هایی از پوست متمرکز شده­اند که زمان طولانی­تری در معرض نور آفتاب قرار دارند مثل صورت، تنه و بازوها.

· این خال­ها معمولاً از 35 تا 40 سالگی رشد و نمود بیشتری پیدا می­کنند.

· کک و مک­های قهوه­ای روشن که بین افراد با موهای قرمز و پوست زرد رنگ به وفور دیده می­شوند، طبیعی­ترین عکس­العمل­ پوست نسبت به اشعه ماوراءبنفش خورشید است و معمولاً در بررسی­های ابتدایی مهم و نگران­کننده هستند.

کدام تغییرات پوستی خطرناک است؟

خال­های هشداردهنده

توجه به علائم هشداردهنده جدی از توسعه ملانوم یا سرطان شایع پوستی جلوگیری می­کند. خارش، خونریزی، پوسته پوسته شدن، درد، ارتفاع، تورم، ترشح، زخم و رنگ سیاه و سفید مایل به آبی خال­ها از مهم­ترین دلایلی است که باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. در این موارد هیچ کسی به اندازه یک متخصص پوست نمی­تواند در درمان و پیشگیری از ابتلا به سرطان پیش­رونده پوستی به شما کمک کند. افرادی که در یک یا دو نسل قبل از خود نمونه­هایی از ابتلا به ملانوم را دارند در ریسک ابتلا به این بیماری قرار دارند.

ویژگی­های خال­های مشکوک

· شکل آنها اغلب نامتقارن است.

· لبه­های خال، محو و نامنظم است.

· رنگ خال در سطح آن متفاوت است. قهوه­ای مایل به زرد، قهوه­ای تیره، قرمز، آبی یا سیاه و سفید.

· این موارد مشکوک معمولاً بزرگ­تر از 6 میلی­متر هستند و موارد کوچک­تری هم دیده شده است. اغلب در پشت قفسه سینه، شکم و هر جای دیگر بدن دیده می­شوند.

کدام تغییرات پوستی خطرناک است؟

· افرادی که 10 عدد یا بیشتر از این تعداد خال گوشتی در بدن­شان دارند، 12 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به ملانوم قرار دارند.

· خال­های گوشتی نشانه مهم­تری از بروز این بیماری است و وراثت در آن نقش مهمی دارد. متأسفانه خال­های گوشتی با ریسک بالای سرطان بین خانم­ها بیشتر رواج دارد.

· افرادی با خال­های دیسپلاستیک باید نسبت به محافظت خود در برابر آفتاب دقت و توجه بیشتری داشته باشند. این افراد باید پوست خود را حداقل یک بار در ماه به صورت دقیق و مستند بررسی کنند و توجه ویژه­ای به غربالگری حرفه­ای توسط پزشک داشته باشند.

فراموش نکنید هر گونه خال یا نقطه رنگدانه­ای که تغییراتی در اندازه، شکل یا رنگ داشته یا با شروع خارش، پوسته شده یا خونریزی پیدا می­کند باید به عنوان یک ملانوم مشکوک در نظر گرفته شود.

بررسی کودکان

شیوع سرطان و البته بیماری­های بدخیم پوستی بین کودکان بسیار کم و در مواردی نادر است ولی این باعث نمی­شود که به این مورد دقت نداشت. باید توجه داشت که تغییر در تعداد و شکل و اندازه خال­ها و لک­ها طبیعی و نوزادی کودکان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و مانند همه علائم مشکوک در افراد بزرگسال، بررسی تخصصی شود. ملانوم یا سرطان پوستی که در کودکی شناسایی نشود، می­تواند در نوجوانی کشنده باشد. با توجه به رشد کودکان و کشیده و گسترده شدن پوست، ممکن است ابعاد خال­های تغییر کند. این تغییرات را یادداشت و حتماً راجع به آن با پزشک مشورت کنید.

عکس خال های سرطانی

بیشتر خال‌ها بی ضرر (خوش خیم) هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند به ملانوما تبدیل شوند. هر فردی که بیش از ۱۰۰ خال روی بدن خود دارد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوما قرار دارد.
چه فردی عاشق خورشید باشید و از قرار گرفتن در معرض آن لذت ببرید یا تنها به برنزه کردن پوست خود توجه داشته باشید، بررسی خال‌ها برای شناسایی علائم سرطان پوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش عصر ایران به نقل از "کر ۲"، قرار گرفتن در معرض پرتو‌های مضر فرابنفش می‌تواند ابتلا به سرطان پوست را موجب شود. نور فرابنفش می‌تواند به سلول‌های پوست آسیب وارد کند و در بدترین حالت موجب جهش سلولی شود. تکثیر این سلول‌های جهش یافته ممکن است به شکل گیری سرطان‌ها منجر شده و در معرض خطر ابتلا به ملانومای بدخیم - کشنده‌ترین شکل سرطان پوست - قرار دارند.

