سالاد موساکا

سالاد موساکا یا سالاد بادمجان و مرغ

 

در خصوص این سالاد:

1-   همانطور که می دانید موساکا نام غذایی یونانی است که با بادمجان و گوشت تهیه می شود و غذایی است که به صورت گرم و پخته شده تهیه می شود. احتمالا استفاده از واژه موساکا برای این سالاد تداعی کننده بادمجان می باشد.

2-   این سالاد و به عبارتی پیش غذای سرد، بسیار بسیار خوشمزه، جدید و مجلسی می باشد.

3-   طعم بادمجان اصلاً محسوس نیست و حتی برای کسانی که بادمجان دوست نیستند و یا سیر دوست ندارند نیز لذیذ و باب طبع می باشد.

4-   توصیه می کنم سیر را حذف نکنید، نهایتاً میزانش را کمتر کنید ولی یک و نیم حبه سیر درشت برای این میزان کاملاً اندازه بود و اصلا زیاد نبود.

5-   گردو نیز همخوانی فوق العاده ای با بادمجان دارد.

6-   حتماً و حتماً حوله کاغذی آشپزخانه (دستمال کاغذی رولی عریض) دم دستتان باشد چون روغن تمامی موارد سرخ شده را توسط آن خواهیم گرفت.

7-   رسیپی اصلی خیار شور نداشته است و زن دایی من به آن افزوده اند و کار خیلی خوبی هم کرده اند چون خیارشور طعم بهتری به آن می دهد و حالت سالادواری به خود می گیرد.

8-   ادویه اصلی این سالاد فلفل سیاه می باشد.

این سالاد را در مهمانی افطاری امسال (1393) "زن دایی نسرین عزیزم" خوردیم که بسیار مورد پسند همگان قرار گرفت و تا کنون رسیپی آن را در سایت یا وبلاگی ندیده ام.

من هم رسیپی را از ایشان گرفتم و زود تهیه کردم تا در وبلاگ قرار دهم. زن دایی نسرینم از "همسایه محترمشان اعظم خانم" که از مجتمعشان اسباب کشی کرده اند یاد گرفته اند. انشاالله این خانم هنرمند هر کجا هستند سلامت باشند و بابت این دستور هم از "زن دایی نسرین گلم" و هم "اعظم خانم محترم" متشکرم.

مواد لازم:

  • سینه مرغ: نصف یک سینه مرغ
  • بادمجان: یک کیلو (پنج عدد درشت)
  • فلفل دلمه ای: یک عدد (من از نصف فلفل دلمه ای قرمز و نصف فلفل دلمه ای نارنجی استفاده کردم)
  • پیاز:1 الی 2 عدد
  • قارچ: 350 گرم
  • هویج: 250 گرم
  • خیار شور: 250 الی 300 گرم
  • گردو (به صورت دندان گیر خرد شده): یک الی دو مشت پر
  • روغن مخصوص سرخ کردن ( جهت سرخ کردن بادمجان، پیاز، فلفل دلمه ای): به میزان لازم
  • کره (جهت افزودن به قارچ): یکی دو قاشق غذاخوری
  • کره (جهت تفت دادن مرغ آبپز در صورت تمایل): یکی دو قاشق
  • نمک، فلفل سیاه: به میزان لازم
  • سیر: یک الی دو حبه درشت (من از یک و نیم حبه استفاده کردم)
  • مخلوط (سس مایونز و ماست پرچرب) یا (سس مایونز و خامه): به میزان لازم
  • آبلیمو (جهت افزودن به سس): یک قاشق غذاخوری
  • آبلیمو (جهت شستن و آبپز کردن قارچها): به میزان لازم

 

طرز تهیه:

1-   بادمجانها را پوست کنده و به صورت طولی برش می دهیم. بادمجانهای من کلفتی متوسطی داشت. هر بادمجان را 4 یا 5 برش طولی دادم. سپس از عرض آنها را برش داده و مکعبهای بادمجانی خواهیم داشت. (به تصویر مراجعه فرمایید)

2-   اکنون با آب و نمک محلولی درست می کنیم و بادمجانها را درون قرار می دهیم تا نیم ساعت بماند.

این کار دو علت دارد:

-         تلخی احتمالی بادمجانها گرفته می شود و خواهیم دید آب نمک تیره رنگ، کدر و کمی تلخ خواهد شد.

