لاک پشت صحرایی

لاک پشت صحرایی

لاک پشت صحرایی
لاک پشت صحرایی

پنج تخم لاک پشت هر کدام به اندازه یک توپ پینگ پنگ شکسته می شوند به طوریکه لاک پشت های صحرایی کوچولو بتوانند از داخل پوسته بیرون بیایند. نوزادان کوچک 2 اینچی (حدود 5 سانتیمتری) بلافاصله برای

جستجوی گل ها و علف ها به بیرون می خزند تا از آنها تغذیه کنند. درست است که این حیوانات تازه از تخم بیرون آمده اند اما در حال حاضر برای اینکه بتوانند در محل سکونت بسیار گرم و سخت خود زندگی کنند دارای مهارت می باشند.

لاک پشت صحرایی
لاک پشت صحرایی

سازندگان پناهگاه

لاک پشت های صحرایی در صحراهای جنوب غربی ایالات متحده و شمال غربی مکزیک زندگی می کنند. در طول تابستان درجه حرارت زمین در قسمت هایی از محدوده زندگی آنها می تواند تا 140 درجه فارنهایت ( 60درجه سانتیگراد) برسد. برای مقابله با گرما، لاک پشت های صحرایی از ساعدهای قوی و ناخن های سفت خود برای حفاری لانه زیر زمینی خود استفاده می کنند، جایی که آنها می توانند از تابش نور خورشد پنهان شوند. برخی از این تونل ها تا 32 فوت (حدود 10 متر) طول دارند. لانه ها می توانند بسیار شلوغ باشند به طوریکه در بسیاری از آنها تا 25 لاک پشت صحرایی با یکدیگر در یک پناهگاه می خوابند. این حیوانات شیارهایی بر روی سطح زمین حفاری می کنند تا آب باران را بدست آورند. پس از پایان یک طوفان لاک پشت ها به این حفره ها بازمی گردند تا از آبی که درون آن جمع شده بنوشند. در صورت خوب بودن آب یک لاک پشت صحرایی می تواند تا یک سال بدون نیاز به آب تازه به زندگی ادامه دهد. این حیوان آب را که می نوشد در مثانه خود نگهداری می کند و می تواند بعدا مایع را وقتی که به آن نیاز دارد جذب کند. گاهی اوقات لاک پشت های صحرایی در لانه با یکدیگر درگیر می شوند. لاک پشت های صحرایی بسیار تنها هستند و گاهی اوقات هنگامی که لاک پشت های نر به یکدیگر می رسند برای تسلط بر یکدیگر مبارزه می کنند. این دوئل کنندگان از لاک خود برای کوبیدن یکدیگر استفاده می کنند هنگامی که یکی از حیوانات با ضربه دیگری را به پشت می خواباند رقابت به پایان می رسد. لاک پشت شکست خورده می تواند با تکان دادن بدنش دوباره برگردد. اما بعد از آن می داند که چه کسی رئیس است.

 

نام علمی : گافروس آگاسیزی

خانواده : لاک پشت زمینی

رده : حیوان خزنده

طول عمر : 40-35 سال

تغذیه : گیاه خوار

محل سکونت : صحرا

طول : 15-9 اینچ ( 38/1-22/86 سانتیمتر )

وضعیت خطر انقراض :  آسیب پذیر 

 

محدوده زندگی لاک پشت صحرایی
محدوده زندگی لاک پشت صحرایی

تربیت لاک پشت

مراحل رام کردن لاک پشت..... به صورت عملی...

سلام دوستان .. من تازه در اینجا عضو شدم اما خوب تجربه کاریم خیلی زیاده .... البته تعریف نباشه به شما نمیرسم .



مراحل رام کردن لاک پشت ها... که خودم امتحان کردم.. و آموزش یاد گیری لاک پشت برای شناسایی اجسام

حتا میتوانید همانند من به لاک پشت یاد بدهید تا در خانه را شناسایی کند و موقعی که گشنه شدش به در بیایید و حتی مکان غذای خود را .


