نحوه صحیح مسواک زدن کودکان


انتخاب صحیح مسواک مناسب

جنس مناسب رشته‌های سر مسواک: متخصصین دندانپزشکی توصیه می‌کنند که از یک مسواک با سر نرم برای پاک کردن ایمن پلاک‌های دندانی استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از مسواک با سر زبر و سخت و مسواک زدن کودکان به طور محکم و خشن، باعث می‌شود لثه‌های شما تحلیل بروند و مینای دندان شما نیز سابیده شده و در نتیجه ریشه‌ی دندان در معرض عوامل مخرب بیرونی قرار بگیرد.

طراحی مناسب: رشته‌های سر مسواک باید حالتی گنبدی شکل داشته باشند تا زمانی که شما مسواک را با زاویه 45 درجه روی دندان‌ها می‌کشید، رشته‌هایی که در وسط قرار دارند بالا بیایند و و زیر لثه‌ها را به خوبی تمیز کنند. این موضوع در سلامت لثه‌ها و پیشگیری از بیماری‌های لثه تاثیر بسزایی دارد. یکی دیگر از انواع مسواک‌هایی که بدین منظور بسیار مناسب هستند، مسواک‌هایی هستند که سر رشته‌های آن‌ها به صورت کاملا مخروطی و تیز برش داده شده و هر یک از رشته‌های مسواک، دارای نوک بسیار ظریفی است که می‌تواند ناحیه‌ی زیر خط لثه را نیز تمیز کند.

اندازه‌ی مناسب سر مسواک: اندازه‌ی سر مسواک نیز عامل مهمی در مسواک زدن صحیح و موثر است. اندازه‌ی سر مسواک‌ها معمولا اندازه‌ی معمولی، متوسط و کوچک دارد. سایز متوسط مسواک برای اغلب افراد بزرگسال مناسب است. در صورتی که سر مسواک بیش از حد بزرگ باشد، به راحتی به فضای بین دندان و صورت و اطراف دندان‌های عقبی دسترسی نخواهید داشت.

روش‌های صحیح مسواک زدن


در ادامه روش صحیح مسواک زدن در کودکان توضیح داده شده است:

11

تکنیک اصلاح شده‌ی Bass چیست؟

تکنیک Bass یک روش نوین و بسیار موثر برای مسواک زدن است. در این روش پلاک‌های دندانی به نحو موثری از بین می‌روند. این روش شامل عناصر زیر است.

  • مسواک را در حالتی نگه دارید که سر مسواک با دندان‌ها زاویه 45 درجه بسازد.
  • فشار دادن آرام سر مسواک بر روی خطوط لثه‌ای
  • حرکت دادن سر مسواک با حرکت‌های کوتاه عقب و جلو و حرکات دایره‌ای کوچک که باعث شود سر رشته‌های مسواک زیر خطوط لثه‌ای برود و فضای بین دندان‌ها را نیز پاک کند.
  • تمیز کردن قسمت عاج هر یک از دندان‌ها به صورت جداگانه با حرکات عقب و جلو و دایره‌ای، در قسمت‌های دور از خطوط لثه‌ای و سطح روی دندان که با آن غذا می‌جوید.
  • بسیار مهم است که به صورت تک به تک هر یک از دندان‌ها را جداگانه بشویید و پس از اتمام مسواک زدن جلو و عقب و قسمت بالایی هر دندان، به سراغ دندان بعدی بروید.
  • برای آن که به قسمت پشتی دندان‌های جلو دسترسی داشته باشید، مسواک را بچرخانید و قسمت جلویی آن را به پشت دندان بزنید.

