مضرات دوچرخه سواری برای زنان

مضرات دوچرخه سواری زنان :

مضرات دوچرخه سواری بانوان حدود ۱۲۰ سال پیش یک روزنامه‌ی آمریکایی نوشته بود که دوچرخه‌سواری احتمالا باعث می‌شود زنان قاعدگی‌شان متوقف یا نامنظم و به طرز فجیعی دردناک شود، یا بسیاری بیماری‌های دیگر را به بدن‌شان وارد کند و این تنها یک نمونه از صدها روزنامه و اعلامیه‌ای بود

که آن زمان برای نهی کردن و ترساندن زنان از دوچرخه‌سواری منتشر می‌شد. در آن مطالب به این اشاره شده بود که دوچرخه‌سواری لطافت زنان را ازبین می‌برد و برای کبد، کلیه، و رحم آن‌ها مضر است. اما علت این همه مخالفت‌ها چه بود؟

دهه‌های ۱۸۷۰ و ۸۰ در آمریکا اوج شکوفایی صنعت دوچرخه بود. شهرهای آمریکا پر بود از دوچرخه‌سوار و نمایشگاه دوچرخه. با این حال زنان در این میان نقش کمی داشتند.

دو مشکل اصلی بر سر راه آن‌ها بود: اول اینکه هنوز تکنولوژی زنجیرچرخ و پدال برای انتقال نیرو به عقب توسعه داده نشده بود و دوچرخه‌های موجود با آن چرخ‌های عظیم در جلو احتیاج به نیروی بسیاری برای راندن داشتند و ایمن نبودند.

مطلب پیشنهادی

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

ولی در دهه ۸۰ و ۹۰ تکنولوژی توسعه یافت و دوچرخه‌هایی با عنوان دوچرخه‌ی ایمن روانه بازار شد. این دوچرخه زندگی زنان را برای همیشه به شکلی ریشه‌ای تغییر کرد. آن‌ها دیگر می‌توانستند به راحتی سوار آن شده و برانندش. اما مشکل دوم لباس‌های لابه‌لا و سنگین ویکتوریایی و دنباله دراز زنان بود که اصلا برای دوچرخه‌سواری مناسب نبودند.

در نتیجه زنان به پوشیدن لباس‌های کمتر و سبکتر روی آوردند که انقلابی‌ترین آن‌ها شلوار بود، که تا آن زمان اساسا جایی در فرهنگ پوشاک اجتماعی زنان نداشت. در میان تمام زنان پیشرو آن زمان نام Annie Londonderry می‌درخشد؛ اولین زن دوچرخه‌سوار آمریکایی که دنیا را رکاب زد تا فرهنگ آن را به همگان معرفی کند.

در سفر دور دنیا Annie دامن چین‌دارش را درآورد و bloomers (نوعی شلوارک راحت) به پا کرد تا به دنیا نشان دهد دوره ویکتوریایی به پایان رسیده و زن دیگر فقط مادر، خواهر، یا همسر نیست: زن می‌تواند شلوار به پا کند و خودش به محل کارش برود. او می‌تواند با رکاب زدن، خودش مسیر و مقصدش را تعیین کند.

divider

متخصصان زنان می گویند فشاری که دوچرخه سواری وارد می کند می تواند منجر به تورم لبه های بیرونی و داخلی اندام تناسلی، آسیب دیدن واژن و مشکلات مثانه شود. دلیلش این است که فرج زنان به هنگام دوچرخه سواری به اندازه 40 درصد از وزن بدن را تحمل می کند.

تمام دوچرخه سواران چه زن و چه مرد از ناخوش احوالی هرچند اندک در قسمت های پایینی بدنشان رنج خواهند برد. اما به نظر می رسد که اثرهای این سرگرمی برای زنان چیزی فراتر از دچار شدن به یک زخم و جراحت کوچک روی زین دوچرخه است.

زنان دوچرخه سوار با چه مشکلاتی مواجه می شوند :

  1. جراحت های ناشی از نشستن روی زین
  2. حساسیت پوستی و کرختی
  3. بزرگ شدن لبه های بیرونی و درونی اندام تناسلی
  4. عفونت
  5. آسیب دیدگی واژن
  6. عفونت پوستی
  7. اختلال مجاری ادرار
  8. این شرایط برای زنانی که دارای لبه های غیر متقارن و بزرگ هستند وخیم تر می شود.

مطالعات قبل نشان داده بود که دوچرخه سواری بیش از 100 مایل در هفته منجر به کاهش قابل توجه در احساس جنسی می شود. همچنین عمل جنسی را به دلیل افزایش درد و کرختی با مشکل مواجه می کند. برفک واژنی که یک عفونت مخمری رایج است می تواند فوق العاده آزار دهنده باشد و درمانش راحت نیست. این عفونت قابلیت انتقال میان شرکای جنسی را هم دارد.

از سوی دیگر اختلال مجاری ادرار اگر خفیف باشد معمولاً مشکل حادی نیست اما اگر شدید باشد و بدون درمان رها شود جدی است و می تواند به کلیه ها آسیب رسانده و حتی به جریان خون هم گسترش یابد. زنانی که از این مشکلات رنج می برند نباید اجازه دهند که شرم و خجالت مانع آنها برای کمک گرفتن از پزشک خود شود.

به گفته کارشناسان تعداد زنانی که دست به جراحی در نواحی تحتانی بدن خود می زنند تا بتواند با راحتی بیشتری دوچرخه سواری کنند رو به افزایش است. عمل جراحی که بخش مماس با زین دوچرخه را شامل می شود دردناک است و در طول آن بخش لب داخلی واژن را برش می دهند تا از مالیده شدن و تماس دردناک با زین دوچرخه جلوگیری کند.

در واقع در هر یک هفته حدود 9 زن برای مشاوره این عمل به پزشک مراجعه می کنند درحالی که یک سال پیش این تعداد 3 نفر زن را شامل می شد. این عمل در شش سال گذشته بسیار رایج شده است. بنابراین دلیل اصلی عمل اندام تناسلی زنان که به عنوان جراحی زیبایی شناخته می شود برای راحتی و مربوط به ورزش و کیفیت زندگی آنها است و نه تصویر آنها از بدنشان.

مضرات دوچرخه سواری زنان ،

divider

دیدگاه مراجع در مورد مضرات دوچرخه سواری زنان :

1. آیت الله محمدعزالدین الحسینی الزنجانی :

یکی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتایی در باره دوچرخه سواری بانوان می گوید: موتور سواری و نیز دوچرخه سواری و اسب سواری بانوان با حفظ حجاب شرعی مانعی ندارد.