1: سیع کنید لاک پشت کوچک تهیه کنید .
2: باید 2 ماه اول با لاک پشت آرام برخورد کنید .چون آنها متوجه میشوند.
3: شروع کنید به دست گرفتن لاک پشت . و اینکه اگر سرش را بیرون آورد کاری نداشته باشید
4- کم کم خود لاک پشت به شما عادت کرده و اجازه میدهد تا نوازش کاملش کنید و ترسی از دست شما ندارد .
5- حالا میتوانید به لاک پشت خود آموزش دهید هامانند من
6- لاک پشت از خاک خوشش میایید آن را در خاک بگذارید و بد از مدتی اگر گشنه شود برای خوردن غذا بیرن میاد .. با دست راه نماییش کنید به سمت مکان دلخواه .
7- حال با دادن غذا اون را به اون سمت بکشانید.
8- سپس بد از 1 ماه بسیار زیاد خود لاک پشت عادت میکند به اینکه در مواقه کشنگ به اون سمت بیاید..
9- ظرف غذا را بد از مدتی بهش نشون دهید تا ببیند غذا در آنجا است بد این حالت متوجه میشود اگر غذا بخواهد باید به آنجا بیایید و به سمت این ظرف غذا برود .
10- مراحل و آموزش هایی دارد که خودم هنوز نکردم پس اگر بتونم تایید را بگیرم به شما هم میگم.
هرکمکی از دستم بر بیادش انجام میدم

بیماری لاک پشت

مراقبت و تغذیه لاک پشت

محیط زندگی

لاک پشت ها حیواناتی خونسرد هستند یعنی توانایی کنترل دمای بدن خود را ندارند و بر خلاف جانداران خونگرم که با انرژی آزاد شده از متابولیسم غذای مصرفی، خود را گرم می کنند، برای گرم نگه داشتن دمای بدن خود نیازمند گرمای حاصل از نور خورشید و یا گرمای آب می باشند.

لاک پشت هایی که در منزل نگهداری می شوند اغلب از نوع خشکی زی آبزی و یا خشکی زی هستند. یک محیط مناسب برای لاک پشت های خشکی زی آبزی (مانند لاک پشن گوش قرمز) یک تراریوم (آکواریوم مخصوص خزندگان) است که در حقیقت نوعی آکواریوم است که در آن دو بخش آب و خشکی فراهم شده است. به این ترتیب که حدود 3/2 طول آکواریوم را آب فرا گرفته و 3/1 باقیمانده آن با استفاده از چند قطعه سنگ بزرگ به شکل ساحل درآمده باشد. برای سهولت در تمیز نمودن این تراریوم بهتر است دو بخش آب و خشکی با استفاده از یک صفحه شیشه ای از هم جدا شوند تا در هر باز تعویض آب نیازی به جابجا نمودن سنگ ها نباشد.

سنگ های مورد استفاده می بایست نسبتاً بزرگ باشند و پیش از استفاده با برس به خوبی شسته و تمیز شوند.

لاک پشت ها در شرایط منزل که به نور خورشید برای تامین گرمای مورد نیاز دسترسی ندارند می بایست گرمای مورد نیاز خود را از طریق یک لامپ 60 وات (مانند یک چراغ مطالعه) با نور زرد که در ارتفاعی حدود 30 سانتیمتری کف بخش خشکی تراریوم قرار گرفته است تامین کنند. همچنین لاک پشت ها برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن خود به اشعه ماورای بنفش از نوع UV-B نیاز دارند که برای تامین آن می توانید از لامپ  اشعه ماورای بنفش نوع UV-B استفاده کنید (در کلینیک موجود می باشد) که از فاصله تقریبا 30 تا 40 سانتیمتری روی تراریوم بتابد.