j2

ده اشتباه رایج در مسواک زدن

33

مسواک‌های قدیمی و فرسوده را تعویض کنید

  • با گذشت زمان، موهای سر مسواک فرسوده می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود مسواک کارایی قبلی خود در از ‌بین ‌بردن پلاک‌ها را نداشته باشد.
  • سرعت فرسوده شدن مسواک به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای هر فردی متفاوت است، اما طبق دستورالعمل‌های کلی، شما باید هر سه ماه یکبار مسواک کودک خود را عوض کنید.
  • علاوه بر این، دهان شما دارای تعداد زیادی باکتری است و این امکان وجود دارد که این باکتری‌ها در هنگام مسواک زدن، به مسواک کودک شما منتقل شوند.
  • بنابراین علاوه بر تعویض مسواک هر سه ماه یکبار، توصیه می‌شود که بعد از هر بار مسواک زدن، مسواک را به طور کامل بشویید تا جرم‌ها و باکتری‌ها و باقی مانده‌های کف و خمیردندان از آن به طور کامل پاک شوند.
  • توصیه می‌شود که مسواک را در یک حالت عمودی نگه دارید به طوری که سر آن بالا باشد و این امکان وجود داشته باشد که سر مسواک بین هر بار مسواک زدن با هوای اطراف خشک شود. در صورتی که چند مسواک را در یک محل نگه می‌دارید سعی کنید به نحوی این کار را انجام دهید که مسواک ها با هم در تماس نباشند.
  • آخرین نکته این که، تحت هیچ شرایطی افراد نباید از مسواک یکدیگر استفاده کنند. این کار باعث انتقال باکتری‌ها از یک فرد به فرد دیگر می‌شود.

j4

مسواک با طراحی موی مخروطی چیست و چگونه به بهداشت دندان‌های من کمک می‌کند؟


رشته‌ها یا موی سر مسواک‌ها، مهمترین عامل تعیین‌کننده‌ی یک مسواک خوب هستند. این سر مسواک و موهای آن هستند که با دندان‌ها و لثه‌ها در تماس هستند و موجب از بین رفتن پلاک‌ها از روی دندان‌ها و تمیز شدن لثه‌ها می‌شوند.

قطر موهای سر مسواک تعیین می‌کند که این موها چقدر نرم و منعطف هستند. موهای نازک‌تر و ظریف‌تر، انعطاف و نرمی بیشتری دارند که باعث می‌شود این موها به غیرقابل دسترس‌ترین و مشکل‌ترین نقاط نیز دسترسی پیدا کنند و همچنین در فضای زیر خط لثه‌ای و فضاهای بین دندانی حرکت کنند.

اغلب مسواک‌ها دارای سر نایلونی هستند که از چند ردیف موهای موازی تشکیل شده که سر هر کدام از آن‌ها گرد است. در صورتی که سر موها گرد شده باشد، موهای مسواک نرم‌تر هستند اما اگر سر موهای مسواک صرفا بریده شده باشند، موهای مسواک کمی تیز و خشن خواهند بود.

تکنولوژی جدید و نوین ساخت موهای مخروطی باعث شده که موهای سر مسواک بسیار ظریف و تیز باشند. مخروطی بودن سر هر یک از موها باعث می‌شود که موها انعطاف بیشتری داشته باشند و همچنین بیش از پیش در بین فضای زیر خط لثه‌ای و فضاهای بین دندانی حرکت کنند و در این حالت تاثیر گذاری مسواک زدن و شست‌و‌شوی دندان‌ها بیشتر از مسواک‌های معمولی خواهد بود. با استفاده از مسواک‌های با طراحی موی مخروطی، بسیار بهتر می‌توان دندان‌ها را جرمگیری و تمیز نمود.

j5

دسته‌ی مسواک باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟


در بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت، دسته‌ی مسواک، زاویه 45 درجه‌ای که باید در تکنیک Bass بین سر مسواک و دندان‌ها وجود داشته باشد را، به طور طبیعی (خود به ‌خودی) ایجاد می‌کند. دسته‌ی مسواک باید به اندازه‌ی کافی بلند باشد تا برای شخص راحت باشد و به آسانی مسواک را در دست گرفته و به خوبی آن را کنترل کند و حرکت دهد. بین سر مسواک و قسمتی که با ان مسواک را در دست می‌گیرید، باید فاصله‌ی کافی وجود داشته باشد تا بتوان به راحتی به دندان‌های انتهایی در دهان دسترسی داشت.