2. حجت‌الاسلام محمدتقی :

رهبر رئیس سابق فراکسیون روحانیون طراحی دوچرخه برای بانوان را مشکوک می داند و در گفت وگو با مهر می گوید: جای سؤال اینجاست که آیا ما امروز همه مسائل جامعه و مشکلات حمل و نقل و ترافیک را حل‌کرده‌ایم و تنها دوچرخه سواری خانم‌ها باقی مانده است که سراغ این امر می‌رویم؟

امروز همه شاهدند که وضعیت حجاب در جامعه ما به صورت یک مشکل ضد فرهنگی درآمده ‌و کافی است برای خانم‌ها دوچرخه سواری را باب کنیم.

این نماینده مجلس به دوچرخه سواری خانم‌ها در برخی شهرهای کشور ‌اشاره می کند و می افزاید: خانم‌ها در برخی شهر‌ها اقدام به دوچرخه‌سواری می‌کنند که تبعات بسیار منفی داشته است و در صورتی که دوچرخه‌سواری برای بانوان باب شود این موضوع با برخورد همه مسئولان کشور روبرو خواهد شد.

3. آیت الله خامنه ای (مد ظلّه العالی):

با توجه به موقعیت کنونى کشورمان، لزوم صرفه‌جویى در مصرف بنزین و سهمیه‌بندى شدن آن، کمک به پاکیزگى هواى محیط زیست و سلامتى افراد جامعه، نظر خود را در مورد دوچرخه‌سوارى بانوان جهت رفت و آمد به محل کار و... البته با رعایت حجاب اسلامى اعلام فرمایید.

خانم‌ها باید از هر کارى که موجب جلب توجه نامحرم مى‌شود، اجتناب نمایند.[1]

4. آیت الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته):

مستدعی است نظر مبارک خویش را در مورد ورزشهای بانوان از قبیل: دوچرخه‌سواری، اسب سواری، قایقرانی و دو و میدانی در اماکن و معابر عمومی بیان فرمایید. در ضمن بفرمایید تماشای این نوع برنامه‌ها از تلویزیون چه حکمی دارد؟

اجرای این گونه برنامه‌های خلاف عفّت و غیرت و سنن و تعالیم اسلامی به اسم ورزش در اماکن و معابر عمومی علاوه بر آنکه نمایش و جلوه دادن مفاتن بدن بانوان به مردان اجنبی است، مستلزم ترویج فحشاء و منکرات و مفاسد عظیمه است و تماشای این برنامه‌ها و تشویق و ترغیب به آنها حرام است خداوند متعال جامعه اسلامی ما را که در عصر حاضر پرچم اسلام و حاکمیت احکام اسلام را در دنیا به اهتزاز درآورده و مسلمانان را سربلند و عزیز قرار داده از اینگونه خطرات که موجب تشویش اذهان و خدشه‌دار شدن شخصیت اسلامی ما است حفظ فرماید.والله العالم

چرا خانم‌ها نمی‌توانند سوار دوچرخه و زین اسب و... شوند؟ اگر حدیثی در این باره هست ذکر کنید.

هر چیزی که موجب تهییج قوای شهوی غیر زوج باشد و نیز هر چیزی که مفسده‌ای بر ‌آن مرتب شود حرام است و لازم نیست برای هر چیزی روایت خاصی داشته باشیم بسیاری از فروع مندرج در قواعد کلی است و حکمش از آن استفاده می‌شود. والله العالم

آیا اسلام برای ورزش بانوان مخصوصاً ورزش‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری محدودیت و منعی قائل است؟

اینگونه امور در اسلام نه مطلقاً مجاز و بی‌ضابطه و بی‌برنامه و دستور است و نه مطلقاً ممنوع و محذور است بعضی از برنامه‌های ورزشی که حتی مردان انجام می‌دهند غیر مشروع و حرام است. سائر برنامه‌ها نیز باید برای همان ورزش و تندرستی و فوائد جسمانی و معقول آن و شادابی جسم و نشاط روح و رفع خستگی انجام شود و از مظاهر و روش‌هایی که موجب تحریک غرایز حیوانی و بدآموزیهای مختلف و ترویج بی‌شرمی و بی‌حیایی می‌شود اجتناب شود. خلاصه، حدود و تعلیمات اخلاقی و اساسی شرعی و عقلی را رعایت نمایند و این شرایط در مسابقات و در پخش و ارائه آنها همه باید رعایت شود.

بسیار کار ظریف و دقیقی است و دست‌اندرکاران آن باید افراد مجرب، آزموده و متعهد و وارد به مسائل روانی باشند و چنان نکنند که با این وسائل کنونی همه جوانان و نوجوانان را سرگرم چیزی به اسم ورزش نمایند و آنها را از کار و تلاش و تحصیل باز بدارند و همه تعریفها و تمجیدها را نثار ورزشکاران بنمایند که کشور در مسیر ورزش قرار بگیرد و در مسائل دیگر گرفتار افت و تنزل و انحطاط گردد مسلما ً اگر مسائل ورزش هم خارج از اعتدال مطرح باشد برای مملکت مضرّ است.

ورزش باید باشد اما مسائل دیگر مانند علم و صنعت، و بالاتر اخلاق و ایمان نباید ضعیف شود. و اگر ورزش لازم و نافع است و تربیت بدن مهم است بیماری ورزش گرایی و بیماری مسابقات ورزشی خطرناکتر است.

اما ورزش بانوان اگر در خانه یا مدرسه و در شرائط مصون از فتنه و نگاه نامحرم صرفاً برای ورزش و منافع بدنی آن باشد جایز است و تعلیم و تعلم آن هم در مدت کوتاهی فراهم می‌شود. اما برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و ورزشهایی که صرفاً جنبه نمایشی و سنت‌شکنی دارد غیر از ابتذال برای زنان نتیجه‌ای ندارد و این سبکی را که بعضی به تقلید از اجانب و کفار و هم‌آهنگی با آنها و حتی شرکت در مسابقات با آنها ترویج می‌نمایند همه فتنه‌زا و فسادانگیز است و مظهر جالب غرب‌زدگی، همین تبلیغات و ترویجات و تشویقاتی است که از زنان به اصطلاح ورزشکار می‌شود که از آنها هم قهرمان بسازند. در زیر این ترویجها مطالب دیگر و مطالب فسادانگیز دارند و شخصیت اسلامی زن و التزام و پای‌بندی او را به چادر و عفت و حجاب و پارسایی و پاکدامنی وترک اختلاط با مردان اجنبی را هدف قرار داده‌اند.