دمای آب لاک پشت ها می بایست 25-30 (متوسط 26) درجه سانتیگراد باشد و برای تامین این میزان حرارت باید از هیتر های مخصوص آکواریوم ماهی استفاده کنید که می توان دمای آن را روی میزان دلخواه تنظیم نمود و بهتر است همیشه یک دماسنج نیز داخل آب قرار داشته باشد.

می توانید از گیاهان زینتی مصنوعی نیز برای تزئین تراریوم استفاده کنید.

در صورتی که تراریوم به فیلتر مجهز نباشد، آب آن را باید به صورت روزانه تعویض نمایید و در صورت استفاده از فیلتر های مخصوص آکواریوم دفعات تعویض آب را می توان به 2 بار در هفته کاهش داد.

   

B:لامپ مولد گرما (لامپ معمولی پرمصرف)        F: فیلتر دانه درشت     D: دماسنج داخل آب و بیرون آب

C: لامپ UVb                                                   

H: سطح شیب دار                                  A: توری فلزی جهت جلوگیری از تماس لاک پشت با لامپ حرارتی

C: بخاری داخل آب                             E: گیاهان تزئینی (اختیاری)     

 تغذیه لاک پشت

اغلب لاک پشت های خشکی زی آبزی همه چیز خوار هستند ولی لاک پشت ها معمولاً در سنین پایین به میزان بیشتری از مواد پروتئینی مانند ماهی، میگو و گوشت نیاز دارند و در سنین بالاتر میزان مصرف سبزی و میوه را باید افزایش داد. با این حال در تمامی سنین همواره باید انواع سبزیجات و به خصوص هویج در جیره غذایی موجود باشد.

غذای لاک پشت می بایست حاوی مواد پروتئینی باشد که بهترین آن ماهی کامل ریز (زنده و یا یخ زده)، ماهی خوراک و کنسرو ماهی است به این معنی که اسکلت ماهی هم خورده شود تا کلسیم مورد نیاز لاک پشت نیز تامین گردد.

پلت های مخصوص خزندگان نیز در بازار موجود است که ترکیبات مختلفی دارند ولی نباید لاک پشت تنها از پلت تغذیه کند. تنوع غذایی یک اصل مهم در حفظ سلامتی تمامی حیوانات خانگی است. مقدار مصرف هر وعده غذا به اندازه سر (بدون گردن) لاک پشت است و روزانه 2 وعده غذا کافیست. البته این میزان ذکر شده برای مجموعه غذاهایی است که در یک روز مورد استفاده قرار می گیرند.

کرم خونی نیز یکی از غذاهای بسیار مورد علاقه لاک پشت ها است که نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد ولی در مواقع بی اشتهایی می تواند به عنوان اشتها آور به میزان کم استفاده شود.

لاک پشت ها برای تامین ویتامین ها و فیبر مورد نیاز بدنشان باید از انواع میوه و سبزی های سبز یا رنگین نیز استفاده کنند که به ترتیب اولویت از شماره 1 تا 4 مشخص شده اند:

سبزیجات:
1- انواع کاهو ، ریحان ، برگ قاصدک
2- هویج ، خیار ، کاسنی ، باقلا ، کدو سبز ، سیب زمینی ( آبپز )

3- فلفل سبز ، گوجه فرنگی ، کلم پیچ

4- کلم بروکلی ، کلم ، کرفس ، قارچ ، اسفناج

میوه جات:
1- پاپایا ، طالبی ، خربزه ، هندوانه ، انبه ، انار

2- سیب ، موز ، شاه توت ، زغال اخته ، مرکبات ، انگور ، هلو ، گلابی ، توت فرنگی

غذای جانوری:
1- حلزون سیب ، حلزون برکه ، گوپی ، ماهی خوراک ، جیرجیرک ، کرم خاکی
2- میگوی آب شور ، لارو پشه

3- خرچنگ ، گلدفیش (ماهی قرمز)

غذاهای تجاری:
1-  جیرجرک ، میگوی خشک شده،

2-  میگوی آب شور ، ماهی خوراک یخ زده ، گاماروس
3- حلزون ، کرم توبیفکس

4- کرم خونی منجمد (به ندرت و حداکثر یک بار در هفته)