j6

فرق بین مسواک معمولی و مسواک مخصوص دندان‌های حساس چیست؟

مسواک‌های مخصوص دندان‌های حساس به نحوی طراحی شده‌اند که سایش آن‌ها با دندان‌ها و لثه‌ها ملایم باشد. این مسواک‌ها معمولا موهای نرم‌تر و منعطف‌تری نسبت به مسواک‌های معمولی دارند. بر روی بسته‌بندی این مسواک‌ها، سر مسواک با عنوان Soft  (نرم) یا Ultra-soft (خیلی نرم) مشخص شده است.

مسواک‌های مخصوص دندان‌های حساس برای کودکانی که به حساسیت دندانی دچار شده‌اند، در دهان خود آفت یا آبسه دارند یا در دوره نقاهت بعد از یک درمان جراحی یا غیرجراحی دندانپزشکی قرار دارند، بسیار مناسب هستند. از آنجایی که موهای سر این مسواک‌ها بسیار نرم است، احتمالا این مسواک‌ها باید زودتر از مسواک‌های معمولی تعویض شوند.

چگونه برای کودک خود یک خمیردندان مناسب انتخاب کنم؟

  • در صورتی که خمیردندان مناسبی برای کودک خود انتخاب کنید، تجربه‌ی مسواک زدن برای او لذت بخش خواهد بود و پس از مسواک زدن، کودک شما احساس تمیزی و شادابی در دهان خود می‌کند. در صورتی که کودک شما به خاطر مزه یا بوی خمیردندانش، از آن خوشش نیاید، این کار برایش ناخوشایند خواهد بود و نهایتا توجهی که باید به مراقبت، بهداشت و سلامت دهان و دندان خود داشته باشد را نخواهد داشت.
  • مورد دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که خمیردندان انتخابی شما باید حاوی فلوراید باشد تا از تشکیل جرم روی دندان‌ها جلوگیری کند و همچنین خمیردندان نباید بیش از حد قوی باشد تا موجب آسیب و ساییده شدن مینای دندان کودک نشود.
  • از دیگر خصوصیاتی که خمیردندان می‌تواند داشته باشد عبارتند از: ضدعفونت و بیماری لثه، سفید‌کننده، ضدجرم  و پلاک و ضدحساسیت دندانی. در صورتی که در مورد انتخاب این موارد شک دارید و نمی دانید چه خمیردندانی برای کودک شما مناسب است، از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید.

کشیدن نخ دندان


j7

مراحل کشیدن نخ دندان به روش صحیح

j8

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

روش مسواک زدن و طریقه صحیح کشیدن نخ دندان

مسواک‌زدن یکی از شایع‌ترین رفتارهای بهداشتی است، اما حتی اگر به‌طور منظم مسواک بزنید، لزوما به معنای آن نیست که این کار را درست انجام می‌دهید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسواک‌زدن ناکافی باعث می‌شود لایه‌های مملو از میکروب و ماده سفیدی که میان دندان‌ها و نزدیک لبه لثه‌ها جمع می‌شود و پلاک دندانی خوانده می‌شود، ایجاد شود و این پلاک‌ها هستند که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شوند.

مسواک‌زدن خیلی محکم هم مشکل‌آفرین است زیرا دندان را خراش می‌دهد و به بافت لثه آسیب می‌رساند، به‌طوری‌که اتصال محکم و درست لثه با دندان از دست می‌رود و راه برای عفونت و آسیب جدی‌تر لثه باز می‌شود. برای اینکه مسواک‌زدن را به‌درستی انجام دهید، باید اصولی را رعایت کنید که در ادامه این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.

