قی چشم به انگلیسی

قی چشم
قی چشم، به ترشحات زردرنگ گوشهٔ چشم گفته می شود. ترشحات چشم به طور معمول، صبح ها پس از برخاستن از خواب صبحگاهی دیده می شود. ترشح چشم به ندرت آسیب رسان است و در واقع جزیی از سامانه دفاعی بدن است.

درمان قی چشم نوزاد با شیر مادر

روش درمان عفونت چشم نوزاد

اگر چشم نوزاد شما دچار عفونت شده است، هر چه سریع تر با درمان خانگی یا مراجعه به چشم پزشک نسبت به درمان ان اقدام کنید. در این مقاله چند روش درمان خانگی برای شما آورده شده است.

روش درمان عفونت چشم نوزاد

عفونت چشم نوزاد که ممکن است هنگام زایمان یا بعد از تولد به او منتقل شده باشد، یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است و یا ممکن است به دلیل مسدود شدن مجاری اشک نوزاد رخ دهد. اگر نوزاد شما یکی از علائم زیر را داشت به عفونت چشم مبتلا است و برای پیشگیری از آسیب های جدی باید برای درمان خانگی یا دارویی او اقدام کنید:

1. جاری شدن بیش از حد اشک از چشمان نوزاد

2. متورم و قرمز شدن پلک های نوزاد

3. ترشح مایعات آبکی و یا غلیظ مانند چرک از چشم نوزاد (قی کردن چشم)

4. قرمز شدن قسمت های سفید چشم نوزاد

بسته به میزان عفونت این علائم می تواند خفیف و یا شدید باشد.

علل عفونت چشم نوزادن چیست؟

به باور متخصصین، علت اصلی عفونت یا قی چشم نوزاد، بسته بودن مجرای اشکی چشم است. سایر آلودگی ها هم می توانند در چرک چشم نوزاد و عفونت چشم نوزاد تاثیر داشته باشند.

عفونت چشم نوزادان ممکن است نتیجه قرار گرفتن نوزاد در معرض باکتری‌ها در زمانی باشد که از کانال زایمان عبور می‌کند. به همین دلیل است که تمامی نوزادان را در زمان تحویل بعد از تولد، با قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی چشمی درمان می‌کنند. این عفونت مختصر، باید درمان شود تا بعد تبدیل به عفونت‌های جدی نشود.

عفونت های بعد از تولد نیز به ندرت جدی است و معمولاً درمان می‌شود. چندین نوع ویروس مختلف یا باکتری‌ها می‌تواند باعث عفونت چشم نوزاد شود. اگر پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد که عفونت ناشی از باکتری‌ها است، درمان معمول تجویز قطره‌های آنتی بیوتیک است. اما بیماری کنژنکتیویت که به وسیله ویروس ایجاد می‌شود را نباید با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

در عفونت‌های چشمی که عامل باکتریایی دارند، معمولا ترشحات زرد چرکی مشاهده می‌شود و در عفونت ویروسی، این ترشحات به صورت شفاف هستند.

قطره آنتی بیوتیک چشمی در نوزاد

آنتی بیوتیک ها موادی هستند که باکتری ها را مورد حمله قرار می دهند. اگر بچه شما ورم ملتحمه دارد، استفاده از آنتی بیوتیک ها به طور معمول چند بار در روز، می تواند علائم بیماری را ناپدید کند. هر چند شما می توانید این قطره های چشمی را از داروخانه ها تهیه کنید، ولی بهتر است نظر دکتر چشم پزشک را قبل از تهیه و استفاده ی آن در چشم نوزادتان جویا شوید.

چگونه در چشم نوزاد قطره بریزیم؟

پلک پایین را کمی بکشید و یک قطره روی سفیدی چشم بچکانید. قطره را مستقیم روی ناحیه رنگی چشم ( عنبیه ) نچکانید. اگر کودک چشم خود را می بندد سر بچه را بالا بگیرید و در گوشه داخلی چشم یک قطره بچکانید.