برای بررسی شرایط یک خال می‌توانید نگاهی به راهنمای زیر داشته باشید. در صورت مشاهده هر گونه نشانه هشدار دهنده به پزشک مراجعه کنید.

آیا همه خال‌ها خطرناک هستند؟

بیشتر خال‌ها بی ضرر (خوش خیم) هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند به ملانوما تبدیل شوند. هر فردی که بیش از ۱۰۰ خال روی بدن خود دارد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوما قرار دارد. از این رو، مراجعه به پزشک هر چند ماه یک بار و بررسی هر گونه تغییر قابل مشاهده ایده خوبی است.

خال‌ها بیشتر در مناطقی ظاهر می‌شوند که اغلب در معرض نور خورشید قرار دارند، که از آن جمله می‌توان به پشت، پاها، دست‌ها و صورت اشاره کرد. با این وجود، بسیاری از خال‌های سرطانی در مناطق کمتر شک برانگیز مانند پوست سر، پشت زانوها، زیر ناخن ها، بین انگشتان پا و کف پا‌ها پنهان می‌شوند.

یک خال سرطانی چگونه به نظر می‌رسد؟

برای مردان، خال‌های بدخیم بیشتر روی قسمت پشت بدن، و برای زنان اغلب روی قسمت پایینی پا‌ها یافت می‌شوند.

انواع خال

انواع مختلفی از خال وجود دارند، اما شایع‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

قهوه ای، گرد و تخت - به نام خال‌های Junctional Melanocytic Naevi شناخته می‌شوند.

برآمده، رنگ پریده و مودار - به نام خال‌های Dermal Melanocytic Naevi شناخته می‌شوند.

برآمده، قهوه‌ای روشن و مودار - به نام Compound Melanocytic Naevi شناخته می‌شوند.

خال‌های نادر شامل موارد زیر می‌شوند:

احاطه شده با یک حلقه سفید - به نام Halo Naevi شناخته می‌شوند.

بزرگ، در طیف وسیعی از رنگ‌ها - به نام Dysplastic Naevi شناخته می‌شوند.

آبی تیره - به نام Blue Naevi شناخته می‌شوند.

افرادی که تعداد زیادی خال روی بدن خود دارند، به ویژه افرادی که خال‌های Dysplastic بسیاری دارند، باید شرایط آن‌ها را زیر نظر داشته باشند.

یک خال سرطانی چگونه به نظر می‌رسد؟

چگونه می‌توان گفت: یک خال سرطانی است

چند روش برای تعیین این که خال‌ها نیاز به بررسی توسط یک متخصص پوست دارند یا خیر وجود دارند. نخستین کاری که باید انجام دهید ارزیابی این مساله است که در معرض خطر ابتلا به ملانوما قرار دارید یا خیر. برخی از شایع‌ترین عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

بیش از ۱۰۰ خال روی بدن.

سابقه خانوادگی خال‌های سرطانی.

رشد خال‌های جدید.

هر گونه تغییر در خال‌های موجود.

پوست رنگ روشن.

چگونگی پیشگیری از خال‌های سرطانی

در کنار بررسی منظم پوست برای خال‌های جدید یا در حال تغییر، شما باید هر آن چه که می‌توانید انجام دهید تا از نفوذ پرتو‌های فرابنفش به پوست خود جلوگیری کنید.

با رعایت نکات زیر می‌توانید شانس ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید:

بین ساعات ۱۱ صبح و ۳ بعد از ظهر یعنی زمانی که خورشید در قوی‌ترین حالت تابش خود قرار دارد، در سایه باقی بمانید.

با استفاده از کلاه، عینک آفتابی و پوشیدن لباس‌های گشاد از مواجهه با پرتو‌های فرابنفش پرهیز کنید.

از محصولات ضد آفتاب با SPF بالا (حداقل SPF۱۵) استفاده کنید و به طور مرتب، به ویژه پس از شنا، آن را تجدید کنید.

به طور منظم به متخصص پوست مراجعه کنید که می‌تواند به شناسایی علائم اولیه کمک کند.