بسیاری از این مسابقات برای مردها نیز امتیاز و ارزش نیست و بازیگری صرف است.

به هر حال باید زن و مرد مسلمان بهوش باشند که در دامها و شبکاتی که با نامهای جالب و فریبنده در راهشان می‌اندازند گرفتار نشوند. بعضی از اینها که از ورزش ترویج می‌کنند همانند اینکه از موسیقی و نوازندگی و رقص و اختلاط زن و مرد و دوچرخه‌سواری بانوان و پوشیدن لباسهای تنگ و ترک التزام به پوشش چادر ترویج می‌کنند هدف آنها مطلب دیگر و وارد کردن بانوان در مفاسد دیگر است.

ای بسا ابلیس آدم رو که هست

پس به هر دستی نباید داد دست

ای بسا غول بیابانی که راه

عرضه می‌دارد و لیکن سوی چاه

اگر بانوان با ایمان و مردان مؤمن، هشیار و بیدار نباشند و خدای نخواسته به این صداهای ناهنجار جواب مثبت بدهند، صبح می‌کنیم در حالی که همه عزتهای اسلامی و استقلال اسلامی و هویت اسلامی خود را از دست داده و از سعادت دنیا و عقبی، محروم شده باشیم که البته با غیرت و استقامت و آگاهی و بصیرتی که الحمدلله زن و مرد مسلمان ما از خود نشان داده‌اند، بحول و قوه الهی شاهد چنین روزهای ذلّت‌بار نخواهیم بود.والله العالم

5. آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته):

سؤال ـ حکم دوچرخه سوارى و موتور سوارى خواهران با مانتو در سطح شهر، با توجّه به آثار و تبعات سوء اجتماعى و اخلاقى آن، چیست؟

جواب: با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود. و به وسوسه‌هایى که این و آن مى‌کنند توجّه نکنند.

(به نقل از: کتاب احکام بانوان (جدید): مطابق با فتاواى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى(دامت برکاته) تهیه و تنظیم : ابوالقاسم علیان‌نژادى، تاریخ انتشار :

6. آیت الله سیستانی(دامت برکاته):

سؤال :آیا دوچرخه سواری برای دخترام درمکانی مانند پارک مانعی دارد اسکیت چطور؟

جواب: اگر در معرض دید نامحرم باشد ووضع اوتحریک کننده باشد جایز نسیت.

7. آیت لله بهجت (ره):

1956. آیا زنان مى توانند در ملاء عام دوچرخه سوارى و اسب سوارى کنند؟

ج. هر چه زمینه ساز فساد است، حرام است.

6. آیت الله سبحانی تبریزی(دامت برکاته):

ورزش بانوان خصوصاً موتور و دوچرخه سوارى در محافل عمومى چه حکمى دارد؟

بسمه تعالى، این قبیل کارها زمینه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود. والله العالم

آیا خانم ها مى توانند با لباس هاى گشاد و روسرى و شلوار در حضور مرد نامحرم ورزش کنند؟

بسمه تعالى، از این کار اجتناب کنند. والله العالم

عوارض دوچرخه سواری برای بانوان

ایا دوچرخه سواری بانوان جرم است

حکم به مجازات و اجرای آن باید از طریق دادگاه صالح به موجب قانون و با رعایت شرایط و کیفیات مقرر در آن باشد.» به زبان ساده اصل مزبور که مورد احترام و توجه قانونگذار ایران است می گوید هیچ فرد یا نهادی حق تعقیب و مجازات اشخاص را خارج از قانون نداشته و ندارد.

هادی مددی

وکیل دادگستری

زنان بعنوان نیمی از اعضای جامعه بالاخص در جوامع درحال توسعه با مشاهده و الگوگیری از جوامع توسعه یافته و آشنایی با حقوق متفاوت از آنچه در جامعه سنتی بر ایشان تعریف می شده، لاجرم خواهان حقوق برابر با مردان در استفاده از تمامی امکانات موجود من جمله فضاهای عمومی و امکانات ورزشی می باشند. در بررسی موردی ورزش دوچرخه سواری، امروزه بسیاری از دوچرخه برای حمل و نقل،تفریح و ورزش استفاده می نمایند. در ایران نیز دوچرخه سواری طرفداران خود را دارد و روز به روز بر تعداد دوچرخه سواران افزوده می شود.

به تازگی حضور زنان دوچرخه سوار نیز در معابر و خیابان های ایران افزایش چشم گیری پیدا کرده است. این موضوع با وجود فواید بیشماری که برای سلامتی زنان ایرانی و کاهش آلودگی و ترافیک شهری دارد مورد انتقاد لایه های سنت گرا و محافظه کار جامعه قرار گرفته است. اما آنچه در این مجال خواهان بررسی اجمالی آن می باشیم نگاه قانون گذار جمهوری اسلامی ایران به دوچرخه سواری زنان و پاسخ به این سوال که آیا امکان اعمال محدودیت در چهارچوب قانون برای دوچرخه سواری زنان در ایران وجود دارد یا نه؟

جهت پی بردن به مقصود و نظر قانون گذار نسبت به موضوع، ناگزیر از مراجعه به قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 می باشیم. یکی از اصول مسلم و بدیهی حقوقی که مورد پذیرش تمامی سیستم های حقوقی جهان قرار گرفته است «اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها « می باشد و قوانین موضوعه و جاریه همه کشورهای جهان آن را پیش بینی نموده اند.

مواد 2و12 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392به بیان این اصل مهم و حیاتی پرداخته و به عبارتی سیستم حقوقی جمهوری اسلامی ایران از حامیان جدی اصل مزبور می باشد. قانون گذار در ماده 2 قانون مجازات اسلامی می گوید:»هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.» و در ماده 12 قانون فوق تصریح دارد:» حکم به مجازات و اجرای آن باید از طریق دادگاه صالح به موجب قانون و با رعایت شرایط و کیفیات مقرر در آن باشد.» به زبان ساده اصل مزبور که مورد احترام و توجه قانونگذار ایران است می گوید هیچ فرد یا نهادی حق تعقیب و مجازات اشخاص را خارج از قانون نداشته و ندارد.