ماساژ دادن چشم نوزاد با پارچه ی تمیز و آب گرم

اگر التهاب ملتحمه در چشم نوزاد مشاهده شده، نشان-دهنده ی انسداد مجاری اشک در او است، گاهی اوقات ماساژ دادن ملایم چشم با یک پارچه ی خیس شده با آب گرم در منطقه بین چشم و بینی ممکن است به حل این مشکل کمک کند. شما می توانید به آرامی یک پارچه تمیز را که در آب داغ خیس شده بین منطقه ی بینی و چشم نوزاد خود قرار داده و این منطقه را فشار دهید. این کار را 3-5 بار در هر روز تکرار کنید. مجرای مسدود شده چشم باز شده و تخلیه ترشحات سفید و یا زرد رنگ به راحتی دفع خواهد شد.

درمان و ضدعفونی کردن پلک چشم های نوزاد با نمک و آب

برای درست کردن این قطره کمی نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید. بعد بگذارید تا دمای نمک و آب به دمای مناسب اتاق برسد. سپس پنبه را به اندازه ی یک توپ کوچک در این مایع خیس کرده و کمی فشار دهید تا آب اضافی آن بریزد. سپس، آن را در محل مسدود شده و روی پلک ها قرار داده و به آرامی روی پلک نوزاد خود را ماساژ دهید. سعی کنید این کار را برای 2-3 بار در روز تکرار کنید. استفاده از ترکیب آب و نمک، قطعا روش خوبی در برخی موارد برای امدادرسانی و کمک به کودک شما خواهد بود، و باعث باز شدن مجاری اشک در او شده، مایع زرد رنگ و چسبنده به طور کامل دفع می شود و در نهایت، مشکل چشم نوزاد شما از بین خواهد رفت.

درمان عفونت چشم نوزادان با شهد عسل طبیعی و شیر مادر

در اکثر مواقع  می توانید عفونت چشم نوزاد را به راحتی در خانه با روش سنتی و طبیعی درمان نمایید و نیازی به روش ها و داروهای شیمیایی نیست. درمان عفونت چشم نوزاد شامل دو مرحله است: یکی درمان عفونت چشم نوزاد و دیگری باز کردن مجرای اشکی نوزاد.

به منظور درمان طبیعی عفونت چشم نوزاد دلبندتان مراحل زیر را انجام دهید:

- مقداری شهد عسل طبیعی (تاکید می شود عسل کاملا طبیعی) را در استکان تمیزی ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه نموده و با یک قاشق چایخوری تمیز هم زنید تا آب با عسل مخلوط شده و آب عسل درست شود و سپس بگذارید تا خنک گردد. توجه داشته باشید که شهد عسل کاملا صاف بوده و مواد زائد نداشته باشد. جهت اطمینان از صاف شدن شهد عسل می توانید آب عسل تهیه شده را از یک صافی تمیز و ضد عفونی شده عبور دهید تا ناخالصی های احتمالی آن گرفته شود.

چنانچه پلک نوزاد چسبنده بوده و چشم نوزاد باز نمی شود ، مقداری پنبه تمیز را به آب عسل حاصله آغشته نموده و سعی کنید چشم نوزاد را با آن تمیز کنید تا عفونت و مواد زائد موجود در چشم از بین برود. سعی کنید عمل تمیز کردن چشم نوزاد را از طرف گوشه داخلی چشم (نزدیک بینی) به طرف گوشه بیرونی آن انجام دهید. پس از انجام این کار و زمانی که چشم نوزاد باز شد ، مرحله بعدی (شماره 3) را انجام دهید.

زمانی که چشم کودک باز است و عفونت باعث بسته شدن آن نشده است ، مقداری از آب عسل حاصله را توسط قاشقی تمیز از طرف گوشه داخلی چشم نوزاد (نزدیک بینی) به طرف گوشه دیگر چشم نوزاد و داخل چشم نوزاد بریزید. برای اینکه آب عسل داخل گوش نوزاد نریزد می توانید یک تکه کاغذ دستمالی را در گوشه بیرونی چشم نوزاد نگهدارید. در واقع چشم نوزاد را با آب عسل شستشو دهید.

عمل تمیز کردن چشم نوزاد با آب عسل را می توانید چند مرتبه تکرار نمایید.

شیر مادر هم بهترین تمیزکننده چشم نوزادان است. مادران محترم می توانند مقداری از شیر خود را در قاشق مرباخوری دوشیده و با آن چشم نوزاد خود را شستشو دهند.