غذاهای دیگر ( با کاربرد کمتر یک تا دو بار در هفته):
1- سفیده تخم مرغ ( آب پز )، گوشت مرغ و بولقمون ( آب پز ) ، ماهی قزل آلا ( گوشت خام ) ، ماهی تن (کنسرو شده در آب)،

2- گوشت گاو (پخته یا خام) ، نان ، پوست تخم مرغ ، گوشت مرغ و بوقلمون (خام)

نکته 1: ویتامین D تولید شده در پوست لاک پشت توسط نور مصنوعی مهتابی کافی نیست و با این حال گذاردن لاک پشت زیر نور مستقیم (بدون شیشه) نیز در تمام فصول امکانپذیر نیست و در فصول گرم هم احتمال گرمازدگی ناشی از این کار بسیار زیاد است و در صورت انجام این کار مدت زمان قرار گرفتن در نور باید حداکثر 15 دقیقه بوده و همواره قسمت آب لاک پشت در سایه قرار داشته باشد. با توجه به تمام این محدودیت ها، لاک پشت برای تامین ویتامین D کافی به مکمل غذایی نیاز دارد که این مکمل می تواند قطره ویتامین A+D و یا کپسول های روغن کبد کوسه (cud (liver oil باشد که میزان مصرف آن بسته به اندازه لاک پشت توسط دامپزشکتان تعیین می شود (مصرف بیش از اندازه مسمومیت زا است).

نکته 2: لاک پشت ها برای حفظ استحکام بافت استخوانی و لاک و نیز عملکرد عضلات و قلب به میزان مناسبی از کلسیم به صورت روزانه نیاز دارند. به همین دلیل باید از همان ابتدا لاک پشت را به خوردن کف دریا (که اسکلت داخلی ماهی مرکب است) عادت داد. کف دریا را می توانید از عطاری ها و کلینیک های دامپزشکی تهیه کنید. بخش نرم داخلی آن را به قطعات کوچک و بلند تقسیم کرده و یا داخل آب بیاندازید و یا در صورت امکان با دست به لاک پشتتان بدهید. در صورتی که لاک پشت از کف دریا استفاده نکند باید مقدار توصیه شده از شربت کلسیم را با نظر دامپزشکتان استفاده کنید (که دادن شربت به مراتب دشوارتر از کف دریاست).

نکته 3: در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به دامپزشکتان مراجعه کنید:

 

علائم بیماری در لاک پشت

لاک پشت ها نیز همانند سایر حیوانات ممکن است به بیماری های مختلفی مبتلا شوند و درمان به موقع می تواند از وخامت حال لاک پشت بیمار جلوگیری کند.

با توجه به تماس های فراوان تلفنی در زمینه بیماری های لاک پشت متوجه شدم که بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از علائم آغاز بیماری تنها زمانی به دامپزشک مراجعه می کنند که تعدادی از لاک پشت هایشان را در اثر بیماری از دست داده اند و یا بیماری به شدت پیشرفت کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم برخی از علائم مربوط به بیماری های متداول را به اطلاع دوستان برسانم تا در صورت مشاهده آنها به دامپزشک مراتجعه نمایند.

- بی اشتهایی و یا کاهش اشتها                                              

- اسهال

- عدم تعادل در هنگام شنا

- عدم تعادل در حین راه رفتن

- ضعف و یا حالت فلجی در پا و یا دست ها

- افزایش صدای تنفس و یا تغییر در صدای تنفس

- تنفس دشوار

- تورم پلک چشم (یک و یا دوطرفه)

- ترشح از چشم و ترشح از بینی

- بروز زخم و یا جوش پوستی

- تورم و برآمده شدن فلس روی گوش ها

- ضعف عضلات

- نرم شدن لاک

- تغییر شکل منقار (نوک و یا فک)،شبیه شدن منقار به منقار طوطی

- فلج شدن پاها

- کاهش فعالیت و خواب آلودگی زیاد (لاک پشت ها در شرایط نگهداری در منزل نباید به خواب زمستانی بروند)

- ورم دست ها و یا پاها

- تورم در ناحیه گردن


در صورت مشاهده هر یک از این علائم، با دامپزشک مشورت نمایید تا با درمان به موقع از وخیم تر شدن حال لاک پشتتان جلوگیری نمایید.