افزون بر آن اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی در مواد مختلف بدان پرداخته اند که در این مجال فرصت طرح آن بصورت مبسوط نمی باشد.همچنین قرآن کریم و روایات معصومین که حقوق ایران برگرفته از آن است در آیات متعدد از جمله 15سوره اسراء، 7شوره طلاق، 115 سوره توبه، 59سوره قصص و حدیث رفع، اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها را مورد اهتمام قرار داده است.

با وجود تمامی این توضیحات و استنادات وقتی به قوانین موضوعه ایران مخصوصا قانون مجازات اسلامی مراجعه و دقت می نماییم متوجه می شویم قانون گذار در هیچ یک از مواد قانونی بصورت صریح و روشن دوچرخه سواری زنان را جرم انگاری ننموده است و طبق قاعده تفسیر مضیق قوانین کیفری هیچ مرجع و نهادی طبق قانون تکلیفی در جهت جلوگیری و برخورد با آن را ندارد چرا که بقول اصولییون قانون گذار و شارع در مقام بیان قرار داشته و چنانچه مقصودی غیر ازاین را داشته حتما اظهار می نمود. در تکمیل این بحث اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه 5152/7 مورخ 5/6/1379 در این خصوص بیان می دارد:» با توجه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها، چون جهت استفاده از کراوات، دوچرخه سواری دختران در خیابان های اصلی و نحوه اصلاح موی سر پسران در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتی در نظر گرفته نشده است،لذا اعمال مذکور قانوناً جرم تلقی نمی شود.»
لذا با توجه به مطالب گفته شده، دوچرخه سواری زنان با هیچ مانع قانونی روبرو نیست و هیچ مقام رسمی یا غیر رسمی حق محدود ساختن و منع کردن دوچرخه سواری زنان در معابر عمومی را ندارد،مگر محدودیت های مجاز ترافیکی که برای دوچرخه سواری در برخی معابر وجود دارد و فارغ از جنسیت دوچرخه سوار بر همه افراد اعمال می شود.

آنچه شایسته است می بایستی با درنظر گرفتن مر قانون و پرهیز از اعمال و گفتار فرا قانونی و تحمیل بار روانی منفی بر جامعه با توجه به اثرات مثبت ورزش هایی مانند دوچرخه سواری زمینه بهره مندی یکسان زنان و مردان از این تفریح سالم و سودمند فراهم شده و با آموزش و ارتقاء فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای اتومبیل علاوه بر محیط زیستی پاک،جامعه ای شاد و مردان و زنان سالم تر را شاهد باشیم.

دوچرخه سواری زنان از نظر اسلام

نظر مراجع تقلید درباره دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی/خانم ها از هر عملی که موجب جلب توجه نامحرم می شود اجتناب کنند

نظر مراجع تقلید درباره دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی/خانم ها از هر عملی که موجب جلب توجه نامحرم می شود اجتناب کنند
اگر چه دوچرخه سواری بانوان در نگاه اول یک موضوع اجتماعی یا ورزشی است، اما آثار و پیامد هایی که مترتب بر آن است با فرهنگ دینی پذیرفته شده توسط آحاد مردم همخوانی ندارد و لازم است به این بُعد موضوع نیز توجه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، اگرچه برنامه ریزی و اجرای طرح هایی به منظور استفاده کمتر مردم از وسایل نقلیه شخصی، اقبال به پیاده روی و دوچرخه سواری، کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شهر های بزرگ منشاء اثرات قابل توجه در بهبود وضعیت هوا و محیط زیست و مصرف بهینه منابع انرژی است، اما غافل شدن از ابعاد فرهنگی این گونه طرح ها می تواند خسارات جبران ناپذیری به فرهنگ عمومی وارد کند.

در این بین، دوچرخه سواری بانوان در خیابان ها و انظار عمومی یکی از آن مسائلی است که از طرفی رواج آن متاثر از اجرای طرح های کاهش ترافیک است و از طرفی دارای ابعاد و پیامدهای فرهنگی در اجتماع است؛ چرا که مسئله دوچرخه سواری بانوان در معابر عمومی جدای از اینکه یک مسئله اجتماعی محض و یا ورزشی باشد موضوعی است که در مواردی با فرهنگ دینی پذیرفته شده توسط آحاد مردم جامعه در تقابل است.

اما لازم است برنامه ریزان و دست اندرکاران چنین طرح هایی از ابعاد فرهنگی آن نیز غافل نبوده و برای آن برنامه ریزی طبق فرهنگ اسلامی داشته باشند و اجازه ندهند به هوای مراقبت از هوای شهر اصفهان، هوای هویت و فرهنگ اسلامی شهر آسیب ببیند.

اگر چه این موضوع از ابعاد مختلف قابل بحث و بررسی است اما مسئله ای که اخیرا در شبکه های اجتماعی بدان اشاره و تاکید شده نظر اسلام و مراجع تقلید راجع به این موضوع است.

در برخی عکس نوشته و دست نوشته های منتشر شده در فضای مجازی  مطالبی به چشم می خورد مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب درباره دوچرخه سواری بانوان فرموده اند  «دوچرخه سواری بانوان شرعی و قانونی است» و به نظر می رسد این گزاره، عبارتی تقطیع شده از فتوای ایشان درباره دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی است.

از این رو جهت روشن شدن موضوع از بعد نظر اسلام و مراجع تقلید، نظرات مطرح شده در این خصوص ذکر خواهد شد.

نظرات مراجع تقلید درباره دوچرخه سواری بانوان

آیت الله خامنه ای (مد ظلّه العالی):

سوال: با توجه به موقعیت کنونى کشورمان، لزوم صرفه‌جویى در مصرف بنزین و سهمیه‌بندى شدن آن، کمک به پاکیزگى هواى محیط زیست و سلامتى افراد جامعه، نظر خود را در مورد دوچرخه‌سوارى بانوان جهت رفت و آمد به محل کار و… البته با رعایت حجاب اسلامى اعلام فرمایید.