1. دندان‌هایتان را بیشتتر از آنچه فکر می‌کنید لازم است، مسواک بزنید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند اغلب افرادی که مدعی هستند دندان‌هایشان را ۲ تا ۳ دقیقه مسواک می‌زنند، درواقع نیمی از این زمان ذکرشده را برای این کار صرف می‌کنند. مسواک‌زدن خوب و کامل، چه از مسواک‌دستی استفاده کنید، چه از مسواک‌برقی، دست‌کم ۲ دقیقه وقت می‌گیرد.

2. اصولی مسواک بزنید

افراد اغلب مدت بیشتری را برای مسواک‌زدن دندان‌های جلویی‌شان اختصاص می‌دهند و بررسی‌ها نشان می‌دهند افراد راست‌دست طرف راست دهانشان و افراد چپ‌دست، طرف چپ دهانشان را کمتر مسواک می‌زنند.

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند دهان را به 4 بخش تقسیم کنید و به‌طور روشمند ابتدا بخش بالایی راست، سپس بخش بالایی چپ و بعد به بخش پایینی راست و درنهایت به بخش پایینی چپ دندان‌ها را مسواک بزنید.

البته نکته مهم‌تر از رعایت ترتیب انجام مسواک‌زدن این است که هر بخش دندان‌ها را به‌طور کامل مسواک بزنید.

روش صحیح مسواک زدن و طریقه صحیح کشیدن نخ دندان

3. از مسواکی با موهای نرم و بلندی‌های متفاوت استفاده کنید

اصولا مسواک‌های نرم برای لثه و دندان مناسب‌تر هستند و به‌طورمعمول در تمیز کردن میان دندان‌ها بهتر عمل می‌کنند.

شرکت‌های تولیدکننده مسواک اغلب در تبلیغاتشان درباره مسواک‌های تولیدی‌شان می‌گویند این مسواک‌ها موهای نرمی دارند، اما تعریف این شرکت‌ها از نرمی متفاوت است، بنابراین لازم است خودتان مسواک را امتحان کنید.

درگذشته مسواک‌ها را به‌گونه‌ای می‌ساختند که موهایشان ارتفاع‌های یکسان داشته باشد، اما در حال حاضر معمولا مسواک‌ها دارای موهایی با ارتفاع‌های متفاوت هستند. با این طراحی جدید تمیز کردن میان دندان‌ها و شیار بین دندان‌ها و لثه‌ها بهتر انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: راهکاری طلایی برای سفید شدن دندان‌ها


4. مسواک را هر 3 ماه عوض کنید

هنگامی که موهای مسواک خمیده می‌شوند، کارایی‌شان کم می‌شود. از طرف دیگر، مسواک‌های کهنه با احتمال بیشتری حاوی باکتری‌های دهانی هستند و هر بار که مسواک می‌زنید، دوباره این باکتری‌ها را به دهانتان بازمی‌گردانید، بنابراین باید هر 3 ماه یکبار مسواکتان را دور بیندازید و مسواک جدید بخرید.

5. تاثیر مسواک‌های ‌دستی و برقی یکسان است

بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند مسواک‌های معمولی دستی به همان اندازه مسواک‌های برقی کارایی دارند. البته ممکن است مسواک‌های برقی در تمیز کردن میان دندان‌ها بهتر عمل کنند.

برای افراد در سنین بالا ممکن است استفاده از مسواک‌برقی راحت‌تر باشد چراکه قدرت و مهارت دستی‌شان کم شده است. دستگیره مسواک‌های برقی بزرگ‌تر است و راحت‌تر می‌توان آن را در دست گرفت و حرکت خودکار مسواک هم مسواک‌زدن را راحت‌تر می‌کند.

لزومی ندارد حتما از مدل‌های تجملی و گرانقیمت مسواک‌ برقی استفاده کنید. یک مسواک باتری‌دار ارزانقیمت برای شما کافی خواهد بود.

نکته مهم درست مسواک‌زدن است. اگر این کار را درست انجام دهید، همان مسواک معمول دستی‌تان هم سلامت دندان‌هایتان را حفظ می‌کند.