همچنین دریافت مشاوره از دامپزشک در زمینه نحوه نگهداری و تغذیه لاک پشت، می تواند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماید.

 

 

دکتر سارا مکرم


لاک پشت عید

برای عید نوروز هرگز لاک پشت نخرید!

رییس اداره محیط زیست شهر تهران بااشاره به اینکه از همکارانمان درنیروی انتظامی تقاضای همکاری دررابطه با این موضوع را داریم اظهار کرد: از مردم می خواهیم ضمن اینکه از خرید گونه های آبزی و جانوری در ایام پیش از نوروز خودداری کنند و به این بازار رونق ندهند ، درصورت مشاهده فروش آبزیان و حیات وحش نیز با سامانه 1540 تماس گرفته و به مسئولان محیط زیست اطلاع دهند.

برای عید نوروز هرگز لاک پشت نخرید!

به گزارش افکارنیوز، محمدحسین بازگیر گفت: متاسفانه هر ساله در ایام پایانی سال عده ای از افراد سودجو و کسانی که به داشته های طبیعی این سرزمین احترام نمی گذارند اقدام به صید و زنده گیری غیر مجاز برخی گونه ها مانند مارآبی،  لاک پشت، سمندر لرستانی و ... کرده و این ها را در کنار ماهی قرمز به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف اداره محیط زیست پیشگیری، نظارت و در صورت لزوم برخورد با تخلفات مربوط به قاچاق، فروش و عرضه غیر مجاز حیات وحش است. ما پیگیری های لازم را انجام داده ایم و دراین خصوص اطلاعیه صادر کرده ایم.  از کسانی که در میادین میوه و تره بار و غیره اقدام به فروش گونه های جانوری می کنند خواهشمندیم از این اقدام غیرقانونی که نوعی جرم است و مجازات برای آن تعیین شده است خودداری کنند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران بااشاره به اینکه از همکارانمان درنیروی انتظامی تقاضای همکاری دررابطه با این موضوع را داریم اظهار کرد: از مردم می خواهیم ضمن اینکه از خرید گونه های آبزی و جانوری در ایام پیش از نوروز خودداری کنند و به این بازار رونق ندهند ، درصورت مشاهده فروش آبزیان و حیات وحش نیز با سامانه 1540 تماس گرفته و به مسئولان محیط زیست اطلاع دهند.

بازگیر با بیان اینکه وقتی گونه ای را از زیستگاه آن جدا میکنیم  آسیب جبران ناپذیری را به زیستگاه طبیعی وارد می کنیم افزود: گونه ای که از زیست گاه خود جدا می شود سرانجام تلخی دارد و محکوم به فنا است.

 به استناد بند ج ماده 10 قانون شکار و صید حمل ، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن ها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست جرم بوده و مجازات آن جزای نقدی از یکصدهزار تا یک میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه تعیین شده است و ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی ، مارآبی و لاکپشت بر اساس مصوبه سال 94 شورایعالی حفاظت محیط زیست 3 میلیون ریال است.

لاک پشت چگونه میبیند

کالبدشناسی

بیشتر بدن لاک‌پشت‌ها به‌وسیله یک استخوان یا صدف غضروفی حفاظت شده‌است. این استخوان یا صدف از دنده‌های آن‌ها مشتق شده‌است. صدف لاک‌پشت از صفحه‌های شاخی تشکیل شده‌است که استخوان را می‌پوشانند. ستون مهره‌ها، دنده‌ها و چند استخوان دیگر لاک‌پشت به سطح داخلی این لاک متصلند. همین باعث می‌شود که لاک‌پشت‌ها موجودات بسیار کندرو و سنگینی باشند.