ج) خانم‌ها باید از هر کارى که موجب جلب توجه نامحرم مى‌شود، اجتناب نمایند.[۱]

آیت الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته)

س۵۰. مستدعی است نظر مبارک خویش را در مورد ورزشهای بانوان از قبیل: دوچرخه‌سواری، اسب سواری، قایقرانی و دو و میدانی در اماکن و معابر عمومی بیان فرمایید. در ضمن بفرمایید تماشای این نوع برنامه‌ها از تلویزیون چه حکمی دارد؟

ج. اجرای این گونه برنامه‌های خلاف عفّت و غیرت و سنن و تعالیم اسلامی به اسم ورزش در اماکن و معابر عمومی علاوه بر آنکه نمایش و جلوه دادن مفاتن بدن بانوان به مردان اجنبی است، مستلزم ترویج فحشاء و منکرات و مفاسد عظیمه است و تماشای این برنامه‌ها و تشویق و ترغیب به آنها حرام است خداوند متعال جامعه اسلامی ما را که در عصر حاضر پرچم اسلام و حاکمیت احکام اسلام را در دنیا به اهتزاز درآورده و مسلمانان را سربلند و عزیز قرار داده از اینگونه خطرات که موجب تشویش اذهان و خدشه‌دار شدن شخصیت اسلامی ما است حفظ فرماید.والله العالم

س۲۱. چرا خانم‌ها نمی‌توانند سوار دوچرخه و زین اسب و… شوند؟ اگر حدیثی در این باره هست ذکر کنید.

ج. هر چیزی که موجب تهییج قوای شهوی غیر زوج باشد و نیز هر چیزی که مفسده‌ای بر ‌آن مرتب شود حرام است و لازم نیست برای هر چیزی روایت خاصی داشته باشیم بسیاری از فروع مندرج در قواعد کلی است و حکمش از آن استفاده می‌شود. والله العالم

س۴۶. آیا اسلام برای ورزش بانوان مخصوصاً ورزش‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری محدودیت و منعی قائل است؟

ج. اینگونه امور در اسلام نه مطلقاً مجاز و بی‌ضابطه و بی‌برنامه و دستور است و نه مطلقاً ممنوع و محذور است بعضی از برنامه‌های ورزشی که حتی مردان انجام می‌دهند غیر مشروع و حرام است. سائر برنامه‌ها نیز باید برای همان ورزش و تندرستی و فوائد جسمانی و معقول آن و شادابی جسم و نشاط روح و رفع خستگی انجام شود و از مظاهر و روش‌هایی که موجب تحریک غرایز حیوانی و بدآموزیهای مختلف و ترویج بی‌شرمی و بی‌حیایی می‌شود اجتناب شود. خلاصه، حدود و تعلیمات اخلاقی و اساسی شرعی و عقلی را رعایت نمایند و این شرایط در مسابقات و در پخش و ارائه آنها همه باید رعایت شود.

بسیار کار ظریف و دقیقی است و دست‌اندرکاران آن باید افراد مجرب، آزموده و متعهد و وارد به مسائل روانی باشند و چنان نکنند که با این وسائل کنونی همه جوانان و نوجوانان را سرگرم چیزی به اسم ورزش نمایند و آنها را از کار و تلاش و تحصیل باز بدارند و همه تعریفها و تمجیدها را نثار ورزشکاران بنمایند که کشور در مسیر ورزش قرار بگیرد و در مسائل دیگر گرفتار افت و تنزل و انحطاط گردد مسلما ً اگر مسائل ورزش هم خارج از اعتدال مطرح باشد برای مملکت مضرّ است.

ورزش باید باشد اما مسائل دیگر مانند علم و صنعت، و بالاتر اخلاق و ایمان نباید ضعیف شود. و اگر ورزش لازم و نافع است و تربیت بدن مهم است بیماری ورزش گرایی و بیماری مسابقات ورزشی خطرناکتر است.

اما ورزش بانوان اگر در خانه یا مدرسه و در شرائط مصون از فتنه و نگاه نامحرم صرفاً برای ورزش و منافع بدنی آن باشد جایز است و تعلیم و تعلم آن هم در مدت کوتاهی فراهم می‌شود. اما برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و ورزشهایی که صرفاً جنبه نمایشی و سنت‌شکنی دارد غیر از ابتذال برای زنان نتیجه‌ای ندارد و این سبکی را که بعضی به تقلید از اجانب و کفار و هم‌آهنگی با آنها و حتی شرکت در مسابقات با آنها ترویج می‌نمایند همه فتنه‌زا و فسادانگیز است و مظهر جالب غرب‌زدگی، همین تبلیغات و ترویجات و تشویقاتی است که از زنان به اصطلاح ورزشکار می‌شود که از آنها هم قهرمان بسازند. در زیر این ترویجها مطالب دیگر و مطالب فسادانگیز دارند و شخصیت اسلامی زن و التزام و پای‌بندی او را به چادر و عفت و حجاب و پارسایی و پاکدامنی وترک اختلاط با مردان اجنبی را هدف قرار داده‌اند.

بسیاری از این مسابقات برای مردها نیز امتیاز و ارزش نیست و بازیگری صرف است.

به هر حال باید زن و مرد مسلمان بهوش باشند که در دامها و شبکاتی که با نامهای جالب و فریبنده در راهشان می‌اندازند گرفتار نشوند. بعضی از اینها که از ورزش ترویج می‌کنند همانند اینکه از موسیقی و نوازندگی و رقص و اختلاط زن و مرد و دوچرخه‌سواری بانوان و پوشیدن لباسهای تنگ و ترک التزام به پوشش چادر ترویج می‌کنند هدف آنها مطلب دیگر و وارد کردن بانوان در مفاسد دیگر است.

ای بسا ابلیس آدم رو که هست

پس به هر دستی نباید داد دست

ای بسا غول بیابانی که راه

عرضه می‌دارد و لیکن سوی چاه

اگر بانوان با ایمان و مردان مؤمن، هشیار و بیدار نباشند و خدای نخواسته به این صداهای ناهنجار جواب مثبت بدهند، صبح می‌کنیم در حالی که همه عزتهای اسلامی و استقلال اسلامی و هویت اسلامی خود را از دست داده و از سعادت دنیا و عقبی، محروم شده باشیم که البته با غیرت و استقامت و آگاهی و بصیرتی که الحمدلله زن و مرد مسلمان ما از خود نشان داده‌اند، بحول و قوه الهی شاهد چنین روزهای ذلّت‌بار نخواهیم بود.والله العالم [۲]

آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)

سؤال ـ حکم دوچرخه سوارى و موتور سوارى خواهران با مانتو در سطح شهر، با توجّه به آثار و تبعات سوء اجتماعى و اخلاقى آن، چیست؟

جواب: با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود. و به وسوسه‌هایى که این و آن مى‌کنند توجّه نکنند.