-         با این کار جذب روغن توسط بادمجانها به حداقل خواهد رسید.

3-   سپس بادمجانها را درون آبکشی ریخته و با آب خنک کاملا خواهیم شست تا شوری و تلخی بادمجانها برود. سپس بادمجانها را روی دستمال بزرگ تمیزی پهن خواهیم کرد تا حدود یک ساعتی خشک شود.

 

4-   اکنون درون قابلمه ای (بهتر است از تابه استفاده کنید تا روی اجاق گازتان کمتر کثیف شود و هم در قابلمه را نیاز خواهیم داشت) مقداری روغن مخصوص سرخ کردن میریزیم و اجازه می دهیم خوب داغ شود. سپس بادمجانها را درون روغن داغ میریزیم و درش را می بندیم. (قابلمه من بزرگ بود و بادمجانها را دو مرحله ای ریختم)

5-   بستن در قابلمه در مورد بادمجانهای خرد شده سبب می شود که بادمجانها روغن کمتری جذب کنند. در قابلمه را باز کرده و آن را هم میزنیم. با بستن درب قابلمه در قابلمه بخار می کند، لذا دقت کنید تا حدامکان آبش درون روغن نریزد.

6-   وقتی بادمجانها سرخ شد (بادمجانها سرخ شوند ولی دقت کنید تا سیاه نشوند و رنگ سالاد خیلی تیره نشود)، آنها را روی حوله یکبار مصرف آشپزخانه (دستمال کاغذی رولی عریض) می ریزیم تا روغن اضافی اش جذب دستمال شود و بادمجانها حداقل میزان روغن را داشته باشد.

7-   مرغ را پاک کرده، شسته و با یک عدد پیاز و مقداری نمک و آب، آبپز می نماییم. وقتی کاملاً خنک شد، گوشت آن را روی تخته آشپزخانه با چاقوی تیز به صورت نسبتاً مکعبی برش می دهیم و در کناری قرار می دهیم.

8-   مرغ را درون تابه ای ریخته و با یکی دو قاشق کره و سه قاشق غذاخوری آب مرغ و کمی نمک و فلفل سیاه تفت می دهیم. این کار سبب خوش طعم شدن و نرم شدن مرغ خواهد شد. تفت در حدی باشد که فقط آب مرغ جذب مرغ شود نه اینکه مرغ رنگ عوض کند و یا سفت و سرخ شود.

9-   اکنون قارچ ها را درون کاسه ای پر از آب ریخته و به آن آبلیمو اضافه می کنیم. با این کار قارچ ها سفید مانده و راحتتر تمیز می شوند و به علت اسیدی بودن، آبلیمو سبب می شود تا میکروبهای احتمالی موجود در قارچ حدالامکان از بین بروند. سپس قارچها را تمیز شسته و آبکش می کنیم.

10-   بعد روی تخته آشپزخانه قارچها را نگینی درشت برش می زنیم. بعد درون تابه ای ریخته و یک قاشق آبلیمو زده و مقداری کره به آن افزوده و روی اجاق قرار می دهیم. می خواهیم قارچ ها پخته و نرم شوند و زیاد رنگ عوض نکنند. قارچ خود نیز کمی آب خواهد انداخت. قارچ که نرم شد و خوب پخت و آبش را جذب کرد از روی حرارت بر می داریم.

 

 

11-   اکنون پیازها را پوست کنده و نگینی ریز خرد می کنیم. سپس روی دستمال تمیزی پهن کرده و اجازه می دهیم یک ساعتی خشک شود. این کار سبب با کیفیت و پفکی سرخ شدن پیازها می شود. سپس با مقداری روغن مخصوص سرخ کردن داغ، پیازها را تفت می دهیم. پیازها خوب سبک خواهند شد ولی اجازه ندهید رنگ عوض کند و یا بسوزد. آنها را روی حوله یکبار مصرف آشپزخانه (دستمال کاغذی رولی عریض) می ریزیم تا روغن اضافی اش جذب دستمال شود و پیازها حداقل میزان روغن را داشته باشد.