لاک‌پشتی آن‌ها را اصطلاحاً پشت‌لاک carapace و لاک شکمی را زیرلاک plastron می‌گویند. در بیشتر لاک‌پشت‌ها سطح بیرونی لاک آن‌ها با فلس‌های زبر و تیزی پوشیده شده که سپرچه scute نامیده می‌شوند.[۳]

همهٔ لاک‌پشت‌ها آرواره‌های بدون دندان دارند و در اطراف این آرواره‌ها استخوان‌های تیزی برای خرد کردن غذا وجود دارد.

لاک پشت‌ها حیوانات جالبی هستند. آن‌ها آرام راه می‌روند. پشت آن‌ها لاک است. لاک خانهٔ لاک پشت است. بعضی از آن‌ها ۲ زیست هستند.

ویژگی

لاک‌پشت از حیوانات بسیار جالبی است که سالیان دراز عمر می‌کند و کمتر مریض می‌شود و می‌تواند برای مدت‌های مدید غذا نخورد، یک علت طول عمر و سلامتی او شاید به خاطر همین باشد که می‌تواند برای مدت طولانی غذا نخورد. لاک‌پشت حیوانی است گیاه‌خوار و به ندرت حشره می‌خورد. در بین گیاهان از هیچ چیز بیش از جوانه‌های نورس کاهو لذت نمی‌برد. لاک‌پشت حیوانی است اجتماعی و اغلب لاک‌پشت‌ها به صورت دسته جمعی یا جفت جفت به سر می‌برند. برای شناخت جنسیت لاک‌پشت کافی است به روپوشی که زیر شکم لاک‌پشت است نگاه کنید. اگر زیر شکم لاک‌پشت بیضی شکل و محدب بود، دلیل بر آن است که وی نر است ولی اگر زیر شکم لاک‌پشت پهن باشد دلیل بر ماده بودن آن است.

لاک‌پشت‌ها جزو جانوران خون‌سرد هستند. [نیازمند منبع]

زاد و ولد

لاک‌پشت‌ها بیشتر عمر خود را در دریا می‌گذرانند، ولی در فصل زاد و ولد برای جفت‌گیری به آب‌های کم‌عمق می‌آیند، لاک‌پشت‌های ماده شب به ساحل می‌آیند و تخم‌گذاری می‌کنند. بیشتر آن‌ها شب را به کندن چاله می‌گذرانند و تا ۲۰۰ تخم می‌گذارند. نه ماه طول می‌کشد تا بچه‌ها از تخم بیرون بیایند. آن وقت بچه لاک‌پشت‌ها از لانه بیرون می‌زنند و به طرف دریا می‌روند. بچه لاک‌پشت‌ها دشمنان زیادی دارند و انسان یکی از این دشمنان است. به همین دلیل خیلی از لاک‌پشت‌ها قبل از آنکه به سن تولید مثل برسند کشته می‌شوند.[۴]

مصرف خوراکی

لاک پشت نرم کاسه گونه ای لاک پشت‌ها هستند که معمولاً در نواحی جنگل‌های استوایی و کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون تایلند، ویتنام، کلمبیا و مالزی یافت می‌شوند. گوشت لاک پشت طعمی شبیه به گوشت خرگوش و مرغ دارد. علاوه بر گوشت، روغن لاک پشت نیز از آن‌ها تهیه می‌شوند. به دلیل فواید و کاربردهای درمانی بسیاری که این لاک پشت‌ها دارند به صورت مداوم توسط انسان‌ها شکار می‌شوند.البته باید توجه داشت که در دین مبین اسلام گوشت لاک پشت حرام است.[۵]

زندگی دوزیستان لاک پشت

تفاوت لاک پشت ها

پاورپوینت لاک پشت