تک ماده نهم

تک ماده و تبصره عناوینی هستند که دانش آموزان در دوران تحصیل خود با آن مواجه می شوند و ممکن است برایشان این سوال مطرح شود که تک ماده و تبصره چیست و شرایط استفاده از آن چه می باشد ؟ اگر بخواهیم شما را با معنا و مفهوم تک ماده و تبصره آشنا کنیم لازم است در قالب مثال توضیح دهیم ؛ اگر دانش آموزی در امتحانات پایان ترم (خرداد ماه) ، موفق به کسب نمره قبولی نشود (نمره سالانه 10 و بالاتر) ، برای ثبت نمره قبولی در کارنامه لازم است از قوانین تک ماده و تبصره استفاده نماید. استفاده از قوانین مذکور دارای شرایطی می باشد که در ادامه مبحث به آن ها خواهیم پرداخت.

زمان استفاده از قانون تبصره می تواند هم در دی ماه هم در خرداد ماه و هم در شهریور ماه باشد.

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره اول متوسطه 98 – 99

چنانچه دانش آموز دوره متوسطه اول در امتحانات پایان ترم در تمام دروس خود نمره قبولی را کسب نموده باشد اما در 2 درس نمره 7 و در یک درس نمره کمتر از 7 داشته باشد در صورت داشتن شرایط زیرمی تواند برای قبولی در دروس مربوطه از تک ماده استفاده نماید:

  • دانش آموز متوسطه اول در صورتی که در یک درس از دروس خود نمره قبولی را کسب نکرده باشد ، در صورت داشتن معدل 10 سیستم به صورت خودکار نمره 7 و یک نمره کمتر از آن را قبول خرداد ثبت خواهد کرد.
  •  دانش آموز متوسطه اول اگر در امتحانات پایان ترم معدل بالای 12 را کسب نموده باشد می تواند در دو درس از دروس خود که نمره قبولی را دریافت نکرده باشد ( نمره 7 و یک نمره کمتر ) برای قبولی خود از تک ماده استفاده نماید.
  • معدل دانش آموز متوسطه اول نباید کمتر از 10 باشد.
  • نمره سالانه دانش آموز در هیچ یک از دروس نباید کمتر از 10 باشد.

نحوه محاسبه نمره سالانه به شرح زیر می باشد:

{(نمره مستمر ترم اول × 1) + (نمره امتحانی ترم اول × 2)} + {(نمره مستمر ترم دوم ×1) + (نمره ورقه × 4)} = نمره سالانه

شرایط قبولی در دوره متوسطه اول 98

  •  معدل کل دانش آموز حداقل 10 باشد.
  • نمره امتحانی خرداد ماه دانش آموز در دروس بدون ضریب کمتر از 10 نباشد.
  • نمره سالانه دانش آموز در هیچ یک از دروس امتحانی کمتر از 30 نباشد.
  • چنانچه معدل کل دانش آموز در امتحانات خرداد کمتر از 7 باشد مردود محسوب خواهد شد.
  • چنانچه دانش آموزی در امتحانات نوبت دوم معدل بالای 7 را کسب نموده باشد اما در یک یا چند درس نمره قبولی را دریافت نکرده باشد ، تجدید محسوب می شود و باید در امتحانات شهریور ماه دروس مربوطه شرکت نماید.
  • چنانچه نمره سالانه دانش آموز کمتر از 30 و معدل او کمتر از 12 نباشد می تواند در 2 درسی که نمره  قبولی ندارد ، از تک ماده برای قبولی استفاده نماید.
  • دانش آموز می تواند در یک دوره تحصیلی در هر درس دو بار از مفاد این ماده استفاده نماید.

تک ماده در پایه دوازدهم

برخی از دانش آموزان به دلایلی مانند بیماری یا دیگر موارد ، شرایط حضور در امتحانات را ندارند و یا پس از شرکت در آزمون ، نمره قابل قبولی را کسب نمی کنند. یکی از امکاناتی که برای این دسته از دانش آموزان در نظر گرفته شده است ، قانون تک ماده است . ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که تک ماده چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم که چنانچه دانش آموزی در امتحانات خود نتواند نمره قبولی را کسب نماید و نمره سالانه او بین 7 الی 9/75 باشد ، می تواند برای دریافت نمره قبولی از قانون تک ماده استفاده نماید. حال شرایط استفاده از تک ماده چه می باشد ؟ برای یافتن پاسخ این سوال ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

زمان استفاده از قانون تک ماده می تواند هم در دی ماه هم در خرداد ماه و هم در شهریور ماه باشد.