ترشحات زرد رنگ چشم در نوزادان

ترشح زرد رنگ و چسبندگی پلک‌ها از علائم عفونت چشمی نوزادان است

ترشح زرد رنگ و چسبندگی پلک‌ها از علائم عفونت چشمی نوزادان استکودک و نوزاد
نوزادان به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند بیشتر در معرض میکروب ها قرار دارند بنابراین باید با مشاهده ی اولین علائمی در نوزادان باید آن را بررسی کرد و به درمان آن پرداخت

نوزادان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیشتر مراقبت های ویژه ی خود را می طلبند و مستلزم این هستند که بیشتر از آن ها مراقبت شود به همین دلیل باید با مشاهده ی اولین نشانه از عفونت در نوزادان آن را درمان کرد و بررسی نمود با استفاده از اطلاعاتی می توان این عفونت را در مراحل اولیه تشخیص داد مثلا با دانستن اینکه چسبندگی پلک نوزاد نشانه ای از عفونت چشمی نوزاد است می توان آن را زود تشخیص داد و به دنبال راه حلی برای درمان آن رفت. چسبندگی پلک نوزاد  را در پرشین وی بخوانید.

نشانه های چسبندگی پلک نوزاد

یک متخصص اطفال گفت: چسبندگی پلاک‌ها و جمع شدن ترشح زرد رنگ در گوشه چشم که مانع باز شدن چشم نوزاد می‌شود از علائم عفونت چشمی در نوزادان است.

منصور بهرامی  ابتلا نوزادان به عفونت چشم را در زایمان طبیعی بیشتر دانست و اظهار داشت: ترشحاتی که در هنگام زایمان از مادر خارج می‌شود در تماس مستقیم با چشم نوزاد قرار دارد همچنین ناتوانی نوزاد و حساسیتی که در مقابل عفونت‌ها به خاطر سیستم ضعیف ایمنی دارد از دیگر عوامل بروز عفونت چشمی در آنهاست.

وی عفونت چشمی در نوزادان را یکی از بیماری‌های شایع در این دوران بیان کرد و افزود: این عفونت به سرعت به درمان جواب می‌دهد؛ در عده‌ای از نوزادان عفونت چشمی تکرار و علی‌رغم استفاده از قطره و مراجعه به پزشک در فاصله کوتاه مدت عفونت تکرار می‌شود.

این متخصص اطفال افزود: در چشم مجرایی به نام مجرای اشکی وجود دارد که اشک را وارد بینی می‌‌کند، تنگ بودن این مجرا از مهمترین عوامل مستعد عفونت در چشم نوزادان به شمار می‌رود؛ بر همین اساس در نوزادانی که دچار این مشکل باشند، علت اصلی عفونت چشم را تنبلی مجرای اشک می‌دانند.

درمان چسبندگی پلک نوزاد

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: برای درمان عفونت چشمی در صورتی که مجرای اشکی تنگ شده قطره‌‌ای را که پزشک تجویز کرده به چشم نوزاد ریخته و از گوشه چشم به سمت بینی ماساژ دهند تا تنگی مجرا اشکی باز شود.

بهرامی تصریح کرد: در صورتی که با قطره و ماساژ، مجرای اشک نوزاد باز نشود، نوزاد را باید نزد چشم پزشک برده تا به وسیله میله مجرای اشک طفل را باز کند. این متخصص اطفال، جمع شدن ترشح زرد رنگ که در گوشه چشم جمع می‌شود و مانع از باز شدن چشم نوزاد می شود و چسبندگی پلک‌ها را از علایم عفونت چشمی در نوزادان دانست.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از خانواده‌ها خصوصاً بعضی از استان‌ها رسم است که داخل چشم نوزاد را سرمه بکشند؛ از آنجایی که در سرمه‌ها مواد شیمیایی و سمی دیده شده این کار ‌آنها موجب عفونت در چشم نوزاد می‌شود.

چسبندگی پلک نوزاد

درمان چسبندگی پلک نوزاد

بد نیست بدانید که : آشنایی با علائم چسبندگی پلک نوزاد

علائم رایجی که بیماری ها و مشکلات چشمی نوزاد شما را نشان می دهد: قبل از اینکه شما با یک دکتر خوب مشورت کنید، بهتر است به یک ایده کلی در مورد علائم اولیه ی این مشکلات که معمولا در نوزاد شما تاثیر می گذارد، توجه کنید. این موضوع کمک خواهد کرد که شما تصمیم درستی بگیرید و همچنین شما را قادر به درک مشکل واقعی در بدن نوزادتان خواهد کرد.