12-   هویج را پوست گرفته و آبپز یا بخارپز کرده و اجازه می دهیم خوب خنک شود سپس آن را نگینی خرد می کنیم. (من از چشمی ریز رنده نایسر دایسر استفاده کردم)

13-   فلفل دلمه ای را هم نگینی نسبتاً ریز خرد می کنیم و درون روغن خیلی کم تفت می دهیم. آنها را روی حوله یکبار مصرف آشپزخانه (دستمال کاغذی رولی عریض) می ریزیم تا روغن اضافی اش جذب دستمال شود و پیازها حداقل میزان روغن را داشته باشد.

14-   خیارشورها را نیز نگینی خرد کرده و در آخرین مرحله به مواد می افزاییم. خیارشورتان اگر آب اضافی دارد آن را درون آبکش بریزید تا آبش برود.

15-   اکنون مواد ما (حاوی بادمجان نگینی درشت خرد شده و سرخ شده و روغن گرفته شده و سینه مرغ آبپز شده و خرد شده و با کره تفت داده شده، پیاز نگینی شده و سرخ شده، فلفل دلمه ای نگینی درشت خرد شده و تفت داده شده، قارچ نگینی خرد شده و آبپز شده، هویج بخارپز شده و نگینی شده و گردوی دندانگیر خرد شده) را درون کاسه ای ریخته و با هم مخلوط می کنیم.

16-   درون کاسه ای سس را تهیه می کنیم و با چنگال خوب هم می زنیم تا صاف شود. من از مخلوط سس مایونز و به اندازه نصف کمتر آن ماست پرچرب سفت استفاده کردم. مقداری آبلیمو به سس می افزاییم (من از آب یک عدد لیمو ترش جهرم استفاده کردم) بعد سیر را با رنده خیلی ریز رنده کرده و به سس می افزاییم. مقداری نمک، فلفل سیاه نیز به آن افزوده، هم زده و اجازه می دهیم سسمان ده دقیقه ای بماند تا خوب طعم دار شود. هر از گاهی هم میزنیم تا شهد سیر در کل سس پخش شود.

17-   اکنون سس را به مواد افزوده و به آرامی و خوب هم می زنیم و در ظرف سرو ریخته و تزئین می کنیم. من تزئین ساده ای با فلفل دلمه ای های رنگی و دو عدد گردو انجام دادم.

18-   نوووووووش جانتان.

طرز تهیه موساکا ترکیه ای

مواد لازم

4-5 نفر
  1. 6 عدد بادمجان حلقه شده
  2. 1/2 کیلو گوشت چرخ کرده
  3. 500 گرم سیب زمینی حلقه شده
  4. 2 عدد فلفل دلمه ای حلقه شده
  5. 3 عدد گوجه فرنگی حلقه شده
  6. 3 عدد پیاز حلقه شده
  7. 2 پیمانه پنیر پیتزا
  8. 3 قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی
  9. نمک وفلفل، پاپریکا، پودر سیر به میزان لازم
  10. 1/5 پیمانه سس سفید

مراحل

۴۵ دقیقه
  1. کف ظرف پیرکس را چرب کرده و سس سفید ریخته و بمالید. سیب زمینی حلقه شده، پیازها، گوجه ها، و بادمجانهای حلقه شده ، و فلفل دلمه ای ها را به ترتیب کنار هم میچینیم تا تمام ظرف به این ترتیب پر شود.

    مراحل دستور موساکا عکس 1
  2. گوشت را نیز که در کف دست پهن کرده ایم و به شکل دایره های تقریبا هم اندازه درست کرده ایم را روی مواد میچینیم.

    مراحل دستور موساکا عکس 2
  3. رب گوجه رو با کمی آب مخلوط کرده نمک، فلفل، پاپریکا، پودر سیر و ادویه های دلخواه اضافه میکنیم و روی مواد میریزیم. سپس سس سفید روی موساکا ریخته و در آخر پنیر پیتزا رنده شده یا ورقه ای روی سس سفید بپاشید.

    مراحل دستور موساکا عکس 3
  4. فر را از قبل روشن کرده و موساکا را در فر با دمای 200 درجه سانتیگراد به مدت نیم ساعت قرار دهید.

    مراحل دستور موساکا عکس 4
  5. طرز تهیه سس سفید: 1/5 لیوان شیر را با 1 قاشق سوپخوری آرد سفید مخلوط کرده روی حرارت کم مرتب هم بزنید تا غلیظ شود بعد یک قاشق کره اضافه کرده و از روی شعله بر دارید.