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده برای دوره دوم متوسطه 98 – 99

دانش آموزان دوره دوم متوسطه (دهم ، یازدهم ، دوازدهم) می توانند با داشتن حداقل نمره 7 در 4 درس ، از تبصره و تک ماده استفاده نمایند. البته تا سال های گذشته دانش آموزان می توانسنتد برای 5 درس دارای نمره پایین خود درخواست تک ماده داشته باشند اما با تغییر آیین نامه آموزشی ، هر دانش آموز می تواند حداکثر در 2 درس نهایی و در دو درس غیرنهایی (داخلی) از تبصره استفاده کند.

ممکن است زمانی که صحبت از قبولی به میان می آید شما ذهنتان به سمت نمره کسب شده در برگه امتحانی برود ، اما منظور از قبول شدن یا نشدن در امتحانات ، همان نمره سالانه می باشد به طور مثال این امکان وجود دارد دانش آموزی نمره کسب شده در ورقه اش 7 و یا کمتر باشد اما در نمره سالانه قبول شده باشد. برای آنکه بهتر متوجه شوید ، به فرمول زیر توجه فرمایید :

8 ÷[{(نمره مستمر نوبت اول) + (نمره مستمر نوبت دوم )} + {(نمره برگه نوبت اول × 2) + (نمره برگه نوبت دوم× 4)}] = نمره سالانه

بر اساس فرمول فوق اگر نمره سالانه شما در درسی بین 7 الی 9/75 باشد ، می توانید درخواست تک ماده داشته باشید.

اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند ، باید چه کند؟

ممکن است دانش آموزان دوره متوسطه دوم نخواهند از قانون تک ماده و تبصره استفاده کنند و خود را برای امتحانات شهریور ماه آماده نمایند. در این صورت دانش آموز می تواند با مراجعه به مدرسه خود ، درخواستی کتبی مبنی بر شرکت در امتحانات شهریور ماه داشته باشد. پس از شرکت در امتحانات شهریور ماه دو حالت پیش می آید :

نمره کسب شده در شهریورماه از نمره خرداد ماه بالاتر است : در این صورت نمره شهریور ماه جایگزین خواهد شد.

نمره کسب شده در شهریورماه از نمره خرداد ماه پایین تر است : در این صورت بالاترین نمره به ثبت خواهد رسید و دانش آموز می تواند در صورت تمایل از قانون تک ماده استفاده کند.

بسیاری از دانش آموزان حتی با وجود کسب نمره قبولی در امتحانات پایان سال ، معدل خوبی را به دست نمی آورند و با توجه آنکه معدل دوره دوم متوسطه ، در کنکور سراسری و در پذیرش رشته های بدون کنکور نقش تعیین کننده ای دارد ، لذا در صورتی که معدل شما پایین می باشد می توانید از قانون ترمیم معدل کنکور استفاده نمایید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر شرایط ترمیم معدل در کنکور با مشاوران مرکز ایران مشاوره تماس بگیرید.

تک ماده در دوازدهم

شرایط استفاده از «تک ماده» برای دبیرستانی‌ها

عباس سلطانیان-آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش، شرایط استفاده از "تبصره" یا "تک ماده" برای دانش آموزان را تشریح کرد.

عباس سلطانیان در گفت‌وگو با ایسنا،   با بیان اینکه مطابق تبصره ۲ ماده ۸۲ آیین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه، اگر دانش‌آموزی در امتحانات خردادماه نمره قبولی کسب نکند و نمره وی ۷ و یا بیشتر باشد، می‌تواند از شرایط تبصره استفاده کند.

وی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۸۲ آئین نامه آموزش دوره دوم متوسطه روزانه، این طرح فرصتی مناسب برای دانش آموزانی است که در ایام امتحانات بنا بر عللی چون بیماری شرایط مناسبی برای امتحان دادن نداشته و مطابق ضوابط برای آن‌ها تبصره صادر شده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیحات بیشتری در این باره ارائه و اظهار کرد: در پی استقرار نظام آموزشی جدید، در سال جاری پایه سوم دبیرستان در کشور نداریم و سال آینده پایه دوازدهم مستقر می‌شود. بر این اساس دانش‌آموزانی که سال آینده وارد پایه دوازدهم می‌شوند یا دانش آموزانی که در سیستم ما تا سال سوم را گذرانده‌اند و چند درس را قبول نشده‌اند، می‌توانند با استفاده از تبصره ۲ ماده ۸۲ فارغالتحصیل شوند.