• پلک های قرمز نوزاد: پلک های سرخ و متورم شده می تواند عفونت چشمی را در نوزادان نشان دهد. • حساسیت چشم نوزاد: اگر چشم های نوزاد شما به نور بیش از حد حساس نشان دهد، می تواند به دلیل افزایش فشار در چشم نوزاد باشد.

• جاری شدن اشک نوزاد بیش از حد: اگر نوزاد شما گریه می کند، ریختن آب و اشک زیاد از چشم او در یک مدت زمان طولانی، ممکن است نشانه ای از مسدود شدن مجاری اشک در او باشد. • لکه های سفید در چشم نوزاد: اگر لکه های موجود در چشم نوزاد شما سفید به نظر می رسد، ممکن است نشانه های اولیه از نوعی سرطان چشم در نوزاد باشد.

فارس ، مامانم

عفونت چشم نوزاد نی نی سایت

سلام مامانا

کسی هست نوزادش چشش قی کنه 

دخترمن از۱۰روربعدتولدیه چشش قی میکردخیلی زیادنه واس همین تواولین مراجعه به دکتدنگفتم بنظرم عادی بود

بعدکمکم بیشترشدفقط باپنیه اب جوشیده ولرم میشستمش وپاک میکردم 

بعداینکارم یه روزکم میشدبروززیادولی بهترشدخبلی 

دفعه بعدک رفتم دکتربهش گفتم گفت اگ پلکاش بهم نمیچسبه همون پنبه واب جوشیده ک تمیرمیکنی بهترین کاره 

بعضی روزارنگشون خیلی زرده وزیاده هروقتم گریه میکنه اشک این چشش بیشتزوقرنزترمیشه بعدخوب میشه 

بدکترک گفتم اینسری قطره باکتی مایددادبریزم 

من هنوزنریختم اخه دخترم فاویسمش مثبت شده ولین قطره ازحانواده سولفاستامیداست ک واس فاوبسم ممنوعه 

نمیدونم چیکارکنم تادوهفته دیگ میبرمش چکاپ دوماهگی اگ صبرکنم همینجودباپتبه واب تمیزکنم دیرمیشع بنظرتون؟؟

این قی کردن به چش اسیب نمیزنه؟،کسیتون نمیدونه؟؟

قطره استریل چشمی برای نوزاد.

در زمان عفونت چشم نوزادان و کودکان چه کنیم؟

عفونت چشم نوزاد با نام بیماری کنژنکتیویت شناخته می‌شود که معمولاً با قرمزی، اشک، خارش و ترشحات زردرنگ همراه است. معمولاً پزشک برای این عارضه قطره یا پماد چشمی تجویز می‌کند. در این مقاله همه نکات در مورد عفونت چشم نوزادان و روش استفاده از پماد یا قطره چشمی برای کودکان آورده شده است.

ستاره | سرویس مادر و کودک - اگر سفیدی چشم نوزاد شما و پلک آن قرمز شده است او احتمالآً دچار عارضه ی کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه شده است. این بیماری یک التهاب است که می‌تواند دردناک بوده و خارش داشته باشد و معمولاً نشانه‌ای از عفونت چشم نوزاد است. با این حال ممکن است به دلایل دیگری ماننند حساسیت، یک واکنش آلرژیک و یا یک بیماری جدی‌تر نیز رخ دهد. این بیماری معمولاً با اشک ریزی و ترشح همراه است (راهی که بدن برای بهبود وضعیت بکار می‌گیرد.

عارضه‌ی کنژنکتیویت بوسیله باکتری‌ها، ویروس‌ها یا عفونت‌های قارچی بر روی پلک‌ها ایجاد می‌شود که با قرمزی چشم نوزاد، خارش، حساسیت به نور و ترشحات و اشک همراه است.

در زمان عفونت چشم نوزادان و کودکان چه کنیم؟


اگر چشمان کودک شما قرمز است سریعاً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. عفونت چشم معمولاً هفت تا ده روز طول می‌کشد. اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که کودک شما به عفونت چشم مبتلا شده است، داروهای لازم را برای او تجویز می‌کند. هرگز داروهای باز شده قبلی و یا داروهای چشمی دیگران را برای چشمان کودک خود بکار نبرید زیرا این می‌تواند یک آسیب جدی دیگری وارد کند.