  6. موساکا غذایی اصالتا یونانیست، اما در ترکیه نیز از غذاهای بسیار محبوب به شمار می رود، و ترکها بر این باورند که این غذا اصالتا ترکیه ای و از غذاهای سنتی ترکیه است.

    مراحل دستور موساکا عکس 6

موساکا مجلسی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

گراتن ها یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین غذاهای فرنگی هستند که اصالتی فرانسوی داشته و تقریباً در تمام نقاط دنیا بومی سازی شده و با دستور پخت همان منطقه تهیه و مصرف می شوند. موساکا نیز ظاهراً یک نوع گراتن یونانی است که ماده غذایی اصلی آن بادمجان بوده و همراه با یک لایه گوشتی و سس بشامل آماده می شود.

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

در این مطلب از سایت نماگرد با آموزش کامل طرز تهیه خوراک موساکا مجلسی در خدمت شما عزیزان هستیم. اگر به آشنایی با نحوه پخت خوراک گوشت، خوراک شنیسل مرغ، خوراک جغول بغول، خوراک میگو سوخاری، و خوراک راسته تمایل دارید می توانید به پست های قبلی سایت ما سر بزنید. با ما همراه باشید…

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

مواد لازم برای تهیه خوراک موساکا مجلسی:

  • بادمجان: ۸ عدد یا حدود ۷۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • سیب زمینی: ۱ عدد درشت (اختیاری)
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط (اختیاری)
  • سس بشامل: ۱/۵ پیمانه
  • پنیر موتزارلا یا چدار: ۱/۵ پیمانه

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا مجلسی:

  • ابتدا بادمجان ها را پوست می گیریم و به صورت حلقه ای خرد می کنیم و برای اینکه تلخی بادمجان ها را بگیریم، آن ها را روی یک سینی چیده و رویشان نمک می پاشیم و کنار می گذاریم.
  • در این مدت می توانیم سس گوشتمان را آماده کنیم. پیاز رو با مقداری روغن تفت می دهیم، کمی که سبک شد گوشت را اضافه می کنیم.
  • وقتی رنگ گوشت شروع به تیره شدن کرد، کمی زردچوبه، نمک، فلفل، پودر سیر و پودر پاپریکا اضافه می کنیم و بعد ار اینکه خوب با هم مخلوط شدند یک قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم.

 

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

 

  • خوب مخلوط می کنیم و ۱/۴ پیمانه آب را به سس اضافه می کنیم. زیر شعله را کم می کنیم تا گوشت بپزد و در اواخر پخت دو قاشق جعفری تازه به آن اضافه کرده و زیر شعله را خاموش می کنیم.
  • بعد از گذشتن حدوداً بیست دقیقه تا نیم ساعت آن ها را آبکش و سپس خشک می کنیم. سپس بادمجان ها را همراه روغن سرخ می کنیم.
  • در صورت تمایل می توانید بادمجان ها را داخل فر برشته کنید، به این صورت که حلقه های بادمجان را با برس به روغن آغشته کرده و داخل سینی فر بچینید و داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد برای ۱۵ دقیقه بپزید. سپس آن ها را برگردانید و برای ۱۰ دقیقه دیگر بهشان اجازه پخت بدهید.

 

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

 

  • حالا نوبت به چیدن لایه های موساکا است. ظرفی را برای سرو انتخاب کنید که قابلیت استفاده در فر را داشته باشد. کف ظرف را با برس به کمی روغن آغشته می کنیم و پودر سوخاری را کفش می پاشیم.
  • سپس برای لایه اول سیب زمینی ها را حلقه حلقه می کنیم و روی پودر سوخاری می چینیم.
  • لایه بعدی لایه بادمجانی است. درست مثل سیب زمینی ها بادمجان های حلقه شده و سرخ شده را روی سیب زمینی ها می چینیم.
  • حالا نوبت ریختن سس گوشت می باشد. سس را روی بادمجان ها می ریزیم و کاملاً همه جای ظرف را با آن می پوشانیم.