6. اگر شیوه مسواک‌زدنتان کارایی دارد، همان شیوه را ادامه دهید

پژوهش‌های گوناگونی درباره موثرترین شیوه مسواک‌زدن انجام شده و شیوه‌های متفاوتی بهترین شیوه مسواک‌زدن خوانده شده‌اند، ازجمله روش «باس» یعنی مسواک‌زدن با زاویه ۴۵ درجه با حرکت نوسانی کوتاه مسواک، روش «باس اصلاح‌شده»، روش «فون» یعنی حرکت چرخشی مسواک، روش «چارتر» یعنی مسواک‌زدن با زاویه ۹۰ درجه و فشردن مسواک در لابلای دندان‌ها و بالاخره روش «لئونارد» یعنی مسواک‌زدن با حرکت ساده به بالا و پایین که بیشتر ما از دوران کودکی همین روش را یاد گرفته‌ایم.

توصیه کلی این است که اگر نتایج خوبی از یک روش مسواک‌زدن به دست آورده‌اید، بهتر است همان شیوه را ادامه دهید. در غیر این صورت بهتر است با دندان‌پزشکتان در این مورد مشورت کنید.

7. در استفاده از نخ دندان کوتاهی نکنید

نخ دندان یک قطعه نخ ساده گاهی رایحه‌دار و اغلب موم‌اندود است. هنگامی که حدود ۴۵ سانتی‌متر از این نخ را دور انگشتتان می‌پیچید، ابزار قدرتمندی در اختیار دارید که می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و برای سلامت کلی شما هم سودمند باشد.

مسواک‌زدن، به‌خصوص از نوع دستی نمی‌تواند به‌طور کامل بین دندان‌ها را تمیز کند. مسواک‌های برقی ممکن است از این لحاظ بهترعمل کنند، اما حتی آنها نیز نیاز به نخ دندان کشیدن را برطرف نمی‌کنند. عادت کردن به نخ دندان کشیدن ممکن است مشکل باشد، به‌خصوص برای افرادی که تنها به مسواک‌زدن عادت کرده‌اند، اما باید با خودتان قرار بگذارید که زمان کافی به مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن اختصاص دهید.

نخ دندان ذرات غذایی را که میان دندان‌هایتان و زیر لثه‌هایتان گیر کرده و مسواک نمی‌تواند به آن برسد، خارج می‌کند. اگر این ذرات غذایی خارج نشوند، تجمع باکتریایی روی آنها باعث ایجاد پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و بیماری لثه می‌شود. توجه داشته باشید بیماری لثه یک اختلال التهابی است که می‌تواند در ایجاد مشکلات عمده‌ای در سراسر بدن دخیل باشد.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند میان بیماری پیشرفته لثه و دیابت، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و سرطان معده ارتباط وجود دارد. البته پژوهش‌های بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

اگر بخواهید بهداشت دهانی ایده‌آل را رعایت کنید، باید پس از هر وعده غذایی نخ دندان بکشید، در این صورت دهانی کاملا پاک خواهید داشت، اما رسیدن به چنین وضعیتی ممکن است برای اغلب افراد عملی نباشد بنابراین باید دست‌کم روزی یکبار و ترجیحا هنگام خواب، نه صبح‌ها نخ دندان بکشید. هنگامی که می‌خوابید، جریان بزاق بسیار کم می‌شود بنابراین برای افرادی که ۷ تا ۸ ساعت در خواب هستند، شسته شدن باکتری‌های دهان هنگام خواب کاهش می‌یابد.

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند دست‌کم ۲ دقیقه را صرف مسواک‌زدن کنید و اگر نخ دندان هم بکشید، یک دقیقه اضافی باید صرف آن کنید. از طرف راست بالایی دندان‌هایتان شروع کنید و بعد به طرف چپ بالا بروید. سپس به سمت پایین و چپ بیاید و درنهایت دندان‌های سمت راست پایین را نخ دندان بکشید.