(به نقل از: کتاب احکام بانوان (جدید): مطابق با فتاواى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى(دامت برکاته) تهیه و تنظیم : ابوالقاسم علیان‌نژادى، تاریخ انتشار : ۱۳۸۹). [۳]

آیت الله سیستانی(دامت برکاته)

سؤال :آیا دوچرخه سواری برای دخترام درمکانی مانند پارک مانعی دارد اسکیت چطور؟

جواب: اگر در معرض دید نامحرم باشد ووضع اوتحریک کننده باشد جایز نیست.[۴]

آیت لله بهجت (ره)

س. آیا زنان مى توانند در ملاء عام دوچرخه سوارى و اسب سوارى کنند؟

ج. هر چه زمینه  ساز فساد است، حرام است.[۵]

آیت الله سبحانی تبریزی(دامت برکاته)

س. ورزش بانوان خصوصاً موتور و دوچرخه سوارى در محافل عمومى چه حکمى دارد؟

ج. بسمه تعالى، این قبیل کارها زمینه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود. والله العالم

س. آیا خانم ها مى توانند با لباس هاى گشاد و روسرى و شلوار در حضور مرد نامحرم ورزش کنند؟

ج. بسمه تعالى، از این کار اجتناب کنند. والله العالم[۶]

باشگاه دوچرخه سواری بانوان

اقتصادتهران: شهردار منطقه ۱۰ از عضو پذیری باشگاه دوچرخه سواری بانوان پارک آموزش ترافیک خبر داد و گفت: بانوان ضمن عضویت در این باشگاه به صورت رایگان از امکانات پارک آموزش ترافیک بهره مند می شوند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۰، سهیلا صادق زاده با اشاره به اهمیت افزایش امکانات خدماتی و رفاهی ویژه بانوان در منطقه خاطرنشان کرد: فراهم سازی بستر مناسب برای ایجاد تحرک و افزایش روحیه شادابی و نشاط در بین بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده و نقش تربیتی فرزندان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی افزود: برای فرهنگ سازی بین بانوان و آموزش مبانی خط سفید باشگاه دوچرخه سواری در پارک آموزش ترافیک فعال است و بانوان می توانند با مراجعه به این مرکز ضمن عضویت در این باشگاه علاوه بر آموزش رایگان، به صورت رایگان از دوچرخه ها استفاده کنند.

شهردار منطقه یادآور شد: روزانه به صورت میانگین ۴۰ نفر از بانوان عضو باشگاه ضمن دوچرخه سواری به صورت همزمان توسط آموزشگران با مبانی خط سفید و کمپین آسمان آبی و زمین پاک آشنا می شوند.

گفتنی است، بانوان علاقمند به عضویت در باشگاه دوچرخه سواری می توانند با مراجعه به  پارک آموزش ترافیک منطقه ۱۰ (شهر شاپرک ها) واقع در خیابان قزوین، بعد از امامزاده معصوم (ع)، خیابان شهید عرب، مقابل پارک ۲۲ بهمن از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

حکم موتور سواری بانوان

حکم قانون درباره موتور سواری زنان ایرانی 

به بهانه ویدیویی که در فضای مجازی مبنی بر موتور سواری دختران دزفولی منتشر شد این موضوع را از نظر قانونی بررسی می کنیم. در پایان هفته‌ای که گذشت، دو زن موتورسوار در دزفول دستگیر شدند. در متن خبر منتشرشده آمده است: «سرهنگ علی الهامی، فرمانده انتظامی دزفول، با بیان اینکه نیروهای انتظامی شهرستان در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و مقابله با بی‌نظمی

 

و ناهنجاری‌ها در جاده دزفول به سردشت حضور داشتند، افزود: دراین‌بین دو دختر هنجارشکن از نبود نیروی انتظامی در بوستان جنگلی دزفول سوءاستفاده کرده و در اقدامی ناپسند و مخالف با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه و انقلاب اقدام به موتورسواری کردند.

 

وی افزود: انتشار تصاویر و فیلم این حرکت زشت و قبیح در فضای مجازی موجب نگرانی و تأسف بسیار زیاد مردم دیندار و ولایتمدار شهرستان و به‌تبع مسئولان و متولیان فرهنگی شهرستان شد. سرهنگ الهامی افزود: پس از انتشار این تصاویر و فیلم در فضای مجازی که بیانگر اوج پشت‌پازدن به هنجارهای دینی از سوی آن دو دختر و انجام

 

حرکات زشت در پارک جنگلی بود، نیروی انتظامی اقدامات گسترده‌ای را برای دستگیری این دو دختر انجام داد. وی گفت: این دو دختر امروز با همکاری بسیج، منابع مختلف خبری و مردم شناسایی و دستگیر شده و به مراجع قضائی تحویل داده شدند».

 

در عکس‌های منتشرشده که به این دو دختر موتورسوار منسوب شده است، اطراف آنها از سوی چند جوان موتورسوار که احتمالا از اهالی دزفول هستند احاطه شده است؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد موتورسواری زنان به نظر آنها عجیب آمده است، هرچند که در طول روز بارهاوبارها زنان را در پشت ترک موتورهای پدران و همسرانشان می‌بینیم

 

و این موتورسواری تعبیر به هنجارشکنی نمی‌شود. از طرفی قانون نیز درباره موتورسواری زنان سکوت کرده است و توضیحات قانون درباره اخذ گواهی‌نامه موتور به‌گونه‌ای به نظر می‌رسد که زنان نیز می‌توانند گواهی‌نامه موتور دریافت کنند. در بند ششم، شرایط دریافت گواهی‌نامه موتورسیکلت که در سایت مؤسسه راهگشا وابسته

 

به ناجا منتشر شده آمده است: «ارائه مدرک مبنی‌بر روشن‌نمودن وضعیت نام وظیفه افراد ذکور». قید وضعیت افراد ذکور این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که زنان نیز می‌توانند اقدام به دریافت گواهی‌نامه موتورسیکلت کنند.همچنین در هیچ‌کدام از بندهای قوانین عام راهنمایی و رانندگی، زنان از گرفتن گواهی‌نامه برای هیچ وسیله نقلیه‌ای منع نشده‌اند،

 

اما تلاش‌ها درباره اینکه آیا تابه‌حال هیچ زنی موفق به گرفتن گواهی‌نامه موتورسیکلت شده است، تنها به این نتیجه رسید که یک زن را پیدا کنیم که تاریخ گرفتن گواهی‌نامه موتورسیکلت او به سال ١٣٥٦ بازمی‌گردد و آن زن نیز ترجیح داد نام خود را فاش نکند. تلاش برای صحبت‌کردن با مسئولان پلیس راهور نیز نتیجه نداد و سرهنگ جهانی،

 

 به گزارش پارس ناز معاون فرهنگ ترافیک راهور، نیز در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی‌های بیشتر است، اما یکی از کارمندان پلیس راهور که ترجیح داد نامش فاش نشود، به «شرق» گفت: درحال‌حاضر زنان در صورت مراجعه برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی موتورسیکلت با ممنوعیت مواجه خواهند شد.