عفونت چشم نوزاد تازه متولد شده

عفونت چشم نوزادان ممکن است نتیجه قرار گرفتن نوزاد در معرض باکتری‌ها در زمانی باشد که از کانال زایمان عبور می‌کند. به همین دلیل است که تمامی نوزادان را در زمان تحویل بعد از تولد، با قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی چشمی درمان می‌کنند. این عفونت مختصر، باید درمان شود تا بعد تبدیل به عفونت‌های جدی نشود.

عفونت‌های چشم که پس از تولد رخ می‌دهد

این عفونت هم ناخوشایند است زیرا معمولاً با قرمزی چشم و ترشح مواد زردرنگ همراه است و باعث ناراحتی کودک می‌شود. این عفونت نیز به ندرت جدی است و معمولاً درمان می‌شود. چندین نوع ویروس مختلف یا باکتری‌ها می‌تواند باعث عفونت چشم نوزاد شود. اگر پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد که عفونت ناشی از باکتری‌ها است، درمان معمول تجویز قطره‌های آنتی بیوتیک است. اما بیماری کنژنکتیویت که به وسیله ویروس ایجاد می‌شود را نباید با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

عفونت‌های چشم بسیار مسری است

به جز قطره و پمادهای چشمی، نباید دست‌ها را به چشم ها بزنید تا زمانی که داروها تمام شود و قرمزی چشم‌ها رفع گردد. دقت کنید قبل و بعد از تماس دست‌ها با ناحیه آلوده چشم ها، دست‌های خود را بشویید.

چگونه پماد یا قطره های چشمی را برای کودک خود استفاده کنیم؟

در زمان عفونت چشم نوزادان و کودکان چه کنیم؟

  1. دست‌های خود را بشویید.
  2. چشم کودک را پاک کنید.
    اطراف هر دو چشم را تا ناحیه بینی با یک دستمال تمیز کنید. اگر اطراف چشم مواد ترشح شده وجود دارد دستمال را با آب گرم مرطوب کنید و به اطراف چشم بکشید. یک دقیقه صبر کنید. اگر ترشحات چشم تمیز نشد؛ مجدداً دستمال را با آب گرم مرطوب کنید و به آن بکشید تا همه کثیفی‌ها تمیز شود. اگر هر دو چشم نیاز به تمیز شدن دارند برای هر چشم یک دستمال جداگانه استفاده کنید و برای هر بار استفاده دستمال را بشویید و دوباره استفاده کنید. زمانی که تمیز کردن چشم ها تمام شد، دستان خود را بشویید.
  3. کودک خود را بر یک سطح صاف بخوابانید.
    فرزند خود را به پشت بخوابانید و سر او را بین پاهایتان قرار دهید و دستانش را زیر پاهایتان جای دهید که تکان نخورد. در زیر شانه‌های کودک خود یک بالش نازک قرار دهید و از فرزند خود بخواهید سرش را به سمت عقب کج کند. 
  4. پماد یا قطره چشمی را بریزید.
    برای قطره‌های چشمی
    قطره چشمی را از یخچال به دمای اتاق بیاورید و در دستان خود بگیرید تا گرم شود. با توجه به دستورالعمل روی بطری، آن را تکان دهید. به فرزندتان بگوید از یک جهت به جهت دیگر نگاه کند. مچ دست خود را که قطره چکان را با آن نگه داشته‌اید، روی پیشانی کودک بگذارید. قطره چکان را نزدیک چشم کودک ببرید و قطره را دور از مجاری اشک در چشم بچکانید.
    برای پمادهای چشمی
    به فرزندتان بگویید از یک جهت به جهت دیگر نگاه کند. مچ دست خود را که پماد چشمی را با آن نگه داشته‌اید، روی پیشانی کودک بگذارید. پماد را نزدیک چشم کودک ببرید و یک خط نازک از پماد را در طول پلک پایین چشم بمالید. هنگامی که به انتهای چشم رسیدید، لوله را بچرخانید این باعث می‌شود پماد از لوله جدا شود.