عکس روش صحیح مسواک زدن

عکس مسواک زدن

شیوه صحیح مسواک

فواید مسواک زدن

نقاشی مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن ونخ کشیدن در ارتودنسی


فهرست مطالب

  • اهمیت استفاده درست از نخ دندان و مسواک زدن
  • ویژگی‌ها و انواع مسواک مورد استفاده در ارتودنسی
  • نکاتی که در مسواک زدن حین درمان ارتودنسی باید رعایت کرد
  • نحوه صحیح مسواک زدن در حین درمان ارتودنسی
  • نحوه صحیح استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی
  • دندان‌ها و بریس‌هایتان را پس از اتمام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دوباره بررسی کنید
  • ابزارهای کمکی برای حفظ بهداشت دندان در حین درمان ارتودنسی

اگر چه وسایل ارتودنسی ثابت (بریس) محل گیر کردن ذرات غذا و انباشته شدن پلاک است، اما می‌توان دندان‌ها و وسایل ارتودنسی را با رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره درمان تمیز نگه داشت، فقط کافی است که نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده نخ دندان را در حین ارتودنسی بدانید. انباشته شدن باکتری‌های موجود در پلاک روی دندان‌ها خطر پوسیدگی دندان و از بین رفتن کلسیم را افزایش می‌دهد. اسید تولید شده توسط باکتری‌ها به تدریج سطح دندان را در خود حل می‌کند، در نتیجه لک شدن سطح دندان اتفاق می‌افتد که در نهایت به کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان می‌انجامد. اگر چه همه به یک میزان مستعد پوسیدگی و لک شدن دندان نیستند، با این حال رعایت بهداشت دهان و دندان و رعایت توصیه‌های متخصص از همان آغاز درمان بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها است.

صرف نظر از تلاش شما در تمیز نگه داشتن دندان‌ها در دوره قبل از ارتودنسی و سیم‌کشی دندان‌ها، تنها راهی که می‌توان مطمئن بود دندان‌ها در طول درمان هم سالم و تمیز باقی می‌مانند، اهتمام در رعایت بهداشت دهان و دندان است. متخصصین ما دندان‌های شما را صاف و مرتب می‌کنند، اما مراقبت از آن‌ها و وسایل ارتودنسی به عهده شما است. بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی و لکه شدن دندان‌ها پیروی از دستورات متخصصین ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت درباره رعایت بهداشت دهان و دندان است. متخصصین ما در ابتدای درمان دستورات دقیقی را درباره نحوه مسواک زدن و حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها به شما ارائه می‌دهند و روش صحیح مسواک زدن و نخ کشیدن را در این دوران نشان می‌دهند. همچنین مسواک‌های گوناگونی در اختیارتان قرار داده می‌شود تا کاملاً برای رعایت بهداشت دهان و دندان مجهز باشید. اگر در زمینه نحوه صحیح مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان با مشکل مواجه شدید، می‌توانید از طریق شماره 26710760- 66520980 برای مشاوره یا رزرو نوبت با تماس حاصل نمایید یا از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح فرمایید.

اهمیت استفاده درست از نخ دندان و مسواک زدن

وسایل ارتودنسی عامل ایجاد پوسیدگی، لک شدن دندان‌ها یا بیماری لثه نیستند، اما گیر غذایی و انباشته شدن پلاک را افزایش می‌دهند. پوسیدگی و لک شدن دندان نتیجه فعالیت باکتری‌های موجود در پلاک دندان است که روی دندان جمع می‌شوند. اگر این ذرات به طور کامل از روی دندان پاک نشود، مشکلاتی مانند از بین رفتن کلسیم یا تغییر رنگ دندان و عفونت لثه بروز می‌یابد. لکه‌های دی کلسیفیکاسیون به صورت لکه‌های سفید رنگی روی دندان ایجاد می‌شود که اگر بهداشت دهان و دندان ارتقا داده نشود در نهایت به پوسیدگی تبدیل می‌شوند.