 

دکتر مسلم صداقتی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، در گفت‌وگو با «شرق» درباره دستگیری زنان موتورسوار در دزفول می‌گوید: «در متن خبر آمده است که این زنان با موتورسواری هنجارشکنی کرده‌اند. صرف موتورسواری زنان را نمی‌شود هنجارشکنی اطلاق کرد. مگر اینکه خانم‌ها مبادرت به زدن تک‌چرخ کرده باشند،

 

یا حرکات آکروباتیک از خودشان بروز داده باشند، اما موتورسواری برخلاف دوچرخه‌سواری حرکت خاص و رکاب‌زدن هم ندارد که باعث مسائل شرعی بشود. ضمن آنکه ممکن است از آنجایی که این زنان از سوی پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شده‌اند، مسئله بدحجابی داشته باشند، اما بد ماجرا اینجاست که در خبر منتشرشده، مسئله خلاف عرف آنها موتورسواری ذکر شده نه بدحجابی».

 

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی،» در اظهارنظری کوتاه می‌گوید: «من سال‌ها در هند زندگی می‌کردم و در این کشور زنان زیادی با موتور جابه‌جا می‌شدند. دلیل این مسئله این است که موتور، هم از نظر ترافیکی راهگشاست، هم امنیت آنها تأمین بود و خودشان راننده بودند و هم از نظر هزینه

 

برای آنها به‌صرفه‌تر از ماشین بود، برای همین رانندگی زنان با موتور خیلی شایع بود. من نمی‌دانم این خانم‌هایی که سوار موتور بودند، هدفشان ورزش یا تفریح بوده یا به‌عنوان وسیله نقلیه از موتور استفاده کرده‌اند، اما فکر می‌کنم ما می‌توانیم به این مقولات نگاه جدیدی داشته باشیم». وی تصریح کرد: «هند کشوری است بسیار سنتی و مذهبی.

 

این کشور از نظر مذهبی اولین کشور دنیا محسوب می‌شود و از نظر پایبندی به سنت‌ها جزء کشورهایی است که به‌صورت سنتی باقی ‌مانده و آداب سنتی برایشان بسیار مهم است، با وجود این زنان در این کشور به‌راحتی از وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌کنند».

 

مدتی پیش بحث دوچرخه‌سواری زنان نیز بر سر زبان‌ها افتاد و در استفتایی که از دفتر مقام معظم رهبری منتشر شد، اعلام کردند دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است. در استفتای مقام معظم رهبری اما صحبتی از موتورسیکلت به میان نیامد.

 

نعمت احمدی، وکیل پایه‌یک دادگستری، با اشاره به اینکه هیچ منع قانونی‌ای مبنی‌بر موتورسواری زنان وجود ندارد، به «شرق» گفت: «هیچ منع قانونی‌ای برای زنان درباره استفاده از هیچ وسیله نقلیه‌ای وجود ندارد و برای استفاده از موتورسیکلت هم صحبتی از جنسیت راننده نشده است. قانون صرفا شرایط فرد را برای راننده اتوبوس،

 

موتورسیکلت، کامیون و ماشین سواری ذکر کرده است». وی با اشاره به اینکه بازداشت زنان موتورسوار دزفولی غیرقانونی بوده است، گفت: «در هیچ‌کجای عرف درباره منع زنان در استفاده از موتورسیکلت نیز بحثی نشده مگر اینکه خود زنان بخواهند محدود شوند».

 

مسئله موتورسواری زنان متعلق به این سال‌ها نیست و هرازگاهی دوباره تیتر خبرها می‌شود، اما ماجرای اصلی بلاتکلیفی است. هیچ مرجع قانونی‌ای نمی‌گوید که موتورسواری زنان ممنوع است، اما با آن برخورد می‌شود. تلاش‌ها برای یافتن پاسخ این سؤال که آیا موتورسواری زنان منع قانونی دارد یا خیر طبیعتا برای این نیست

 

که این مسئله، موضوع اصلی و اساسی زنان کشور است، بلکه به نظر می‌رسد ممنوعیت‌ها در این زمینه صرفا افزودن ممنوعیتی بی‌دلیل و غیرلازم و هزینه‌زا بر ممنوعیت‌های موجود درباره زنان است. این در حالی است که در عرف موجود جامعه چنین موضوعی به خودی‌خود قابل حل و مدیریت خواهد بود و لزومی به وضع قانون یا اعمال محدودیت دراین‌باره نیست.

 

بی‌تردید در صورت هنجارشکنانه‌دانستن موتورسواری زنان باید به این سؤال پاسخ داد که چه فرقی بین راندن موتور یا مسافر آن ‌بودن وجود دارد؟

مخالفت علما با دوچرخه

«خبرگزاری دانشجو» نوشت:

حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت که فرازهایی از آن در ادامه می آید:  
 
اسلام نیز به سبک زندگی اهمیت می دهد. اسلامی که حتی برای خانه، دیوارهای خانه و سقف خانه ها نیز حرف دارد، برایش سبک زندگی مهم است.
 
من نمی دانم چرا هر چه طبقات بالاتر می رود، خانه گران تر می‌شود؟ در روایات وارد شده است که شب ها هرچه می‌توانید به زمین نزدیک‌تر شوید. ارتباط انسان با خاک برای اسلام مهم است. چقدر احمق هستند آنهایی که برداشت نظام‌مند به قواعد اسلامی ندارند. آن افرادی که قواعد اسلام را نظام مند می بینند، یک حکم اسلامی را می گیرند و فضای شهر را با همان تغییر می‌دهند.
 