 

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

 

  • حالا یکبار دیگر یک لایه از بادمجان را روی سس گوشت می چینیم و روی لایه دوم بادمجان ها را یک لایه گوجه فرنگی ورقه شده می چینیم (استفاده از گوجه فرنگی هم کاملاً ذائقه ای هست، شما اگر طرفدار گوجه نیستید می توانید حذفش کنید).
  • روی لایه آخر را سس بشامل می ریزیم و کاملاً همه جای ظرف پخشش میکنیم.
  • نهایتاً پنیر را برای لایه آخر روی مواد می ریزیم و به صورت یکنواخت روی سس را می پوشانیم.
  • بعد از این مرحله ظرف را برای مدت ۳۰-۴۰ دقیقه داخل فری که از قبل روشن کرده ایم  می فرستیم (با درجه ۱۹۰ درجه سانتیگراد). در پایان و وقتی پنیر ها کاملاً ذوب شدن، ۵ دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی پنیرها برشته و طلایی شود.
طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

نکات مهم در تهیه خوراک موساکا مجلسی:

  • موساکا هم مانند گراتن ها از دسته های غذایی ای هست که باید اجازه بدهیم تا کمی خنک شود تا لایه ای و شکیل برش بخورد. پس برای سرو کردن اجازه بدهید تا کمی سرد شود.
  • موساکا در ورژن اصلی بدون سیب زمینی و گوجه فرنگی درست می شود، ما به خاطر همخوانی سیب زمینی و گوجه فرنگی با بادمجان، آن ها را در رسپی به کار بردیم.
  • این غذا به تنهایی و یا همراه با نان سرو می شود.

طرز تهیه خوراک موساکا (گراتن بادمجان) اصل یونانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی

موساکا پاستا

موساکا پاستا

دو عدد پیاز نگینی خرد شده را در کمی روغن تفت دهید تا طلائی رنگ شود. گوشت چرخ کرده را با پیاز کمی سرخ کرده، فلفل ، نمک ، پودر تخم گشنیز را به آن اضافه کنید تا با حرارت ملایم بپزد . بادنجان ها را نگینی خرد کرده ، بشویید ، نمک بزنید ، سپس خشک کنید. این کار را برای گرفتن تلخی آن است .سپس بادنجان را با سیر خرد شده کمی
موساکا پاستا

موساکا پاستا
موساکا پاستا


 

نویسنده:الهه آذری




 

مواد لازم :
 

پیاز/3 عدد
روغن مایع/ به تعداد لازم
نمک و فلفل/ به تعداد لازم
پودر تخم گشنیز /1 قاشق چایخوری
بادنجان نگینی خرد شده /3 عدد
سیر خرد شده/ 3 حبه
گوشت چرخ کرده /300 گرم
آب /یک دوم لیوان
پاستا به شکل اسپاگتی/ 500 گرم
آرد/ 2 قاشق غذاخوری
شیر/ 1 لیوان

طرز تهیه :
 

دو عدد پیاز نگینی خرد شده را در کمی روغن تفت دهید تا طلائی رنگ شود. گوشت چرخ کرده را با پیاز کمی سرخ کرده، فلفل ، نمک ، پودر تخم گشنیز را به آن اضافه کنید تا با حرارت ملایم بپزد . بادنجان ها را نگینی خرد کرده ، بشویید ، نمک بزنید ، سپس خشک کنید. این کار را برای گرفتن تلخی آن است .سپس بادنجان را با سیر خرد شده کمی تفت داده و با نمک ، فلفل و کمی آب بگذارید بپزد . در یک قابلمه مناسب اسپاگتی را همراه با آب ، نمک و یک قاشق روغن مایع روی اجاق بگذارید تا بجوشد. در این فاصله پیاز دیگر را نگینی خرد کرده ، در کمی روغن مایع تفت دهید تا سبک شود ، حال آرد را به آن اضافه کرده و مجددا تفت دهید در همین حین شیر را کم کم به آن اضافه کرده ، نمک و فلفل بزنید ، مایه را هم بزنید تا کمی غلیظ شود.
پس از اینکه اسپاگتی آماده شد آن را در آبکش برگردانید و دو قاشق روغن مایع روی آن بریزید . برای سرو مخلوط سس ، بادنجان و گوشت را روی اسپاگتی ریخته و با کمی جعفری تزیین کنید.

تزیین موساکا

موساکا با قارچ

موساکا شف طیبه


موسکا Moussaka اسم یه غذای یونانیه. البته یونانیها این رو از غذایی به نام مسقعة musaqqa'a (به معنی خنک شده) از عربها گرفتن. این غذا تشکیل شده از لایه بندی سبزیجات و گوشت و بشامل. ورژن عربیش و ترکیش لایه بندی نداره. ولی ماها ظاهر غذا هم واسمون مهمه... آره؟ پس ورژن یونانیش رو درست میکنیم. باز این غذا هم تنوع زیادی داره که من فعلا این مدل بیسش رو یادتون میدم... تا بعد.