ویژگی‌ها و انواع مسواک مورد استفاده در ارتودنسی

ذرات غذا به سادگی در سیم‌کشی دندان گیر می‌کند. به همین دلیل است که مسواک‌های مختلفی برای استفاده در دوران ارتودنسی طراحی شده است تا رعایت بهداشت دهان و دندان را آسان‌تر و موثرتر کند.

  • استفاده از مسواک نرم با سر کوچک یا مسواک دو سطحی (دارای پرزهای کوتاه در وسط مسواک و پرزهای بلند در اطراف) بهترین نوع مسواک مخصوص ارتودنسی است، چون کمترین آسیب را به لثه‌ها می‌زند.
  • اگر چه مسواک‌های مخصوص ارتودنسی وجود دارد، اما هر مسواک نرمی که به اندازه کافی کوچک باشد نیز مناسب است.
  • مسواک بین دندانی (پروکسا براش): پرزهای سراسر این مسواک بسیار ظریف است و شبیه به لوله پاک‌کن است. با مسواک بین دندانی می‌توان پشت و اطراف سیم ارتودنسی، بند، کش و براکت‌ها را کاملاً تمیز کرد.
  • مسواک برقی: استفاده از مسواک برقی نیز اشکالی ندارد، به شرطی که پرزهای آن نرم باشد و قدرت مسواک را پایین نگه دارید تا به براکت‌ها آسیب نزند.

ذرات غذا به سادگی در سیم کشی دندان گیر می‌کند. به همین دلیل است که مسواک‌های مختلفی برای استفاده در دوران ارتودنسی طراحی شده است تا رعایت بهداشت دهان و دندان را آسان‌تر و موثرتر کند.

نکاتی که در مسواک زدن حین درمان ارتودنسی باید رعایت کرد

اکثر افراد، چه بیماران ارتودنسی و چه دیگران، به خوبی از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت نمی‌کنند. دلایل اصلی به خطر افتادن سلامت دندان‌ها عبارت است از:

  • دندان‌ها را باید به خوبی پس از هر وعده غذایی یا خوردن تنقلات و قبل از خوابیدن مسواک بزنید.
  • برای تسلط بر روش صحیح مسواک زدن باید وقت بگذارید و تمرین کنید.
  • مدت زمان مناسب مسواک زدن حدود دو دقیقه است.
  • باید هنگام مسواک زدن فشار کافی را اعمال کنید تا پرزهای مسواک را روی بافت لثه حس کنید.
  • از خمیردندان فلوراید استفاده کنید.
  • دو یا سه بار در روز، پس از هر وعده اصلی غذایی مسواک بزنید.
  • تمام سطوح دندان‌ها و دهان را مسواک بزنید؛ به عبارت دیگر بالا، پشت و جلوی دندان‌ها، روی زبان و داخل گونه‌ها یعنی محل‌های مورد علاقه باکتری‌ها را مسواک بزنید.
  • به ناحیه‌های تماس براکت‌ها با دندان‌ها و بین سیم‌ها توجه بیشتری بکنید، چون گیر غذایی این نقاط بسیار بالا است.

مسواک زدن حین ارتودنسی

نحوه صحیح مسواک زدن در حین درمان ارتودنسی

سعی کنید در طول دوره ارتودنسی به روش زیر مسواک بزنید تا بهترین نتیجه را از درمان بگیرید:

  • از سطح خارجی دندان‌ها شروع کنید. مسواک را صاف روی سطح خارجی دندان بگذارید و آن را با حرکت‌های دورانی ملایم و کوچک حرکت دهید.
  • حال به خط لثه می‌پردازیم. سپس مسواک را قدری کج کنید تا پرزهای مسواک رو به خط لثه قرار بگیرد. مسواک را باز هم به صورت دایره‌های کوچک در امتداد خط لثه حرکت دهید.
  • در این مرحله باید سطوح جونده دندان‌های بالا و پایین را با حرکت‌های رو به جلو و عقب محکم مسواک بزنید.
  • سطح داخلی دندان‌ها و زبان را فراموش نکنید. این سطوح را نیز با حرکت‌های مشابه برای سطوح خارجی تمیز کنید.