    در زمان عفونت چشم نوزادان و کودکان چه کنیم؟

  5.  از کودک خود بخواهید برای مدت یک دقیقه چشمانش را ببندد تا پماد یا قطره چشمی در سراسر چشم او پراکنده شود.
  6. باقیمانده‌های دارو را از اطراف چشم‌ها با یک دستمال تمیز پاک کنید.
  7. قطره چکان یا نوک پماد را با آب مقطر بشویید.
  8. بعد از هر بار استفاده نوک پماد یا قطره چکان را با آب مقطر بشویید.
  9. در آخر دست‌ها را بشویید.

قطره سولفاستامید برای نوزادان

در مطب سیب
عفونت چشم در شیرخواران
بیمار این هفته ما شیرخواری است 4 ماهه که چشم راستش هرازگاهی دچار ترشحات چرکی زردرنگ می‌شود.

به گفته مادر نگران این نوزاد مدت 3 ماه است چشمان نوزادش دچار عفونت می‌شود و هرچند پس از مصرف قطره‌های استریل‌کننده چشم، عفونت خشک می‌شود، اما بعد از مدت کوتاهی باز هم برمی‌گردد.

ترشحات مزمن چشمی شیرخواران را جدی بگیرید

همان‌طور که دیدید بیمار این هفته ما شیرخواری است که از ترشحات چشمی یک طرفه مزمن رنج می‌برد که اگرچه به راحتی درمان می‌شود، اما باز هم به سرعت عفونت باز می‌گردد. به طور کلی در شیرخواران زیر یک سال کانال‌های اشکی به خوبی تکامل نیافته‌اند و در برخی شیرخواران این کانال‌های اشکی اگرچه تشکیل شده‌اند، اما به دلیل فشار داخل رحم روی هم خوابیده‌اند و همین موضوع سبب می‌شود اشک از کره چشم تخلیه نشود و وارد حفره بینی نگردد و همین مساله عفونت‌های مکرر چشمی را برای شیرخوار به همراه بیاورد. در چنین شرایطی متاسفانه والدین گمان می‌کنند موضوع تنها یک عفونت ساده چشمی است و در نتیجه نیاز به پیگیری خاصی ندارد. این در حالی است که اهمیت این مساله از آن جهت است که اگر این پدیده در زیر یک سال توسط چشم پزشک تشخیص داده شود به راحتی با یک مانور ساده و مالیدن گوشه داخلی چشم شیرخوار در مدت کوتاهی کانال باز می‌شود و موضع تا پایان عمر از بین می‌رود، اما اگر مشکل دیرتر شناسایی شود، کانال‌های اشکی از بین رفته و اصطلاحا دکانالیزه می‌شود و باید آن موقع تنها با عمل جراحی نه‌چندان ساده‌ای بیماری را درمان کرد.

نکاتی که نباید فراموش کنیم

ـ مشکلات چشمی بخصوص در سنین پایین را حتما توسط یک چشم پزشک درمان کنیم و از مراجعه به پزشکان عمومی اگرچه که در تشخیص می‌توانند کمک شایانی کنند، پرهیز کنیم چراکه تشخیص بیماری کاملا منوط به استفاده از دستگاه‌های مجهز چشم پزشکی است.

ـ ماساژ گوشه چشم و شستشو با چای و استفاده از قطره‌های مرطوب‌کننده بینی در شیرخوار اساس درمان می‌باشد، البته در این میان جای ماساژ گوشه داخلی پلک نوزاد را بخصوص هنگام شیرخوردن نمی‌گیرد.

ـ والدین نباید خسته شوند و باید تا مدت‌ها این کار را انجام دهند.

ـ همان‌طور که گفتیم علامت کلیوی این پدیده عفونت‌های مزمن و ترشحات یک طرفه چشم شیرخواران است که معمولا به درمان به خوبی پاسخ می‌دهند، اما در مدت کوتاهی باز هم عود می‌کنند.

ـ در موارد عفونت شدید چشم‌ها و اگر به چشم پزشک دسترسی ندارید می‌توانید از قطره چشمی سولفاستامید 10 درصد هر 12 ساعت یک تا 2 قطره استفاده کنید، اما حتی با وجود این کار هم می‌بایست، هر چه سریع‌تر خود را به اولین چشم پزشک رسانده و ادامه روند درمان دارویی را از او بخواهید.