در ورژن اصلی یونانیش... ما یه لایه بادمجون داریم. بعد یه لایه سس گوشت و باز یه لایه بادمجون و در نهایت بشامل. هر لایه جداگانه پخته میشه و در نهایت وقتی موسکا تکمیل شد میره توی فر. این غذا همینطور که از اسمش پیداست... داغ داغ خورده نمیشه و باید کمی سرد شه. اینطوری بعد همینطور که توی تصویر میبینید قالبی و خوشگل برش میخوره.

چندجا دیدم که به موسکا " شپردز پای یونانی" هم میگن. دلیلشم اینه که عین شپرزد پای قالبی و خوشگل برش میخوره.




بادمجان متوسط 6 تا 7 عدد
پیاز 1 عدد
گوشت چرخ کرده 250 گرم
سیر 1 حبه
گوجه فرنگی 5 عدد
رب گوجه فرنگی 2 ق غ
برگ بو 2 عدد
آبلیمو 1 ق غ
دارچین 1 ق چ
ادویه 1 ق چ
فلفل سیاه 1 ق چ
نمک
آرد سوخاری نصف لیوان
سس بشامل یک و نیم لیوان
پنیر رنده شده ( چدار) یک سوم لیوان




بادمجونها رو بشورید.
سرش رو بزنید.
و از طول برشهای نیم سانتی بزنید ( من پوستش رو نمیگیرم چون خوشگلتر میشه).
پشت و روشون رو کامل نمک بپاشید.
اگه تا به حال اینکار رو نکردید بدونید که باید بکنید. دو دلیل داره. یک ... تلخیش رو میگیره. دو... آب اضافیش رو میگیره.
نیم ساعت اجازه بدید اینطوری بمونه.
بعد خواهید دید چه آبی پس میده! با دستمال کاغذی آشپزخونه خشکشون کنید
و با کمی روغن زیتون روی تابه گریل قرار داده و گریلشون کنید.
اینطوری سالمتره. ولی هرکی خواست میتونه سرخشون کنه.


واسه سس گوشت:
 پیاز و سیر رو تفت داده و برگ بو و سایر ادویه ها رو با گوشت توش میریزیم. بعد از 10 دقیقه که با حرارت ملایم پخت گوجه ها رو اضافه میکنیم.


وقتی خوب جا افتاد رب گوجه و آبلیمو و نمک رو میریزیم و از روی حرارت برش میداریم.

فر رو روی درجه 180 سانتیگراد 350 فارنهایت قرار میدیم.



ظرفتون بهتره مستطیلی باشه ولی زیاد هم مهم نیست. پیشنهاد میکنم پیرکس باشه که سر میز همه لایه بندیش رو هم توی ظرف ببینن. ظرف رو با روغن زیتون چرب کرده و آرد سوخاری میپاشیم.


یه لایه بادمجون کفش میچینیم.


بعد یه لایه از سس گوشت ( همه سس البته)


بعد با بقیه بادمجونها روش رو میپوشونیم.


سس بشامل رو مطابق دستور آماده کرده ( من واسه پنیرش از "بوتا کزه" استفاده کردم. بعدها در مورد این پنیر کامل توضیح خواهم داد) و سطح موسکا رو باهاش میپوشونیم.



در نهایت هم پنیر رنده شده رو روش میپاشیم. 
هر پنیری. 
من چدار پاشیدم چون بعد از پخت روش لکه لکه دیده میشه و خوشگلش میکنه


درون فر میره به مدت 30 تا 45 دقیقه. 

این هم عکس لایه بندیش بعد از پخت. دهن آدم آب میافته


همینطور که میبینید روش طلایی و لکه لکه ای و خوشگل میشه.


میذاریم از حرارت بیافته. 
همینطور که گفتم موسکا رو داغ سرو نمیکنن. 
اگه بذارید کمی سرد شه برشش هم عالی میشه.


طعم... یک یکه! 
ظاهر... خودتون دارید میبینید... چشمنواز!



درستش کنید وگرنه از کفتون رفته. شدیدا توصیه میشه.

موساکا سانازسانیا