نحوه صحیح مسواک زدن در حین درمان ارتودنسی

نکاتی درباره نحوه مسواک زدن ارتودنسی که نباید از قلم بیافتد:

  • ناحیه‌های مهم و حساس روی لبه لثه، پشت سیم‌ها و اطراف براکت‌ها را فراموش نکنید و این بخش‌ها را نیز به خوبی مسواک بزنید تا پلاک و ذرات غذایی کاملاً زدوده شود.
  • پرزهای مسواک را روی لثه فشار دهید تا آنها را هنگام مسواک زدن ماساژ داده باشید.
  • مسواک را با حرکت‌های چرخشی ملایم روی تمام سطوح دندان حرکت دهید.
  • مسواک را به صورت عمودی از لثه به طرف دندان حرکت دهید.
  • بهتر است مسواک را به صورت افقی رو به جلو و عقب حرکت ندهید، چون این کار احتمال ساییدگی دندان‌ها و لثه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • فشار مسواک: براساس پژوهش‌های انجام شده، فشار مناسب مسواک زدن حدود 150 گرم یعنی معادل وزن یک پرتقال است. چنانچه مسواک را بیش از حد فشار دهید، احتمال دارد به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب بزنید.

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی

روزی یک بار باید دندان‌ها را نخ بکشید. آنچه نخ کشیدن دندان‌ها را در طول ارتودنسی سخت می‌کند، بردن نخ زیر سیم است. برای این که بتوانید به روش صحیح دندان‌ها را نخ بکشید، به سوزن نخ دندان (floss threader) نیاز دارید:

  • یک سر نخ را از داخل فلاس‌تردر رد کنید و سپس وسیله را زیر سیم ببرید تا سر آزاد نخ نیز زیر سیم برود.
  • حال هر دو سر نخ را بگیرید و آن را روی کنار هر دو دندان به بالا و پایین بلغزانید و زیر خط لثه نیز ببرید تا دندان کاملاً تمیز شود.
  • در پایان نخ را بیرون بکشید و همین روال را با تکه جدیدی از نخ برای بین دو دندان‌ بعدی تکرار کنید.

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان در حین درمان ارتودنسی

دندان‌ها و بریس‌هایتان را پس از اتمام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دوباره بررسی کنید

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که دندان‌هایتان را به روش صحیح مسواک می‌زنید و نخ می‌کشید، کافی است از رنگ‌های گیاهی موسوم به "محلول‌ها یا قرص‌های آشکارساز" استفاده کنید. قرص را داخل دهان بگذارید تا حل شود، ناحیه‌های رنگی نشان دهنده محل وجود پلاک و ذرات غذا است که موفق نشده‌اید آن‌ها را پاک کنید. ناحیه‌های مشخص شده را مسواک بزنید و از این به بعد دقت بیشتری بکنید تا لبخندی درخشان داشته باشید.

ابزارهای کمکی برای حفظ بهداشت دندان در حین درمان ارتودنسی

  • وسایل کمکی حفظ بهداشت دهان و دندان: فراورده‌های معینی وجود دارد که مراقبت از دندان‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • سوزن نخ دندان: نحوه استفاده صحیح از این وسیله را می‌توانید با متخصصین ما مشورت کنید.
  • مسواک بین دندانی (پروکسا براش): متخصصین ما مسواک‌های کوچک ارتودنسی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید ناحیه‌های بین براکت‌ها و زیر سیم‌ها را نیز تمیز کنید.
ابزارهای کمکی برای حفظ بهداشت دندان در حین درمان ارتودنسی