روایت داریم همسایه برای معامله اولی است؛ طبق روایت، خرید از سوپر محله مستحب است؛ ولی خرید از سوپر محلات دیگر هیچ ثواب خاصی ندارد.
 
سبک زندگی بسیار مهم است. یکی از آنها حجاب است؛ مثلا می بینید در هواپیما می گویند برای حفظ ارزش اسلامی حجاب را رعایت کنید یا در دانشگاه ها در نامه هایی که می خواهند به افراد بی حجاب و خانوادهایشان تذکر دهند، ارزش های اسلامی را مطرح می‌کنند.
 
حجاب در سبک زندگی نیست و نباید حجاب را از آن منظر نگاه کرد؟ اصلا یک سوال بپرسم: نماز مهم تر است یا حجاب؟ نماز واجب تر از حجاب نیست؟ اگر حجاب را اجباری کرده‌اید، چرا نماز اجباری نمی‌شود؟ بعضی می گویند این حرف ها را نگو! چرا نگوییم؟ آیا دلیلش این نیست که حجاب به سبک زندگی مربوط می‌شود؟
 
یک مطلبی را نیز بگویم. این قدر از اخلاق و ارزش های اسلامی صحبت نکنید؛ حتی شاید یکی اخلاقش خوب باشد ولی سبک زندگی مناسبی ندارد. باید در این زمینه به خدا رجوع کنیم. خدا که بهتر از ما می‌فهمد، بهتر می‌داند چگونه سبک زندگی مان را بچینیم.
 
رفتار ما، فکر ما را می‌سازد. یکی از اساتید روان شناس دانشگاه تهران که رئیس انیستیتوی روان شناسی بود، برای ما تعریف می کرد که در جریان یک تحقیق افرادی را ۱۰ نفر، ۱۰ نفر برای امتحان داخل انستیتو می‌آوردیم و بعد هر کدامشان را جدا داخل اتاق می بردیم و می گفتیم مهر‌ه هایی را بچنیند و سپس خراب کنند.

بارها می گفتیم همین کار را انجام دهند و زمانی که می خواستند از اتاق بیرون بیایند، به برخی ۱ دلار می دادیم، به برخی ۵ دلار، به برخی ۱۰ دلار و به برخی هیچ پولی نمی دادیم. هیچ کدام نیز از پول دیگری خبر نداشت. بعد یک نفر را در راهرو چیده بودیم تا بحثی را راه بیندازد و می دیدیم کسانی که پول کمتری گرفته بودند، از این عملشان بیشتر دفاع می‌کردند.
 
من همان زمان در کلاس این‌گونه تحلیل می‌کردم که انسان ذاتا کمال گراست. آن کسی که پول بیشتری گرفته بود، کمال گرایی اش را در جیبش گذاشته بود؛ اما آن کسی که پول کمی گرفته بود، برای کاری که انجام داده بود، دنبال فایده می‌گشت. می بینید، عمل این افراد در افکارشان اثر گذاشت.
 
روایت داریم که زیاد خوابیدن از زیاد نوشیدن تولید می شود، همچنین زیاد نوشیدن نیز نتیجه زیاد خوردن است. این امور نفس شما را سنگین می کند؛ بنابراین نمی توانید عبادت کنید. قساوت قلب شما نیز بیشتر می شود؛ بنابراین، قدرت تفکر را از شما می گیرد. تاثیر اعمال بر افکار و اعتقادات را مشاهده می کنید؟
 
در روایات وارد شده که هر گاه خواستید خدا را ملاقات کنید، گرسنه باشید؛ البته این امور سطحشان بالاست. ما چه؟ من نمی خواهم شما را به سمت ریاضت بکشم. ریاضت یک عامل است؛ عوامل دیگری نیز وجود دارد؛ عواملی مثل عواطف و محبت.
 
فردی رفت خانه امام حسین(ع) و دید هم پرده گذاشته اند و هم پشتی؛ سوال کرد: امام علی(ع) که بیش از این زهد را رعایت می کرد. امام فرمودند: همسرم دوست داشت، من هم این اسباب را فراهم کردم.
 
عواطف و محبت نیز از عوامل مهمی هستند. امام علی(ع) در روایتی قاعده ای مهم بیان می کنند: «بهترین ردایی که خوب است را روی لباس های دیگرت بیندازی، حلم است. اگر نمی توانی حلیم باشی، خودت را به حلم بزن. کم هستند افرادی که رفتار قومی را تقلید کنند و مثل آنها نشوند.»
 
در قرآن آمده است: می دانید چرا آیات قران را تکذیب می کنید؟ زیرا رفتارتان بد است. حضرت زینب(س) هم همین آیه را در مقابل یزید خواند.
 
در ابتدا باید رفتار بچه را درست کنیم یا افکار و عقایدش را؟ شما به بچه اعمال را آموزش دهید، فطرتش شکوفا می شود. بچه فطرتا از اول ادب و سبک زندگی می خواهد. شما واقعا ببینید صهیونیست ها چقدر رذل هستند و در اوج پستی به بدترین شکل ممکن انسان ها را می کشند؛ اما در اوج رذالت دستگاهی به نام هالیوود دارند؛ هالیوود نیز می خواهد انسان ها نابود شوند. صهیونیست ها اصلا به انسان می گویند حیوان دو پا.
 
اما آنها برای دیگران سبک زندگی درست می کنند؛ مثلا می‌گویند جوان ها در دانشگاه باید مختلط باشند؛ در حالی که در خود آمریکا بین دانشجویان دختر و پسر در اتوبوس پرده می‌کشند و می‌گویند مگر ما حیوانیم که مختلط زندگی کنیم؟
 
اما روایتی داریم که می گوید: این نصرت خدا برای بندگان خویش کافی است که ببینید دشمن خدا گناه می‌کند.
 
خدا سعی کرده غیرت دینی را با حلال و حرام حفظ کند؛ مثلا حرام است شکل ظاهری و چهره شبیه به کفار شود. شباهت به کفار معنا پیدا می‌کند آن زمانی که کت و شلوار در ایران باب شد. علمایی قوی نداشتیم وگرنه در آن زمان کت وشلوار حرام قطعی بود.
 
این که بیش از ۲۰۰ فلسطینی را طی چند روز می‌کشند، نتیجه این است که حرام و حلال را به درستی انجام نداده ایم. در روز عاشورا و در فاصله صبح تا عاشورا یک سبک زندگی مد شده بود و آن نیز شهادت بود.