سلطانیان ادامه داد: طبق آیین‌نامه اگر دانش‌آموزی هنگام فارغ‌التحصیلی در سال آخر، در چهار عنوان درسی نمره ۷ به بالا داشته باشد از نظر سیستمی شرایط فارغ التحصیلی را پیدا می‌کند. اما نکته اینجاست که از این چهار عنوان درس باید حداکثر دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی باشد که می‌تواند مربوط به پایه دهم، یازدهم و یا دوازدهم باشد. البته امتحانات نهایی از سال آینده در پایه دوازدهم برگزار می‌شوند و آن دو درس نهایی حتما مربوط به سال دوازدهم است، اما دروس غیرنهایی می‌تواند از پایه دهم و یازدهم هم باقی مانده باشد. دانش آموز دارای این شرایط می‌تواند با قانون "تک ماده" فارغ التحصیل شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند و مایل باشد در امتحانات شهریور ماه شرکت کند و نمره‌اش را ارتقا دهد باید چه کند؟ گفت: در آیین نامه پیش بینی شده که ولی دانش آموز می‌تواند مراجعه کند و درخواست کتبی بدهد تا دانش آموز در امتحان شهریور شرکت کند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر نمره دانش آموز در شهریور بالاتر شد، جایگزین می‌شود و دانش آموز از این مزیت استفاده می‌کند، اما اگر نمره‌اش پایین‌تر شد، همان نمره قبلی که در سیستم داشت برایش منظور می‌شود.

تک ماده در پیش دانشگاهی 97

به احتمال زیاد در طول مدت تحصیل خود در مدارس کلمه تک ماده و تبصره به گوش شما خورده است اما با معنی و مفهوم آن آشنا نشده باشید بنابراین تصمیم گرفته ایم مطلبی در مورد معنی و مفهوم تبصره و تک ماده و همچنین شرایط استفاده از آن ها در اختیار شما دانش آموزان عزیز قرار دهیم. پیشنهاد ما این است برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در این قسمت از مطلب به معنی و مفهوم کلی تک ماده و تبصره خواهیم پرداخت.

تک ماده – تبصره= اگر دانش آموزی در نمرات سالانه خود موفق به کسب نمره 10 نشده باشد می تواند برای کسب نمره قبولی از ماده و تبصره استفاده نماید. قوانین مربوط به تک ماده و تبصره طی سال های مختلف دستخوش تغییراتی بوده است.

چنانچه دانش آموز موفق به کسب نمره قبولی نشده باشد می تواند از قانون تبصره پس از امتحانات خرداد ماه استفاده نماید.

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره پیش دانشگاهی 97 – 98

معیار قبول شدن در یک درس داشتن نمره سالانه 10 می باشد. منظور از نمره سالانه، نمره کسب شده در ورقه نمی باشد، ممکن است دانش آموزی در ورقه نمره کمتر از 7 را دریافت نموده باشد اما در نمره سالانه قبول شود.

نحوه محاسبه نمره سالانه به شرح زیر می باشد:

 (نمره مستمر ترم اول * 1) + (نمره امتحانی ترم اول * 2) + (نمره مستمر ترم دوم * 1) + (نمره ورقه * 6) = نمره سالانه

تمام موارد فوق باید تقسیم بر 10

  • چنانچه دانش آموزی در مقطع پیش دانشگاهی ( چهارم دبیرستان) در درسی نمره 7 تا 9/75 داشته باشد می تواند با استفاده از قانون تبصره نمره قبولی را دریافت نماید.
  • زمان استفاده از قانون تبصره می تواند هم در دی، ماه هم در خرداد ماه، و هم در شهریور ماه باشد.
  • دانش آموزان سال آخر قانونی با عنوان تک ماده نخواهند داشت قانون مشخص شده برای این پایه تبصره می باشد.

شرایط خاص استفاده از قانون تبصره برای مقطع پیش دانشگاهی 97 – 98 

  1. سال آخری بودن دانش آموز
  2. معدل پایان ترم دانش آموز در سال آخر تحصیلی نباید کمتر از 10 باشد.
  3. دانش آموز باید موفق به کسب نمره بالای 7 برای 2 درس نهایی و 2 درس غیر نهایی شده باشد.

دانش آموزان سال آخری که، این شرایط را دارا باشند می توانند در 4 درس غیر نهایی و نهایی نسبت به استفاده از قانون تبصره اقدام نمایند. این قانون شامل حال تمامی دانش آموزانی است که تعداد دروس نهایی آن ها 5 درس و یا کمتر می باشد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه استفاده از قوانین تک ماده و تبصره می توانید با مشاوره تحصیلی تلفنی ما در مرکز  ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

تک ماده دوره اول متوسطه

تک ماده در پایه هشتم

تک ماده پایه یازدهم

تک ماده دهم